پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی مروری بر هنرهای خاموش4 - پرده خانه خدا، هنری از جنس کتیبه‌دوزی

صنایع دستی

مروری بر هنرهای خاموش4 - پرده خانه خدا، هنری از جنس کتیبه‌دوزی

یکی از صنایع دستی تزئینی ـ کاربردی ایران کتیبه‌دوزی نام دارد که در لغت به معنای قطعه‌ای از جنس کاشی و پارچه است که با استفاده از انواع خطوط، آیه و شعار روی آن، سر در اماکن مقدسه و متبرکه را زینت می‌بخشد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | nike high top women gold color chart with names - 082 - Air Jordan 1 Mid Linen - 554724

 

به گزارش میراث آریا (‌‌chtn)، کتیبه‌دوزی به دوختی اطلاق می‌شود که در آن از طرح‌هایی مانند آیات قرآن، اسامی مقدس، اشعار و داستان‌های حماسی با خطوط ثلث، طغری و نستعلیق بهره گرفته ‌شود و با استفاده از نخ‌های سرمه، ملیله، نقده و یا نخ گلابتون، به وسیله سوزن روی پارچه اجرا شود.

در هنر کتیبه‌دوزی برای جلوه بیشتر کار، زیر دوخت را به وسیله رودوزی‌هایی مانند پنبه‌دوزی، فتیله‌دوزی و یا بخیه‌هایی روی هم برجسته می‌کنند. پرده خانه خدا مثال برجسته‌ای از کتیبه‌دوزی است.

در روش دوخت کتیبه‌دوزی علاوه بر دوخت‌های خطی، ترنج‌هایی نیز خطوط را زینت می‌بخشند.

هم‌اکنون غیر از استفاده از این هنر در اماکن مقدس و متبرک، هنرمندان و سوزن‌دوزان با این تکنیک دوخت، به تهیه تابلوهای هنری نیز می‌پردازند.

این رودوزی در اکثر شهرهای ایران خصوصا اصفهان، تهران، مشهد، شوش و شوشتر رواج دارد.

آثار کتیبه‌دوزی باید از رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعه مستقیم و مداوم خورشید، سفید‌کننده‌های شیمیایی و اشیای نوک‌تیز و برنده به دور باشند.

محصولات کتیبه‌دوزی را با آب ولرم و صابون می‌توان شست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه