پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی انگشترسازی، صنایع دستی محبوب در قم

صنایع دستی

انگشترسازی، صنایع دستی محبوب در قم

معاون صنایع دستی استان قم انگشترسازی، محصولات معرق چوب، بافته‌های داری، رودوزی سنتی و حجاری روی سنگ را شاخص‌ترین صنایع دستی این استان دانست.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | nike mercurial touch elite survey list philippines

حجاری روی سنگ


مهدی نصراصفهانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: حجاری روی سنگ یکی از رشته‌های محبوب صنایع دستی استان قم است. هنرمندان این استان روی سنگ خراطی و حجاری می‌کنند و و از آن، کتیبه‌های زیبا و متنوع می‌سازند که قیمت مناسبی هم دارند و آن‌ها را در نمای ساختمان، سردر، پاستون، سرستون و ایوان‌های بلند به‌ کار می‌برند.


معرق چوب


او با معرفی معرق چوب به‌عنوان یکی از رشته‌های محبوب صنایع دستی استان قم درباره‌ی آن توضیح داد: محصولات معرق چوب از کنار هم قرار گرفتن تکه‌های چوب برش داده‌شده تولید می‌شود و رنگ‌های متنوعی دارد. بیشترین آثار معرق چوب، تابلوهایی با آیات و روایات قرآنی‌ هستند. این محصولات بسیار مورد علاقه‌ی مردم قرار می‌گیرند به‌گونه‌ای که هنگام ورود به بازار سریعا به فروش می‌رسند.


رودوزی سنتی


نصراصفهانی با معرفی رودوزی‌های سنتی به‌عنوان یکی از رشته‌های محبوب صنایع دستی استان قم، گفت: رودوزی‌های سنتی استان قم شامل سه بخش سرمه‌دوزی، مخمل‌دوزی و منجوق‌دوزی است. از این هنر بیشتر برای تهیه‌ی سرویس‌ خواب و روتختی استفاده می‌شود. هنرمندان این رشته، تولید این محصولات را آموزش هم می‌دهند.


انگشترسازی


او درباره‌ی انگشترسازی نیز بیان کرد: قم یک شهر مذهبی است که گردشگر مذهبی به آن وارد می‌شود. کسانی که از این شهر به‌عنوان مقصد مذهبی دیدن می‌کنند، برای خود یا به‌عنوان سوغات، انگشتر می‌خرند و به شهرهای خود می‌برند. جنس انگشترها معمولا نقره است و سنگ روی آن‌ها هم غالبا عقیق است.


وی افزود: هم روی سنگ و هم روی نقره‌ی این محصول، قلم‌کاری انجام می‌شود. به‌طور کلی، حکاکی روی اثر است که قیمت آن را تعیین می‌کند. در ایران حدود 10 نفر حکاک برند وجود دارد که سه نفر از آن‌ها در استان قم هستند. طرح «سیاه‌قلم» نیز منحصر به استان قم است که سبک خاصی دارد.

بافته‌های داری


او با معرفی بافته‌های داری به‌عنوان یکی از محصولات محبوب صنایع دستی استان قم، اظهار کرد: تولید فرش ابریشم یا تابلوابریشم در استان قم بسیار محبوب است و سبقه‌ی تاریخی دارد. رنگ‌رزی این محصولات هم به‌شکل سنتی و گیاهی است. در این استان ابریشم تولید نمی‌شود، بلکه مردم این استان از گذشته، خودشان در خانه‌ها فرش ابریشم می‌بافتند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه