سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر از این جا و آن جا، از دیروز تا امروز... - ماهنامه خواندنی مهر و آبان 1390

خبر

از این جا و آن جا، از دیروز تا امروز... - ماهنامه خواندنی مهر و آبان 1390

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 68، رویه 24 تا 28

 

از این جا و آن جا، از دیروز تا امروز... - ماهنامه خواندنی مهر و آبان 1390
(از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها، مجله‌ها و خبرگزاری‌ها)

بدون ایران پیش از اسلام،
شناخت ایران اسلامی، به نتیجه نخواهد رسید

پروفسور منوچهر آشتیانی در گفت‌وگو با علی‌رضا مرادی (ایران 13 تیرماه 1390 – رویه 21)، می‌گوید:
شناخت ایران‌کهن و روایت از شکوه و اقتدار این سرزمین، همه یادگاری از گذشته‌ی تاریخ مردم ایران است. این روایت‌ها، بر مبنای معانی ژرف و عمیقی استوارند که از اندیشه‌ها، باورها و تمایلات مردم باستان، سرچشمه می‌گیرد...
اقتدار ایران کهن در دوره‌های پیش و ادامه‌ی آن تا امروز، نشان‌دهنده‌ی سیر صعودی تمدن ایران به سوی آینده است. از پروفسور آشتیانی، آثار زیر منتشر شده‌اند: کارل مارکس و جامعه‌شناسی شناخت، درآمدی به بحران جامعه‌شناسی جهانی معاصر، گفتارهای پیرامون شناخت مناسبات اجتماعی. در جای دیگر این گفت‌وگو، وی می‌گوید:
تمام [بسیاری] ملت‌های دنیا به جز آمریکا، دارای هویت باستانی [تاریخی] هستند و همه‌ی این کشورها بدون حب و بغض، گذشته‌ی خود را بررسی می‌کنند و ما هم مانند تمام ملت‌های دنیا، باید گذشته‌ی خود را در نظر بگیریم و بررسی کنیم...

 

علی‌رغم تاکید رییس‌جمهور
معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا، منکر اسکله‌های غیرمجاز است

در حالی که رییس‌جمهوری ماه گذشته در جریان برپایی همایش مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواستار توقف ورود کالا توسط تمامی سازمان‌ها و نهادها از اسکله‌های اختصاصی و غیرقانونی شد، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  اعلام کرد که در کشور اسکله غیرمجاز نداریم...
به گفته‌ وی، این‌که اعلام می‌شود اسلکه‌ای خارج از کنترل دولت نباید باشد، به معنای وجود اسکله غیرمجاز نیست، در کشورمان برخی از دستگاه‌ها مانند شیلات، سازمان بنادر و برخی دیگر از دستگاه‌ها دارای اسکله غیرمجاز نیستند. رئیس‌جمهوری عنوان کرد که مبادا از این اسکله‌ها که مجاز هم هستند، بدون حضور گمرک کالا وارد کشور شود. معاون پیشگیری و هماهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود :  این اسکله‌های دارای مجوز که متعلق به دستگاه‌هایی مثل شیلات هستند، باید کنترل شوند که مبادا تبدیل به مبادی ورودی کالا بدون حضور گمرک شوند. کالا باید از جایی بیاید که گمرک مستقر باشد، هم‌چنین این برداشت که منظور رییس‌‌جمهوری نیروهای مسلح بوده، صحیح نیست.
پرسش مردم کوچه و بازار این است که پس این همه کالای قاچاق که شامل همه‌ی اقلام از ریز و درشت و گران و ارزان می‌شود، از کجا وارد می‌شوند؟!


درخشش در پهنه‌ی نجوم

مردم ایران، نخستین کسانی بودند که دست به دانش اخترشناسی پیدا کردند. و چهار جشن بزرگ ایرانیان، یعنی نوروز، تیرگان، مهرگان و یلدا، برابرند با دو «تعادل» بهاری و پاییزی و نیز دو انقلاب تابستانی و زمستانی.
پس از یک گسل میان مردم ما و اخترشناسی، درخشش دانش‌آموزان ما در المپیاد نجوم، پیام‌آور آشتی دوباره و روی‌آوری دوباره به دانش اخترشناسی در سرزمین ماست.
در سال 2003 تیم اعزامی ایران متشکل از یک دانش‌آموز دختر و دو دانش آموز پسر بود که در پایان المپیاد برگزار شده در کشور سوئیس موفق به کسب سه مدال برنز شدند. شرکت در المپیاد جهانی نجوم توسط دانش‌آموزان ایرانی ادامه پیدا کرد و در سال 2004 نیز تیم دانش‌آموزی ایران همراه 5 دانش‌آموز دختر برای شرکت در نهمین المپیاد جهانی نجوم راهی کشور اوکراین شد. این بار نیز دانش‌آموزان دختر ایرانی با کسب یک نشان زرین، دو نشان سیمین و دو مدال برنز به کشور بازگشتند. در سال 2005 و در المپیاد دهم، تیم ملی ایران با حضور چهار دانش‌آموز دختر و سه دانش‌آموز پسر وارد کشور چین شدند. در این سفر، دانش‌آموز ایرانی یک نشان زرین، دو سیمین، سه مدال برنز و یک دیپلم افتخار را برای کشور ایران به ارمغان آوردند. هم‌چنین علاوه بر کسب مقام چهارم جهان توسط دانش‌آموزان ایرانی، آزاده فتاحی ضمن کسب نشان زرین ، سئوال ویژه بالاترین نمره در امتحانات تئوری را نیز از آن خود کرد. یازدهمین المپیاد جهانی نجوم در سال 2006 و در کشور هندوستان برگزار شد. دراین دوره تیم ملی ایران با یک دانش‌آموز دختر و چهار دانش‌آموز پسر حاضر شد که ره آورد این المپیاد یک نشان زرین، دو سیمین و دو برنز بود. در این دوره نیز تیم ملی ایران به مقام سوم دست پیدا کرد و الهه سادات نقیب و صدرا جزایری هم نمره کامل در امتحانات رصد را به دست آوردند. کشور اوکراین که تاکنون سه مرتبه پذیرای شرکت‌کنندگان المپیاد جهانی نجوم بوده است در سال 2007 و در دوازدهمین المپیاد، میزبان دانش‌آموزان بود. تیم ملی ایران در این دوره، با حضور دو دانش‌آموز دختر و شش دانش‌آموز پسر حاضر شد که توانستند مقام اول جهان در رده سنی زیر 17 سال را به مجموعه رنگارنگ سه نشان زرین و پنج سیمین بیفزایند. سیدامیر سادات‌موسوی دارنده نشان زرین این دوره از مسابقات نیز بالاترین نمره در میان دانش‌آموزان شرکت‌کننده را به دست آورده بود. هم‌زمان با برگزاری المپیاد دوازدهم، در سال 2007 اساس‌نامه المپیاد جهانی نجوم با تغییرات عمده‌ای روبه‌رو شد که پس از آن تیم 5 نفره ایران در سال 2008 و در کشور اندونزی، با کسب یک نشان زرین و یک سیمین و دو برنز به همراه یک دیپلم افتخار و کسب مقام چهارم جهان به کشور بازگشت.
سال 2009 کشورمان میزبانی برگزاری سومین دوره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک را عهده‌دار بود. دراین میان یک تیم پنج‌نفره به عنوان تیم اصلی و یک تیم چهارنفره میهمان از سوی کشور ایران، به رقابت با کشورهای دیگر پرداختند که حاصل آن کسب چهار نشان زرین، چهار نشان سیمین و یک نشان برنز بود. به این ترتیب در سال 2010 نیزز دوره چهارم المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک در کشور چنین رقم خورد و تیم ملی ایران به همراه یک تیم پنج‌نفره اصلی و یک تیم پنج‌نفره میهمان حضور پیدا کرد که در نتیجه 1 نشان زرین، 4 نشان سیم و 4 نشان برنز را به همراه یک دیپلم افتخار، به ارمغان آورد. پنجمین دوره از المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک از سوم تا دوازدهم شهریورماه سال جاری در شهر کراکف لهستان برگزار شد. 29 تیم شرکت‌کننده در این دوره از رقابت‌ها، شاهد کسب رتبه دوم در مسابقه گروهی توسط تیم ملی ایران بودند. هم‌چنین در این دوره از المپیاد هر 10 نفر شرکت‌کننده از کشورر ایران موفق به کسب نشان شدند. از این رو مجموعه نشان‌های رنگین تیم ایران متشکل از یک نشان طلا، چهار نشان سیمین، و 5 مدال برنز توسط پسران ایران‌زمین کامل شد و تیم دانش‌آموزی ایران با کسب مقام نایب‌قهرمانی جهان، بار دیگر برای کشورمان افتخار‌آفرینی کرد.

 

ملی‌گرایی را باید جدی بگیریم

حضرت آیت‌الله محمدصادق (محی‌الدین) حایری شیرازی، نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، می‌گوید:
«ملی‌گرایی باید، موج‌شکن حملات به اسلام باشد»
آیت‌الله حائری شیرازی با تاکید به این‌که نباید نسبت به ملیت سهل‌انگاری کنیم، گفت: اگر حساسیت ما نسبت به ملیت کم باشد، خیلی ضرر خواهیم کرد ما باید ملی‌گرایی را به شدت جدی بگیریم تا یک پشتوانه قوی برای دین ما باشد.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان با بیان این‌که ملی‌گرایی باید مانند موج‌شکن در مقابل حملات به دین باشد، تاکید کرد:  باید مظاهر ملیت مانند زبان فارسی، خط، میراث فرهنگی، لباس، علم بومی و مقیاس‌ها را برای تقویت اتحاد ملی و ایجاد الگوی ملی پاس بداریم. (ایران – 19/6/90 – رویه 1، 2 و 27)
وی در نامه‌ی دیگری، یادآور می‌گردد:
مسئله مکتب ایرانی و مسئله منشور کوروش، ریشه هر دو برمی‌گردد به احیای میراث فرهنگی و این‌که به اهل عالم بگوییم ما ملت ریشه‌داری هستیم. جوان ایرانی ریشه با عظمت خود را بشناسد و به آن ببالد تا وزانت پیدا کند و در مقابل امواج فرهنگی مخالف بایستد. در این نامه هم‌چنین آمده است ما از منشور کوروش دفاع می‌کنیم و از میراث فرهنگی خود حفاظت می‌کنیم چون پایه ملیت ماست. پایه وحدت ملی ماست. استخوان فرهنگ ماست. ما سرمان را بالا می‌گیریم و به اهل عالم می‌گوییم بالاترین چیزی که شما امروز به آن رسیده‌اید، ما هزاران سال قبل پرچم آن را برافراشته‌ایم. (ایران – 17/5/1390 – رویه 3)

 

شایعه تشکیل کنفدراسیون ایران زمین در 1963

19 سپتامبر 1963 (28 شهریور 1342خورشیدی)، محمدظاهر شاه پادشاه وقت افغانستان (که اخیرا فوت شد) و همسرش، برای یک دیدار رسمی از ایران وارد تهران شدند. با ورود آنان به تهران بار دیگر شایعه تشکیل کنفدراسیونی از دو کــشور که بیــش از دو هزار ســال دو بخش اصلی یک امپراتوری را تشکیل می دادند و سپس گسترش آن در همه ایران زمین (مردمی که دارای تاریخ، فرهنگ و نیاکان مشترک هستند) بر سر زبانها افتاد و خبر رسانه های جهان شد و وسیعا مورد بحث و تفسیر قرار گرفت. در آن زمان دو بلوک غرب و شرق ـ به یک نسبت ـ با ایجاد این کنفدراسیون کشورهای مستقل مخالف بودند.


 
این هم «منطق»، از نوع عثمانی

دادستانی ترکیه خواهان محاکمه 98 شهردار سابق کرد شد
دادگاه دیاربکر اعلام کرد محاکمه متهمان به زودی در شهر دیاربکر آغاز خواهد شد. دادستان دادگاه دیاربکر مدعی شده است که متهمین با انتشار بیانیه‌ای مشترک در سال 2009 میلادی خواهان بهبود شرایط زندان «عبدالله اوجالان» شده‌اند. دادستانی دیاربکر این اقدام را حمایت از تروریسم  ارزیابی کرده است.
خواندنی : البته در منطق عثمانی‌ها، درخواست بهبود شرایط زندانیان، در حکم «تروریسم» بوده و درخواست‌کننده یا درخواست‌کنندگان، مستحق مرگ‌اند؟!

 

 


نامه‌های خوانندگان
«آفتابه»، ندزدید

هرگز آفتابه ندزدید، زیرا در بیش‌تر موارد دستگیر می‌شوید، سوءپیشینه پیدا می‌کنید، ممکن است حتا عکستان را (البته با اجازه‌ی مقام قضایی) در روزنامه‌ها چاپ کنند و نامتان را همه‌جا بپراکنند و...
اما اگر در رده‌ی مفسدان اقتصادی قرار گیرید، نامتان محفوظ است و عاقبت هم تا این‌جا که دیده شده است، از پی‌گرد مصون می‌مانند.
حال هم برای مجازات مفسد اقتصادی 3000 میلیارد تومانی، گویا ترفندی اندیشیده‌اند که ایشان را تا حد «آفتابه‌دزد» پایین بیاورند و سپس با چاپ عکسش در روزنامه‌ها و...، رسوایش کنند و سپس به مجازات قانونی برسانند. در این راستا، وزیر محترم اقتصاد عنوان کرده‌اند که این اختلاس 3000 میلیارد تومان نیست، بلکه 1760 میلیارد تومان است (ایران – 26/6/1390 – ص اول). بدین‌سان، با پایین آوردن تدریجی حجم اختلاس از 3000 میلیارد تومان، به بهای یک آفتابه (البته از جنس طلا و جواهر نشان و...)، می‌توان اختلاس‌کننده را در حد «آفتابه‌ دزد» تنزل داد و سپس، قانون به وظیفه‌ی خود عمل کند.
محسن الوندی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه