جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی مروری بر هنرهای خاموش 23 - کردی‌دوزی، نگینی بر پوشاک سنتی مردم بجنورد

صنایع دستی

مروری بر هنرهای خاموش 23 - کردی‌دوزی، نگینی بر پوشاک سنتی مردم بجنورد

یکی از صنایع دستی تزئینی ـ کاربردی ایران کردی‌دوزی نام دارد که در خراسان شمالی به‌‌وی‍ژه در شهرستان‌های بجنورد و قوچان به آن پرداخته می‌شود.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | IicfShops , leather green nike sneaker for heaven boots sale , BLACKPINK Jennie Stuns in CK x Heron Preston

 

به گزارش میراث آریا (chtn)، با توجه به این که وضعیت اقلیمی هر منطقه بر پوشش مردم آن تاثیر می‌گذارد، تنوع پوشاک در سراسر کشورمان به چشم‌ می‌خورد و این تنوع به‌گونه‌ای است که از شمال تا جنوب ایران گنجینه‌ای غنی از لباس‌های محلی را می‌توان مشاهده کرد.

در استان خراسان شمالی کردها از اطراف کلات تا غرب بجنورد سکونت دارند. کردهای این ناحیه از دو ایل بزرگ به نام‌های زعفران‌لو و شادلو تشکیل شده‌اند و هر چند هر یک از آن‌ها آداب و رسوم جداگانه‌ای دارند، اساس و پایه پوشاک آن‌ها یکسان و هماهنگ است.

شادلوها در بجنورد و زعفران‌لوها در قوچان سکونت دارند که شادلوها در اثر مهاجرت به شهرها دارای پوشاکی ساده‌تر از دیگر نواحی شده‌اند.

کردهای خراسان شمالی اغلب روی کلاه، دستینه، چنگه و بعضی اجزای پوشاک خود الیاف ابریشم الوان و یک نوع دوخت ترکیبی فشرده به کار می‌برند که این نوع لباس‌ها در جشن‌ها کاربرد دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه