پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت مجله بنیاد ایرانشناسی نخستین فصلنامهٔ «مطالعات خلیج‌ فارس» را منتشر کرد

مجله

بنیاد ایرانشناسی نخستین فصلنامهٔ «مطالعات خلیج‌ فارس» را منتشر کرد

 

نخستین شمارهٔ فصلنامهٔ مطالعات خلیج فارس به صاحب امتیازی بنیاد ایرانشناسی منتشر شد. به گزارش روابط عمومی بنیاد ایرانشناسی، این فصلنامه که اولین مجله بنیاد ایرانشناسی در حوزهٔ مطالعاتِ فرهنگ و جغرافیای ایران ‌زمین است، به انتشار مقالات، گزارشها و پژوهشهای انجام یافته در حوزهٔ فرهنگ، تاریخ، اجتماع و اقتصاد منطقهٔ خلیج فارس و کرانه‌های آن می‌پردازد.

مطالب و مقاله‌هایی که برای چاپ در این فصلنامه برگزیده می‌شوند، منطبق بر رویکردها و فعالیت‌های این بنیاد و تأمین کنندهٔ نیازهای علمی و پژوهشی دانش‌پژوهان، در حوزه‌های مربوط است. بر این پایه، بنیاد ایرانشناسی از آثار مکتوب استادان، پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند، شامل: مقالات پژوهشی، گزارش‌های پژوهشی- علمی و همچنین آثار ترجمه شده در زمینهٔ موضوع‌های مربوط به مطالعات ایرانشناسانه در حوزهٔ خلیج‌فارس، استقبال می‌کند.

نخستین شمارهٔ فصلنامهٔ مطالعات خلیج فارس به مدیر مسئولی و سردبیری دکتر سیدعبدالمجید میردامادی منتشر شده و با مقالاتی دربارهٔ هویت کلی کرانه‌های ایرانی این پهنهٔ آبی از دیدگاه‌های گوناگون، مصاحبه، گزارش پژوهشی دربارهٔ جزایر ایرانی خلیج فارس، معرفی کتاب و پایان‌نامه، گزارش نشست علمی و معرفی برخی گونه‌های گیاهی و جانوری حوزهٔ خلیج فارس همراه است.

بر این اساس در این شماره مطالبی همچون: مصاحبه با ریاست بنیاد ایران‌شناسی، نقش خلیج ‌فارس از دیدگاه سیاحان خارجی، تأثیر عوامل مختلف اجتماعی- فرهنگی در شکل‌گیری هویت سواحل و بنادر خلیج ‌فارس، بررسی نقش اقتصادی بندر سیراف در حوزه خلیج ‌فارس، بازنگری در معماری خلیج‌ فارس به منظور شناخت الگوهای تاثیرگذار در شکل‌گیری آن، تحولات سیاسی، اقتصادی و جمعیتی بوشهر در کرانه شمالی خلیج‌‌فارس بین سال‌های 1376-1920م، مروری بر مناسک صابئین مندائی با محور آب، معرفی جزایر ایرانی خلیج ‌فارس، ذکری از عجایب خلیج‌ فارس و دریای عمان در متون قدیم، معرفی کتاب: بررسی تاریخی، سیاسی و اجتماعی اسناد بندرعباس، معرفی پایان‌نامه: راه‌های تجاری هرمز با تاکید بر انتقال زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و آداب و رسوم، نشست علمی: خلیج ‌فارس، جایگاه تاریخی و اهمیت جغرافیایی، جلوه‌گاه: آشنایی با گونه‌های جانوری و گیاهی حوزه خلیج‌فارس، گزارش: برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی خلیج ‌فارس در بوشهر، تارنما: معرفی مدخل خلیج‌فارس در دایرة المعارف بریتانیکا (Encyclopedia Britannica) و چکیده مقالات به انگلیسی، به چشم می‌خورد. فصلنامه مطالعات خلیج فارس به بهای 120000 ریال از طریق انتشارات بنیاد ایران شناسی قابل دریافت است و علاقه‌مندان به دریافت این نشریه می‌توانند به نشانی خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی، بنیاد ایران‌شناسی، معاونت پژوهشی، طبقه سوم مراجعه نمایند و یا با شماره‌های تلفن: 88212004 (021)، دورنگار: 88608922 (021) و یا رایانامه: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید">این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  تماس حاصل نمایند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه