سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان جزئیات کشف یک دروازه هخامنشی در ۳ کیلومتری تخت‌جمشید

یادمان

جزئیات کشف یک دروازه هخامنشی در ۳ کیلومتری تخت‌جمشید

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حفاری‌های باستان‌شناسی در تُل‌ آجری، محوطه‌ای که در ۳ کیلومتری تخت‌جمشید واقع شده، به پایان رسیده‌است. هیاتی متشکل از باستان‌شناسان ایرانی و ایتالیایی، چندین فصل کاوش در این محوطه را پشت سرگذاشتند تا بالاخره به راز این محوطه باستانی پی بردند. آن‌ها یافتند که تُل‌ آجری دروازه‌ای هخامنشی است که پیش از تخت‌جمشید ساخته شده و برای برپایی آن از هنری بابلی استفاده شده‌است.
 
به گزارش CHN علیرضا عسگری چاوردی و فرانچسکو کالیاری، دو سرپرست هیات باستان‌شناسی ایران و ایتالیا هستند که از چند سال قبل فعالیت‌های علمی خود را با موضوع از کاخ تا شهر، برای شناسایی محدوده شهر پارسه آغاز کردند. تُل آجری، یکی از مهمترین کاوش‌های باستان‌شناسی این هیات بود که در سال جاری نیز ادامه داشته است.
 
پیش از این فصل جدید کاوش در تُل آجری (کاوش سال ۹۳) باستان‌شناسان فهمیده بودند که بنایی آجری مواجه‌اند که در تزئینات آن با آجرهای لعاب‌دار بوده‌است. آجرهایی که حضور دو حیوان افسانه‌ای بین‌النهرینی یعنی گاو و موشخوشو را هنر آغازین روزهای هخامنشیان برملا کرد.
 
موشخوشو، حیوانی افسانه‌ای و ترکیبی از مار و اژدها است که بیشتر به عنوان نماد و سمبل خدای مردوک، خدای بابلیان شناخته شده‌است. شواهدی از حضور این حیوان افسانه‌ای، آن‌هم در نقطه تمدن هخامنشیان، سئوالات زیادی را برای باستان‌شناسان به وجود آورد.
 
کشفیات باستان‌شناسی ادامه پیدا کرد و هربار جزئیات بیشتری از آنچه در تُل آجری مدفون مانده یافت شد. راهروهای ورودی و خروجی، استفاده از قیر برای محافظت آجرهای لعابدار، اتاق‌ها و ... نشان می‌داد که آنچه در تُل آجری مدفون مانده، بنایی ویژه و مهم است.
 
ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی اما به سال ۱۳۹۳ کشید و بالاخره باستان‌شناسان پرده از راز تُل آجری برداشتند. آن‌ها یافتند که تُل آجری دروازه‌ای است که پیش از تخت‌جمشید و برای کاخی به نام فیروزی که امروز به طور کامل تخریب شده ساخته شده‌است. میان دروازه و کاخ هم پردیسی بوده که مطالعات ژئوفیزیک آن را اثبات می‌کند.
 
آجرهای لعابدار کشف شده از تُل آجری با نقوشی از گاو و موشخوشو، یکی از مهمترین یافته‌های باستان‌شناسی هیات ایران و ایتالیا هستند. این آثار نفیس اکنون در محلی امن نگهداری می‌شوند تا به صورت پازلی، به هم متصل شده و شکلی از تزئینات دروازه هخامنشی را نشان دهند.

 
حسن ظهوری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه