شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت مجله بررسی «کرمانشاه و هویت ایرانی در تاریخ معاصر» در شماره جدید فصلنامه گفتگو

مجله

بررسی «کرمانشاه و هویت ایرانی در تاریخ معاصر» در شماره جدید فصلنامه گفتگو

ابراهیم عبدالله زاده

 

 

شماره 61 فصلنامه گفتگو با موضوع بررسی «کرمانشاه و هویت ایرانی در تاریخ معاصر» در 150 صفحه منتشر شد.

فصلنامه فرهنگی و اجتماعی گفتگو، این بار هم در اقدامی نوآورانه، شماره 61 خود را به بررسی تحلیلی و تاریخی یکی دیگر از حوزه های مهم فرهنگ و تمدن ایرانی، یعنی کرمانشاه، اختصاص داده و مجموعه‌ای از گفتگوها، اسناد و مقالات ارزشمند تحلیلی را در این باره به علاقه‌مندان عرضه کرد.

در گفتگوی 61، احسان هوشمند در مقام سردبیر، باب گفتگو و چگونگی انتشار این ویژه‌نامه و فرایند اجرایی آن و اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع را نوشته است. وی با بیان اهمیت تاریخی، فرهنگی و ظرفیت‌های توسعه‌ای کرمانشاه، این منطقه را یکی از استوانه‌های ایرانیت و دروازه غربی کشور برشمرده و وضعیت توسعه ای فعلی آن را، مناسب و برازنده ندانسته است.

گفت و گو با میرجلال الدین کزازی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی، که خود از نخبگان کرمانشاهی است، درباره پارسی کرمانشاهی و نسبت آن با کردی، بسیار خواندنی و جالب توجه است. این استاد سرشناس، کرمانشاه را یکی از بهشت های زبان شناسی ایرانی و باورشناسی ایرانی معرفی کرده است.

از دیگر مقالات تاریخی و مستند این فصلنامه، می توان به "فرصت ها و چالش های تجاری کرمانشاه در عصر قاجار" نوشته محمد کلهر و مریم تاج عینی و "اعتصاب در پالایشگاه نفت کرمانشاه:خرداد 1324" به قلم محمدحسین خسروپناه اشاره کرد. اعتصاب کارگران پالایشگاه کرمانشاه در خرداد 1324، نخستین اعتصابی است که پس از اعتصاب 1308 در یکی از واحدهای شرکت نفت انگلیس و ایران رخ داد و هر چند این اعتصاب به نتیجه نرسید، اما در تحولات بعدی یعنی در جریان ملی شدن صنعت نفت اثر خود را نشان داد.

کاوه بیات، پژوهشگر سرشناس مسائل تاریخی ایران معاصر، در مقاله "نهضت غرب" با استفاده از برخی اسناد نویافته، روند شکل گیری اتحادیه عشایر غرب در اعتراض و در مقابله با تحولات شمال غرب ایران و به ویژه فرقه دمکرات آذربایجان را به بحث گذارده است.

احسان هوشمند، پژوهشگر مسائل قومی، نیز در مقاله مستند "قیام سی تیرماه 1331 مردم کرمانشاه: بررسی پرونده یک خیزش"، با بررسی موردی قیام سی ام تیرماه 1331 مردم کرمانشاه در حمایت از دکتر محمد مصدق و استمرار نخست وزیری وی و ارائه برخی اسناد جدید و تازه یافته شده، نشان می دهد که مردم کرمانشاهان در همراهی با نهضت ملی شدن نفت هزینه های زیادی پرداخت کرده و یکی از ستون های حمایت از این جنبش ملّی در ایران، مردم کرمانشاهان بوده اند.

گفت و گو با علی ططری، مدرس و پژوهشگر تاریخ، با عنوان "از کرمانشاه تا کرمانشاه" درباره سیر تحولاتی که در نام گذاری کرمانشاه و تغیر نام آن به باختران در دهه 60 و احیای نام کرمانشاه در اوایل دهه 70 طی شده، و تحلیل اجتماعی اعظم خاتم، جامعه شناس، که در قالب مقاله "فقر شهری و سیاست جناحی در ایران: نمونه جعفرآباد" منتشر شده، از دیگر بخش های گفتگوی 61 هستند.

در بخش کتابخانه گفتگو، نقدی از محمدعلی سلطانی بر کتاب "مفاخر کرمانشاه" نوشته علی کرجی چاپ شده و جلیل آهنگرن‍ژاد نیز کتاب "به رزوو نامه" را که رزمنامه ای حماسی و در سه هزار و یکصد بیت است، معرفی کرده است. در این رزمنامه کردی، 110 بار نام ایران آمده است و حکایت از آن دارد که نام و نشان ایران از جنبه های مختلف در این دایره بسیار مهم و قابل توجه است.

شماره 61 فصلنامه گفتگو در 150 صفحه و به قیمت پنج هزار تومان به بازار عرضه شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه