جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی مروری بر هنرهای خاموش 13 - کارت‌بافی، هنری گمنام اما پرآوازه

صنایع دستی

مروری بر هنرهای خاموش 13 - کارت‌بافی، هنری گمنام اما پرآوازه

یکی از صنایع دستی تزئینی ـ کاربردی ایران کارت‌بافی نام دارد. این هنر در اکثر استان‌های کشور رواج دارد، اما با نام‌های محلی مختلفی خوانده می‌شود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | WS327KA - Buy now New Balance 327 SEASONAL CLASSIC - adidas edge lux 120111741 black edition release

به گزارش میراث آریا (chtn)، این هنر در قزوین پن‌بافی، در خراسان مداخله‌بافی و در چهارمحال و بختیاری وریس‌بافی نامیده می‌شود.

در قدیم که روبان، تور و طناب وجود نداشت، با استفاده از این روش نوارهای ظریف و یا ضخیمی می‌بافتند و برای مصارف گوناگون از تولیدات کارت‌بافی استفاده می‌کردند.

ابزار کار در این هنر، کارت‌هایی مربع‌شکل، به ابعاد تقریبی حدود 5 سانتی‌متر است که در قدیم از جنس پوست آهو و یا چوب‌های نازک بوده است اما امروزه بافت نوار با استفاده از ورق‌های طلقی پلکسی گلاس و یا مقوای ضخیم انجام می‌شود.

در حقیقت می‌توان گفت کارت‌ها، کار وردها را در دستگاه نساجی سنتی بر عهده دارند و این روش بافت، یک چله نساجی کوچک و قابل حمل است و نوار پارچه‌ای با عرض کم حدود 1 تا 3 سانتی‌متر تولید می‌کند.

اگر کارت‌های بافته شده نازک باشند برای تزئین لباس، دستمال و رومیزی، بند عینک، نوار میان صفحات قرآن و ... کاربرد دارند و در غیر این صورت از آن‌ها برای بستن چادر، تنگ اسب و شتر استفاده می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه