سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت مجله انتشار مجله «نامۀ فرهنگستان ـ شمارۀ 53»

مجله

انتشار مجله «نامۀ فرهنگستان ـ شمارۀ 53»

برگرفته از تارنمای فرهنگستان زبان و ادب فارسی

معرفی: مرتضی قاسمی

پنجاه‌وسومین شمارۀ فصلنامۀ نامۀ فرهنگستان منتشر شد. این شماره از نامۀ فرهنگستان، همانند شماره‌هاى پیشین، شامل بخش‌هاى گوناگون، از جمله سرمقاله، مقاله، نقد و بررسى، تحقیقات ایران‌شناسى، گلچینى از دیرینه‌ها، فرهنگستان، تازه‌هاى نشر و اخبار است.

 در بخش مقالۀ این شماره عناوین زیر دیده مى‌شود: «برایِ من یا مالِ من؟»، غلامعلی حدّاد عادل؛ «لقمۀ هر مرغکی انجیر نیست»، ساسان زند مقدم ـ جلیل مشیّدی؛ «تصحیف در خط عربی و فارسی و نقش آن در پیدایش برخی صنایع ادبی»، علی‌اصغر قهرمانی مقبل ـ سیّد ناصر جابری اردکانی؛ «تذکره‌های عصر صفوی، منابعی ارزشمند برای شناخت شاعران موسیقی‌دان و نوازندۀ این دوره»، علی میرانصاری.

در بخش «نقد و بررسی» این شماره از نامۀ فرهنگستان سه مقاله درج شده‌ است: «تاریخ ترجمه‌های به زبان فرانسه در قرن نوزدهم»، طهمورث ساجدی؛ «فهرست نسخه‌های خطی کتابخانۀ سلیمانیّه»، بهمن نزهت؛ «بر خوان سعدی (نقد و بررسی شرح خطیب‌رهبر بر غزلیات او)»، فرح نیازکار.

در بخش «تحقیقات ایران‌شناسی» نیز مقاله‌ای با عنوان «اناهیتا و آیین‌های ستایش آتش» نوشتۀ روزبه زرین‌کوب و آرزو رسولی آمده است. همچنین در بخش «گلچینی از دیرینه‌ها» مقاله‌ای با عنوان «عباس خلیلی، پیشرو سبکی جدید در ژورنالیسم» به قلم جعفرشجاعِ کیهانی درج شده است. در بخش «فرهنگستان» این شماره نیز مقاله‌ای با عنوان «پیشوندهای زبان فارسی امروز (1)»، نوشتۀ علاءالدین طباطبائی به چشم می‌خورد.

سرمقالۀ این شماره از نامۀ فرهنگستان، با عنوان «کنکور، ضرورت نامیمونِ رو به زوال» و به قلم استاد احمد سمیعی (گیلانی)، سردبیر مجله است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای دسترسی به محتوای این شماره از مجلۀ نامۀ فرهنگستان به نشانی زیر مراجعه کنند:

http://persianacademy.ir/fa/nf53.aspx

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه