پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی هنر 800 ساله در دستان پیرمرد 100 ساله - دارایی‌بافی یزد رو به افول

صنایع دستی

هنر 800 ساله در دستان پیرمرد 100 ساله - دارایی‌بافی یزد رو به افول

خبرگزاری مهر: دارایی بافی به عنوان هنر اصیل یزد بقایش در دستان پیرمردی 100 ساله است پیرمردی که اکنون تنها میراث‌دار هنر 800 ساله دارایی بافیست و پس از او دیگر صدای دار دارایی بافی از هیچ کارگاهی به گوش نمی رسد.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Nike, adidas, Converse & More

به گزارش خبرنگار مهر، دارایی بافی هنری با هشت قرن قدمت و از هنرهای متداول استان یزد بوده است، هنری که سینه به سینه از پدر به پسر به ارث رسید و سرپنجه های هنرمند مردمان سختکوش کویر، دارایی را در زمانی به اوج رساند.

دارایی بافی پارچه ای دستباف است که با کارگاهی ساده و با در هم تنیدن تار و پودهای رنگی از جنس نخ و ابریشم، شکل می گیرد.

گرچه کارگاه و دار دارایی بافی، ساده به نظر می رسد اما دارایی بافی کاری بس دشوار و حاصل دسترنج آن نیز ناچیز است و شاید به همین دلیل است که امروز در استان یزد که زمانی جهیزیه دخترانش با دارایی های رنگارنگ جلوه می یافت، تنها یک استادکار دارایی بافی وجود دارد و هیچ جوانی برای یادگیری این هنر اصیل، اقدام نکرد.

دارایی روزگاری برای روتختی، رومیزی، رختخواب پیچ و .... مورد استفاده قرار می گرفت و اقبال بسیار خوبی در میان مردم به ویژه مردم استان یزد داشت اما با ورود پارچه های الوان داخلی و خارجی به بازار، دارایی کم کم به کنج عزلت رانده شد.

دارایی بافی اکنون چند قدم بیشتر تا فراموشی و افول ندارد زیرا تنها هنرمند این هنر اصیل پیرمردی 100 ساله است که هیچ شاگردی نزد او شاگردی نکرده و سلیقه های متفاوت امروزی، هیچگاه این فرصت را به او نداد تا شاگردی خوش ذوق و ساعی تربیت کند.

استاد رمضان رضایی، پیرمردی ضعیف و رنجور اما زنده دل، امروز تنها میراث‌دار هنر دارایی بافی است.

او که با این سن هنوز حتی عینک به چشم نمی زند، روزگاری در دوران جوانی، روزی یک تا سه متر دارایی می بافت اما امروز در نهایت روزی سه تا پنج سانت می تواند از این پارچه زیبا را رج بندی کند.

او اکنون در کارگاهی که قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی گردد، در دل بافت سنتی یزد مشغول به کار است و از سال 1330 تاکنون، تنها کارش، دارایی بافی بوده است.

کارگاه دارایی بافی

پیرمرد قصه دارایی بافی، از آنجا که تنها زندگی می کند و هرگز هیچ فرزندی نداشته است، اکنون روزهای سختی را سپری می کند و روزهای سختی او انگار روزهای پایانی دارایی بافی است.

خبرنگار مهر تلاش کرد تا با او به گفتگو بنشیند اما او صداها را به سختی می شنید و حوصله زیادی برای گفتگو نداشت.

نگاهش به دار دارایی بافی، نگاهی عمیق بود انگار از اینکه بعد از او دیگر قرار نیست تار و پودهای این دار در هم تنیده شود، دل خوشی نداشت.

گرچه سختی کار سبب شده جوانان امروزی اقبال چندانی به دارایی بافی نشان ندهد اما میراث فرهنگی استان یزد نیز تلاشی برای آموزش این هنر در قالب صنایع دستی نداشته و به افول این هنر کمک کرده است.

پارچه های دارایی بافی اکنون گرچه بسیار محدودند اما مشابه ماشین باف آن در بازار به وفور یافت می شود.

----------------

گزارش: نیره شفیعی پور

عکس: مسعود ساکی


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه