پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی چاپ قلمکار، یادگاری از قرن هفتم هجری

صنایع دستی

چاپ قلمکار، یادگاری از قرن هفتم هجری

چاپ قلمکار از هنرهای قدیمی و باسابقه ایران است که قدمت آن به قرن هفتم هجری قمری ميرسد.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | adidas jeep soccer jersey size chart shoes - Buy now Adidas FORUM 84 LOW - FY4577

 

این هنر در گذشته‌های دور در اصفهان، بروجرد، سمنان، کاشان، لرستان و نجف آباد که از مراکز مهم قلمکارسازی به شمار می‌آیند، وجود داشته است.

اوج شکوفایی این هنر در دوران صفویه بود و از همان زمان قلمکار‌سازی ایران شهرتی جهانی یافت.

حدود یک دهه قبل این هنر به صورت حرفه‌ای از طریق آموزش‌های فنی و حرفه‌ای صنایع دستی به استان چهارمحال و بختیاری وارد شد و امروزه تقریباً در تمام مراکز شهرستان‌های استان فعالیت پراکنده دارد.

شواهدی در دست است که نشان می‌دهد این هنر از حدود 200 سال پیش در استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان فارسان وجود داشته است.

قلمکار در کشور ما از زمان‌های پیش به صورت انواع روپشتی، پرده، سجاده، رویه لحاف و بقچه حمام کاربرد داشته و با تغییر الگوی مصرف در زمان حاضر علاوه بر اقلام ذکر شده، انواع رومیزی‌ با اشکال مختلف (مربع، بیضی، مستطیل و دایره)، انواع ساک دستی، انواع روتختی و انواع قلمکار موسوم به هفت‌رنگ نیز تولید و مصرف می‌شود.

این هنر در حال حاضر در استان چهارمحال و بختیاری علاقه‌مندان زیادی دارد و کم و بیش در تمام شهرستان‌های استان رایج است.

این رشته از صنایع دستی خیلی زود در این استان رشد و گسترش یافت اما در سال‌های اخیر به دلیل بازاریابی ضعیف و واردات بی‌رویه تولیدات چینی و هندی بازار آن در استان چهارمحال و بختیاری رو به رکود و کسادی رفت.

به سبب وجود علاقه‌مندان بسیار به این رشته از صنایع دستی در استان در طول 10 سال گذشته 10 تعاونی فروش در شهرستان‌های هفت‌گانه استان به وجود آمده اما متاسفانه در حال حاضر از فعالیت و شور و اشتیاق هنرمندان این رشته از صنایع دستی کاسته شده است.

رواج و مصرف عامه داشتن این هنر در زندگی مردم از قوت‌های این رشته از صنایع دستی به شمار می‌آید و باید با برنامه‌ریزی درست و کاهش واردات بی‌رویه از این فرصت به نحو مطلوبی در مسیر گسترش این رشته از صنایع دستی تلاش کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه