سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف بقایایی از عصر مفرغ قدیم و نوسنگی در تپه شیرتل

یادمان

کشف بقایایی از عصر مفرغ قدیم و نوسنگی در تپه شیرتل

شناسایی فضاهای معماری با مصالح چینه، سنگی و سازه‌های گلی وهمچنین یک نمونه تدفین در تپه شیرتل شهرستان الوند نشان ازاستقرار دراین منطقه ازدوران مفرغ قدیم و نوسنگی دارد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Future Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

 خبرگزاری میراث فرهنگی – میراث فرهنگی- محمدرضا عسکری سرپرست هیات کاوش تپه شیرتل شهرستان الوند گفت: همزمان با حفاری اضطراری تپه شیرتل 14گمانه به منظور تعیین عرصه و حریم این محوطه کاوش شد که داده‌های بدست آمده بیانگر نشت 3تا4متر رسوبهای آبرفتی دراین بخش ازدشت قزوین از هزاره دوم قبل از میلاد تا عصر حاضر است.
 این باستان شناس هدف از تعیین عرصه وحریم این محوطه را علاوه بر مشخص کردن وسعت محوطه، حل وفصل معضلات ناشی از تداخل بخشی از محدوده ضلع غربی و جنوبی محوطه با اراضی کشاورزی و درخواست کشاورزان برای انجام تعیین تکلیف و انجام زراعت ذکر کرد.
 وی گفت: درراستای کاوش اضطراری دوکارگاه با ابعاد 4در4 با نام های tr03و tr02، یک کارگاه با ابعاد 9در10 با نام tr01 و یک کارگاه با ابعاد 4در6 با نام tr04حفاری شد.
 عسکری افزود: داده‌های معماری بدست آمده از کاوش کارگاهtr01 منتج به شناسایی دو فضای معماری با مصالح چینه وسنگی ووجود بقایایی از داغ ستون بر روی کف و در فاز دوم منتج به شناسایی یک فضای معماری با مصالح چینه بود.
 او در ادامه گفت: داده‌های معماری حاصل از کارگاه tr02نیز به شناسایی دو دوره معماری با مصالح چینه از عصر مفرغ و سازه‌هایی گلی به شکل اجاق از دوره نوسنگی منجر شد .
 این باستان شناس تصریح کرد:کف منقوش هندسی با استفاده از مخلوطی از خاکستر و گل که با گل خام بندکشی شده بود ازداده‌های معماری شاخص عصر مفرغ قدیم و کشف یک نمونه تدفین متعلق به نوجوانی که به حالت چمباتمه (جنینی) که برروی آن 22جفت شاخ حیوانات اهلی چیده شده در زیر کف محدوده استقراری از داده‌های شاخص دوره نوسنگی است.
 وی افزود: آثار کشف شده از گمانه tr03نیز به شناسایی سه فاز معماری با استفاده از مصالح خشت و چینه از عصر آهن و چندین نمونه اجاق منجر شد.
 عسکری گفت: داده‌های کشف شده از گمانه tr04نیز منتج به شناسایی دو دوره معماری از دوره عصر آهن شد که فاز نخست متعلق به فضای انباری بود که دراین دوره به وفور بقایای گندم، جو و خمره‌های ذخیره آذوقه بدست آمد درفاز دوم این کارگاه نیز بقایای متعلق به سه اتاقک مجزا با معماری چینه شناسایی شد.
 مجوز کاوش تپه شیرتل شهرستان الوند توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه