سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر از این‌جا و آن‌جا، از دیروز تا امروز... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها،مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 60

خبر

از این‌جا و آن‌جا، از دیروز تا امروز... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها،مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 60

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 60، سال هشتم، اسفندماه 1388 - فروردین 1389.


دیدگاه‌های خوانندگان ما

چه کسانی کت‌ و شلوار انگلیسی می‌پوشند؟

اردلان لهراسبی

در یکی از نشست‌های هیات نمایندگان اتاق تهران، یکی از اعضای اتاق پیش‌نهاد کرد که در اعتراض به صفر شدن تعرفه‌ی واردات میوه، از 15 بهمن ماه اعضای اتاق از خوردن میوه‌ی وارداتی، خودداری کنند.
در همین جلسه، محمدمهدی راسخ دبیرکل اتاق تهران، در برابر این پیش‌نهاد فرهاد فزونی، گفت:
پس من هم پیشنهاد می‌کنم، اعضا کت و شلوار انگلیسی نپوشند!
نکته‌ی بسیار به‌جایی است. چرا باید نمایندگان اتاق بازرگانی کت و شلوار انگلیسی بپوشند؟! هنگامی که این افراد، حرمت صنایع داخلی را نگاه ندارند، چه کسانی این کار را بکنند؟
اگر خبرنگاران درباره‌ی کاهش سطح روابط یا حتا قطع روابط سیاسی با دولت انگلیس، به سراغ اعضای « اتاق » بروند، آنان نیز برای خوردن نان به نرخ روز، با وجودی که کت و شلورا انگلیسی به تن دارند، شعار مرگ بر انگلیس سر خواهند داد ؟!

 

ما را از میلیونر بودن محروم نفرمایید

مرادعلی هراتی

گویا حذف سه صفر از پول ملی جدی شده و قرار است ما از تنها دل‌خوشیمان، یعنی احساس میلیونر بودن، محروم کنند.
بنده خودم میلیونرم و تنها دل‌خوشی‌ام این است که عضو باشگاه میلیونرها هستم.
برای روشن شدن موضوع، شرح مختصری می‌دهم:
سال 60 که تازه خواندن و نوشتن را فراگرفته بودم، روزی از پدرم پرسیدم: این که می‌گویند فلانی میلیونر است، یعنی چه؟. و آن مرحوم توضیح داد: میلیونر به کسی می‌گویند که سالی یک میلیون تومان درآمد داشته باشد.
بر اساس تعریف مرحوم ابوی، درآمد بنده که هم مدرک کارشناسی ارشد و هم چند تخصص دارم، ماهی 300 هزار تومان است که می‌شود سالی 3 میلیون و ششصد هزار تومان، ‌بنابراین 6/3 برابر میلیونر هستم. اگر 3

صفر از پول ملی حذف شود، درآمد سالیانه من می‌شود سال 3600 تومان و ناگهان از مزایای میلیونری محروم می‌شوم.
گرچه با توجه به برنامه‌های مالی و اقتصادی شلم‌شوربای کشور و از پا نیفتادن غول تورم، بار دیگر بر صفرهای پول ملی افزوده خواهد شد و یک تومان می‌شود هزار تومان، اما دو سه سال ( یا شاید کمی بیش‌تر ) ما از

تنها دل‌خوشیمان محروم می‌مانیم. لذا استدعا دارم با صرف‌نظر کردن از برنامه‌ی حذف صفرهای پول ملی، امثال ما را از این دل‌خوشی محروم نفرمایند.

 

باز هم «کهنه‌خری» از ترکیه

حسین سالاری

به دنبال خرید چند فروند هواپیمای کهنه از ترکیه که هنوز هم «جنازه‌»های آن‌ها در تهران زمین‌گیر هستند، آقای وزیر راه و ترابری، دستور داده است تا 40 دستگاه لکوموتیو کهنه از ترکیه خریداری کنند که راستی هم جای تاسف و هم جای سرشکستگی است که چرا باید این وسایل پیش‌رفته را از یک کشور عقب‌افتاده خرید.
آیا باید برای پشتیبانی ظاهری ترکیه‌ای‌ها در مساله‌ی هسته‌ای، با این‌گونه خریدها، دل آن‌ها را به دست آورد؟! چرا هیچ‌کس در این کشور، از رییس‌جمهور تا بازرس کل کشور، مجلس، دادستانی و ... ، به داد ملت ایران نمی‌رسد؟

******

مسافر، حق دارد نوع هواپیما را بداند

خسرو شهروی عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به بخشنامه اخیر سازمان هواپیمایی درباره ممنوع شدن اعلام نوع هواپیما از سوی دفاتر خدمات مسافرتی گفته است: مردم هنوز نسبت به وضعیت هواپیماها نگران هستند و ترجیح می‌دهند با ایرباس و بویینگ سفر کنند. بنابراین نباید آنها را از حق قانونی‌شان محروم کرد.

***

دستگیری 10 آمریکایی به اتهام کودک‌ربایی در هائیتی

خبرگزاری‌ها از دستگیری 10 تبعه آمریکایی به اتهام تلاش برای قاچاق 33 کودک اهل هائیتی به خارج از این کشور زلزله زده خبر دادند.
یک مسئول پلیس هائیتی گفت یکی از افراد مظنون که اتهام ربودن کودکان را رد کرده، رییس یک مرکز خیریه «زندگی جدید کودکان آواره» در آیداهو در غرب آمریکاست. این افراد به همراه این 33 کودک که میان 2 ماه تا 12 سال سن دارند، هنگام اقدام پلیس هائیتی به بازرسی خودروها دستگیر شدند.
مسئولان هائیتی گفتند این 10 شهروند آمریکایی مدارکی به همراه نداشته‌اند که ثابت کند قصد سرپرستی این کودکان را داشته‌اند اما آنها مدعی هستند که قصد داشتند این کودکان را به یتیم‌خانه‌ای در دومنیکن منتقل کنند که به ادعای این افراد از آنها اجازه این کار را داشتند.
بنابراین گزارش مسئولان هائیتی هم‌چنین ابراز نگرانی کرده‌اند که گروه‌های امداد بدون اینکه تلاشی برای پیدا کردن والدین کودکان بی‌سرپرست شده باشد خودسرانه اقدام به فرزندخواندگی کودکان هائیتی بکنند.

***

سفیر جاسوس

خبرگزاری‌ها، از انتشار کتاب خاطرات سفیر پیشین کانادا در تهران خبر دادند. وی که سفیر این کشور در زمان گروگان‌گیری در تهران بود، به روشنی و سرراستی گفته است که مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده است و آگاهی‌های مورد نیاز سازمان مزبور را در اختیار آن‌ها قرار می‌داده است.
در حالی که این مساله، ناقص کنوانسیون وین در زمینه‌ی روابط دیپلماتیک می‌باشد.
راستی، امروز هم سفیر کانادا، همان نقش وی را بازی می‌کند؟!

***

پرونده رسوایی اخلاقی کشیش‌ها روی میز پاپ

در پی افشای رسوایی اخلاقی کشیشان کاتولیک ایرلندی، رهبر کاتولیک‌های جهان قول داد که در روند پیگیری این رسوایی شخصا دخالت کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، به دنبال افشای خبر تجاوز 24 تن از کشیشان کلیشای کاتولیک به کودکان در ایرلند، پاپ بندیکت شانزدهم تصمیم گرفت راسا در این رسوایی دخالت کرده و با کشیشان ایرلندی به مدت دو روز مصاحبه و گفت‌وگو کند.
این در حالی است که «ژوزف دافی»، یکی از کشیش‌های مسیحی شرکت‌کننده در این گفت‌وگوها می‌گوید امکان پاک کردن چنین لکه ننگی وجود ندارد. ماجرای رسوایی کشیشان ایرلندی مربوط به سال‌های 1975 تا 2004 می‌شود. در طول این مدت، بر کلیه شکایت‌های مربوط به آزار و تجاوز جنسی کشیشان ایرلندی به کودکان سرپوش گذاشته است.

***

بازجویی اطلاعاتی از زائران ایرانی

پرچم ـ برخی از زائران ایرانی عتبات عالیات پس از بازگشت از عراق گفته‌اند که از سوی ماموران اطلاعاتی عراق و آمریکایی مورد بازجویی و تخلیه اطلاعاتی قرار گرفته‌اند. این افراد گفته‌اند که از آن‌ها عکس‌برداری، اسکن، انگشت‌نگاری و بازرسی‌های ویژه شده و با پرسش‌های خاصی درباره گروه‌های سیاسی در ایران، مباحث هسته‌ای و حتی این‌که در انتخابات اخیر به چه کسی رای داده‌اند، روبرو شده‌اند.

***

انگشت‌نگاری متقابل ایران از اتباع انگلیسی

روزنامه ایران نوشت: رسول موحدیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن با انتقاد از سئوال‌ها و جواب‌های بیش از حد سفارت انگلیس از و یا هدایت آن‌ها به کشور ثالث توسط سفارت انگلیس در تهران گفته: ما هم در اقدامی متقابل از اتباع ایرانیانی که قصد سفر به این کشور را دارند و انگشت‌نگاری انگلیسی که قصد سفر به ایران را دارند، انگشت‌نگاری می‌کنیم.

***

هلند مغلوب دانشجویان ایرانی شد

دادگاه رسیدگی به شکایات دانشجویان ایرانی از دولت هلند مبنی بر ممانعت از تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌های هسته‌ای رای خود را به نفع دانشجویان کشورمان صادر کرده است. در سال 2008 دولت هلند به صورت رسمی دسترسی دانشجویان با ملیت ایرانی به نیروگاه‌های اتمی و حضور در رشته‌های عالی مرتبط با علوم هسته‌ای را ممنوع اعلام کرد که این دستور اعتراض بسیاری از دانشجویان ایرانی ساکن این کشور را برانگیخت، به شکلی که تعدادی از دانشجویان ایرانی از دولت هلند به خاطر اتخاذ چنین تصمیمی به دادگاه شکایت کردند. اکنون این دادگاه حکم نهایی خود را صادر و با بیان این‌که قائل شدن استثنا در میان دانشجویان نباید براساس ملیت آن‌ها شکل بگیرد، اعلام کرده است تصمیم دولت هلند برای ممانعت از تحصیل دانشجویان کاملا تبعیض‌آمیز و برخلاف قوانین حقوق بشر بوده است.

***

اعتراض آلمان و آمریکا به حمایت عربستان از القاعده

مقامات امنیتی آلمان و آمریکا نسبت به حمایت عربستان سعودی از حامیان اسامه بن لادن هشدار دادند.
طبق اعلام این سازمان‌های اطلاعاتی، سرویس‌های اطلاعاتی غرب با زیر نظر گرفتن سازمان‌های افراطی موفق به کشف ارتباطاتی بین عربستان سعودی و القاعده شده‌اند. یکی از کارمندان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز در این ارتباط گفت: بخش‌های مهم و تاثیرگذاری از دولت سعودی « قویا مظنون» به حمایت مالی و لجستیکی از گروه القاعده هستند.
طبق گزارش دی‌ولت، یک مثال روشن از دخالت مخفیان عربستان سعودی در حمایت از القاعده آلمان به دنبال دستگیری سه فرد مظنون در شهرهای اولم، ویزبادن و بن روشن شد.
این سه تلاش کردند که بین بیش از صدها تن از آلمانی‌هایی که برای دوره زبان در یک موسسه در اسکندریه مصر مشغول آموزش بوده‌اند، با سازمان القاعده ارتباط برقرار کنند. طبق این گزارش، مخارج حضور این افراد در مصر از سوی یک مجمع عربستان سعودی که مقر آن در مدینه است، پرداخت شده است.

***

ابوعلی سینای وهابی!

فرمان‌روایان واحد سیاسی بی‌پیشینه و استعمار ساخته‌ی امارات عربی متحده، با پول‌های بادآورده‌ای که به آنان قدرت و شوکت گذرا و دروغینی بخشیده، هزینه‌ی ساختن آدمکی رایانه‌ای (روبات) را پرداخته‌اند، بر این روبات لباس عربی پوشانیده‌اند، دستور داده‌اند در ساز و کار آن وسایلی کار گذاشته شود که با دیدار‌کنندگانش به زبان عربی «سلام علیکم» کند و به آن‌ها خوشامد بگوید و ... و این نماد مسخره و بدهیبت را که آدمی را به یاد ابن‌ملجم می‌اندازد، ابوعلی‌سینایی که عرب بوده و فردی از امت عربی است، معرفی می‌کنند!
این روبات در دهه‌ی دوم بهمن امسال از امارات به عربستان سعودی فرستاده شد تا دولت‌مردان سعودی را نیز در این شادی دروغین که ابوعلی‌سینا از آن امت عربی است، شریک کند.
بی‌آزرمی این مردمان را مرزی نیست، از این رو شگفت‌زده نخواهیم شد اگر فردا اعلام کنند که ابوعلی‌سینا وهابی هم بوده است!

***

این چهره‌ی کودکی کیست؟

به چهره‌ی این کودک با باریک‌بینی بنگرید...
در این چهره چه چیزی می‌یابید؟
در چهره‌ی این کودک نوباوره نیز همان مشخصه‌هایی دیده می‌شود که در چهره‌ی همه‌ی آدمی‌زادگان در این سن و سال قابل دیدن است و حتا اکنون که دانش ژنتیک پیش‌رفت‌های شگرفی کرده، با دقیق‌ترین آزمایش‌ها هم نمی‌توان تعیین کرد که او در بزرگ‌سالی به چه راهی گام خواهد نهاد و چه تاثیری بر آدم‌ها و دنیای پیرامون خویش (و یا حتا جهان) خواهد گذاشت.
حال فرض دیگری را مطرح می‌کنیم.
اگر این کودک، در همین سن و سال بر اثر یک رویداد مرگبار یا بیماری درمی‌گذشت، هیچ‌گاه و در هیچ زمانی کسی از نام نیز آگاه نمی‌شد.
اما این کودک زنده ماند و کارهایی کرد که بر جهان و جهانیان تاثیر گذاشت، مسیر تاریخ را تغییر داد و همین تغییر موجب شد جهان کنونی شکل بگیرد.
حال می‌توانید حدس بزنید این کودک که در قلب جهان متمدن زمان خود به دنیا آمد، بعدها چه‌کاره شد و چه کرد و نام او چیست؟
آیا او آلبرت انیشتین، داستایوفسکی، ادیسون، هانری فورد، مارکونی (مخترع تلفن)، الکساندر فلمینک (کاشف پنی‌سیلین) و یا یکی دیگر از مردان نام‌دار قرن گذشته است؟
باز هم درخواست می‌کنیم چهره این کودک را با ژرف‌نگری واکاوی کنید و حدس بزنید او چه کسی است. سپس پاسخ خود را با نام او که در صفحه‌ی ..... همین شماره چاپ شده، مقایسه کنید.

پاسخ این چهره کودکی کی است؟
اگر تشخیص  داده‌اید که آن عکس چهره‌ی کودکی آدولف هیتلر را نشان می‌دهد، آفرین بر شما.
به راستی، اگر آدولف هیتلر که ذوق هنری هم داشت و نقاشی می‌کرد، در همین سن و سال درمی‌گذشت، جهان ما اکنون چه وضعیتی داشت؟!

***

قرارداد نانوشته‌ی غربی‌ها و اسرائیلی‌ها برای پوشش کارهای جاسوسی، ترور و ...

پلیس «دوبی» پس از گذشت نزدیک به یک ماه از ترور محمود المحبوح (از فرماندهان حماس)، نام 11 تن از متهمان را که با گذرنامه‌های انگلیسی، فرانسوی، ایرلندی و آلمانی وارد امارات متحده‌ی عربی شده بودند، منتشر کرد.
هم‌چنین، دو مقام وابسته به تشکیلات خودگردان نیز به دلیل هم‌کاری در این ترور، در دوبی دستگیر شده‌اند. در این رابطه، رییس پلیس دوبی با اطمینان نزدیک به یقین اعلام کرد که این ترور کار سازمان جاسوسی اسرائیل بوده است.
«محبوح» که از فرماندهان گردان‌های «القسام» بود، در اتاق هتل خود در دوبی، ترور شد. هم‌اکنون، حکم دستگیری متهمان از سوی پلیس بین‌الملل در دستور کار این نهاد قرار گرفته است.
متهمان ردیف یکم تا چهارم این ترور، عبارتند از: «پیتر الونگر» (با گذرنامه‌ی فرانسوی)، «کوین دافرون»، ,گیل فولر» و «اوان دنگال» (با گذرنامه‌های ایرلندی). اما در این میان، کشورهای غربی که از گذرنامه‌های آنان برای انجام ترور «محبوح» بهره‌گیری شده بود، کوشیدند تا تقلبی بودن گذرنامه‌ها را مطرح کنند که با توجه به انبوه آگاهی‌ها و دستگاه‌های بسیار پیش‌رفته‌ای که در اختیار ماموران گذرنامه در فرودگاه‌های بین‌المللی و به‌ویژه، فرودگاه‌های پررفت و آمد قرار دارد، این نظریه نتوانست جا باز کند.
در نتیجه، دولت‌های انگلیس، ایرلند و فرانسه، سفیران اسرائیل مستقیم این کشورها را، برای دادن توضیح در زمینه‌ی بهره‌گیری از گذرنامه‌های این کشورها وسیله تروریست‌ها، به وزارت امور خارجه فراخواندند. این امر، نشان‌دهنده‌ی نگرانی کشورهای مزبور از افشای بهره‌گیری از گذرنامه‌ی آنان برای ماموران اسرائیلی در سرتاسر جهان است.
اما در این میان، آشکار گردید که دستگاه‌های جاسوسی اسرائیل به دستگاه جاسوسی بریتانیا (ام.ای.6) گزارش کرده بود که پاره‌ای از مامورانش از گذرنامه‌ی انگلیسی استفاده می‌کنند؛ اما دستگاه جاسوسی بریتانیا مدعی است که آن‌ها نگفته بودند که دارندگان این گذرنامه‌ها، قرار است در عملیات ترور شرکت جویند.
روزنامه تایمز لندن نیز در گزارشی پیرامون دخالت «موساد» در ترور این مقام فلسطینی از قول یک جاسوس پیشین موساد گزارش داد که «موساد» به‌طور معمول از گذرنامه‌های غیر اسرائیلی برای انجام عملیات مخفی خود، بهره می‌گیرد. او به تایمز گفت: «موساد» گاهی از گذرنامه‌های حقیقی و قانونی جاسوسان خود که دارای دو تابعیت یا بیش‌تر هستند، بهره می‌گیرد و گاهی آن‌ها را جعل می‌کند و ...
اما آن‌چه مسلم است، هرگز این‌گونه نیست که کشورهای غربی از بهره‌گیری گذرنامه‌هایشان برای عملیات جاسوسی، قتل، ترور، انفجار، آدم‌ربایی و ... از سوی جاسوسان اسرائیلی، ناآگاه باشند؛ بلکه یک قرارداد نانوشته میان آنان با اسرائیل برای این کار وجود دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید