شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی کهن‌ترین هنر خراسان رضوی ثبت ملی می‌شود

صنایع دستی

کهن‌ترین هنر خراسان رضوی ثبت ملی می‌شود

از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی «فیروزه تراشی» به عنوان کهن‌ترین فنون و هنر سنتی و بومی در استان به ثبت فهرست میراث معنوی کشور خواهد رسید.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | nike lunarglide 6 price range chart printable - New Balance 550 'UNC'/ 'Baby Blue' - BB550HL1 - LacollesurloupShops

به گزارش واحد دریافت خبر ایسنا، منطقه خراسان و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، معاون میراث فرهنگی این اداره کل گفت: فیروزه یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های شناخته شده در دنیا محسوب می شود و زیبایی این کانی آن را در زمره کانی‌های پر رمز و راز قرار داده و از این حیث افسانه‌هایی نیز درباره آن نقل شده است.

حسین عباس زاده افزود: طبق شواهدی که از کاوش‌های باستان شناسی تپه برج نیشابور در دست داریم قدمت تراش فیروزه در استان به بیش از 6000 سال پیش می‌رسد، به طوری که بر مبنای بررسی‌های به عمل آمده توسط گروه پژوهشی، فیروزه تراش خورده کشف شده از کنار یک اسکلت، متعلق به نقطه‌ای از معدن فیروزه با قدمت پیش از تاریخ به نام غار زاک بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: پیش از این، سنگ فیروزه را پس از جداسازی ناخالصی‌ها توسط یک دستگاه چوبی زهی که دارای نیز کمانه بوده، می‌تراشیدند اما امروزه دستگاه‌های تراش برقی جای آن را گرفته که سرعت کار را بیشتر کرده است.

عباس زاده گفت: با وجود کارگاه‌های متعدد تراش سنگ فیروزه که از گذشته به این حرفه اشتغال دارند، باید مشهد را جایگاه و مرکز تراش این سنگ و حرفه فیروزه تراشی بدانیم. با این حال کارگاه‌های فعال نیز در شهر نیشابور و شهر فیروزه به دلیل نزدیکی به محل معدن وجود دارد.

وی افزود: به طور کلی باید گفت تراش این سنگ در استان همچون فیروزه‌اش مرغوبترین نوع تراش در دنیا محسوب می‌شود و بسیاری فیروزه تراشی را نسل به نسل به یکدیگر آموخته و این پیشه را کسب خانوادگی خود می‌دانند، زیرا تراش فیروزه بنا به حساسیت محتاج ذوق و سلیقه بسیاری است.

عباس زاده خاطرنشان کرد: فیروزه مرغوب استان که از معدن واقع در شهرستان فیروزه بدست می‌آید، در زمره جواهراتی قرار می‌گیرد که در انواع عجمی، چغاله، شجری شکوفه، عربی به توفال، توفال سفید رنگ و توفال نیم رنگ شناخته می‌شود که در حال حاضر به طور گسترده در سطح کشور و خارج از مرزهای ایران عرضه می‌شود.

وی گفت: با توجه به غنای موضوعی و تاریخی، اقدامات تهیه پرونده ثبت این اثر در فهرست میراث معنوی کشور به انجام رسید که با تکمیل مدارک در پنجمین شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی ارائه خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه