سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شناسایی ۲۳۸اثر از دوره پارینه سنگی تا قاجار در خوسف

یادمان

شناسایی ۲۳۸اثر از دوره پارینه سنگی تا قاجار در خوسف

ایلنا: بررسی‌های باستان‌شناسی شهرستان خوسف به شناسایی ۲۳۸اثر از دوره پارینه سنگی تا قاجار شامل بنا‌ها، محوطه‌های باستانی و معادن قدیمی منجر شد.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | SBD - 100 Release Date - nike free hyperfeel cheap women boots shoes sale Tech Grey CT8527 - lunar glides by nike cleats for sale on craigslist

به گزارش ایلنا، حسین صدیقیان سرپرست هیأت بررسی باستان‌شناسی شهرستان خوسف در پایان بررسی‌های باستان‌شناسی و در نشست گزارش به همکار با اعلام این خبر گفت: بررسی‌ها در شهرستان خوسف خراسان جنوبی نشان داد شواهد استقرارهای انسانی ارتباط نزدیکی با منابع آب دارد و با توجه به مستعد‌تر بودن بخشهای شرقی منطقه عمده استقرارهای پیش از تاریخی و تاریخی منطقه در این بخش واقع شده است.

وی افزود: بر اساس شواهد دریافتیم که آنجامنطقه‌ای به جا مانده از دوره تاریخی اشکانی است که به طور جدی مورد توجه جوامع انسانی قرار گرفته و از آن زمان به طور کامل به سکونت‌گاه تبدیل شده است.

صدیقیان افزود: در این بررسی‌ها مشخص شد اوج شکوفایی استقرارهای منطقه در دوران اسلامی است و از این منطقه به عنوان قهستان در متون تاریخی یاد شده که شواهد باستان‌شناسی نیز موید این موضوع است.

به گفته وی، بررسی باستان‌شناسی خوسف منجر به شناسایی ۲۳۸ اثر از دوره پارینه سنگی تا قاجار شد.

این باستان‌شناس، ثبت تمامی انواع محوطه‌های باستانی از آغاز حضور انسان در منطقه تا پایان دوره قاجار، گردآوری و تهیه نقشه باستان­‌شناسی منطقه را از اهداف این پژوهش اعلام کرد.

وی گفت: برپایی توالی سفالی منطقه از آغاز دوره نوسنگی میانه تا قرون متأخر دوره اسلامی، تعین دوره­های استقرار منطقه به وسیله تلفیق داده­های اهداف وتعیین ارتباطات درون منطقه و برون منطقه­ای خوسف در دوره‌های پیش از تاریخ تا اسلامی از دیگر اهداف گروه در اجرای این پروژه بود.

صدیقیان قرار دادن داده‌های خوسف در بافت پژوهشهای باستان­‌شناسی شمال شرق و شرق ایران و تعیین کم و کیف وضعیت منطقه در این بافت را از اهم هدف‌های این بررسی باستان‌شناسی اعلام کرد.

او با اشاره به وجود معادن باستانی و محوطه‌های سرباره در خوسف خاطر نشان ساخت که در بخشهای غربی و جنوبی منطقه بررسی در حاشیه شرقی کویر بقایای ۷ معدن باستانی ترانگبین، استخلک، چشمه پلنگی، قلعه زری، اسپورگ، هنگران و کلاته ملاخداداد شناسایی شد.

به گفته این باستان‌شناس، معادن مورد اشاره در چشم‌انداز کویری و کوهستانی واقع شده و با روشهای سطحی و زیر زمینی مورد بهره برداری قرار گرفته­اند.

صدیقیان خاطر نشان ساخت که اغلب این معادن بر فراز ارتفاعات و در بخشهای سخت گذر واقع شده‌اند.

وی قله‌های اسلامی موجود در خوسف را به ۳ دسته قله‌های سنگی کوهستانی بالای ارتفاعات نسبتاً بزرگ دوره تاریخی یا اسلامی با نقشه نامنظم، قله‌های سنگی روی تپه ماهور‌ها یا تک کوه‌های کم ارتفاع نسبتاً کوچک دوره تاریخی یا اسلامی با پلان منظم و قله‌های دشتی خشتی چینه‌ای متأخر اسلامی با نقشه منظم تقسیم بندی کرد.

صدیقیان ابراز امیدواری کرد، در آینده با انجام کاوش‌های منظم در برخی محوطه­‌ها همچون قلعه کهنه گیو، دوکوهه، محوطه تاریخی خور و خوسف، اطلاعات ارزنده­ای در زمینه گاهنگاری و بافت استقراری منطقه در دوران گذشته و برهم‌کنش‌های فرهنگی منطقه‌ای فرامنطقه‌ای به دست خواهد آمد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه