سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ تاریخ كهن و باستان در آیینهٔ تاریخ - مجله خواندنی شماره 78

تاریخ كهن و باستان

در آیینهٔ تاریخ - مجله خواندنی شماره 78

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 78، آبان و آذر 1392، صفحه 40

نقش تصویر کوروش، باقی مانده از عهد باستان

 بیست و نهم اکتبر ( 7 آبان) روز جهانی کوروش (سایرس دی Cyrus Day) نام گذاری شده است که از دیرباز پارسیان، یهودیان، دوستداران حقوق بشر و هواداران اداره جهان به صورت ملل مشترک المنافع آن را گرامی داشته و رعایت می کنند.
این روز به مناسبت تکمیل تصرف امپراتوری بابل به دست ارتش پارسیان (29 اکتبر سال 539 پیش از میلاد) و پایان دوران ستمگری در دنیای باستان برقرار شده است. دو هزار و 550 سال پیش در همین ماه اعلامیه تاریخی کوروش بزرگ در تعریف حقوق افراد و ملل و چگونگی تامین آن انتشار یافت که پایه و نخستین سنگ بنای یک دولت مشترک المنافع جهانی و هر سازمان بین المللی بشمار می آید.

 

سیاستهای 24 قرن پیش ایران در منطقه مدیترانه

27اکتبر سال 398 پیش از میلاد  ( 6 آبان 844 پ هـ)«کونون» ادمیرال مشهور آتنی با شماری از افسران دریایی آتن که به ایران پناهنده شده بودند به استخدام نیروی دریایی ایران درآمدند و به تصمیم اردشیر دوم شاه وقت از دودمان هخامنشی دراختیار «فرنه باز» ژنرال معروف ایران و فرمانده نیروهای مستقر در غرب و شمال غربی شامل مصر، قبرس، فنیقیه و آناتولی قرار گرفتند و به نوسازی ناوگان ایران در اژه و مدیترانه کمک بسیار کردند.
ژنرال «فرنه باز» با کمک این ناوگان نوسازی شده اسپارت را در «سنیدوس» شکست داد و سپس چند شهر را در منطقه «لاکونی» در جنوب غربی شبه جزیره بالکان (نه چندان دور از شبه جزیره ایتالیا) تصرف کرد و به تاخت و تاز اسپارت که با کمک ایران بر آتن فائق آمده بود در مدیترانه و منطقه اژه پایان داد. طبق قرار محرمانه قبلی میان ایران و اسپارت، بنا نبود که اسپارتیها پس از پیروزی بر آتن دست به تصرف «کشور ــ شهر» های یونانی بزنند و قلدری کنند.
پس از شکست اسپارت از «فرنه باز»، ایران موفق شد پس از نزدیک به یک قرن استراتژی خود در جهان هلنیک (یونانی زبانها) را به اجرا در آورد و آن، ایجاد موازنه قدرت میان «کشور ــ شهر» های یونانی و جدا نگهداشتن آنها از هم و جلوگیری از تشکیل یک اتحادیه «دلوس» دیگر و نیز قطع تحریکات ضد ایرانی یونانیان در مصر و قبرس بود.
در اجرای این سیاست، دولت وقت ایران کمک مالی در اختیار پاره ای از این «کشور ـ شهر» ها از جمله آتن قرار داد تا خرابیهای ناشی از جنگ طولانی«پلوپونز» را مرمت کنند و به اقتصاد خود سر و سامان دهند.
 


ایجاد شهر قزوین به دستور شاپور یکم

سوم نوامبر سال 245 میلادی ( 12 آبان 892 پ هـ)شاپور یکم شاه وقت ایران از دودمان ساسانی که در دوران زمامداری خود ایران را ابرقدرت اول جهان کرده بود دستور بنای شهر قزوین را صادر کرد .کار ایجاد این شهر سه سال طول کشید و در اکتبر (جشن های مهرگان) ( 894 پ هـ) پایان یافت. نام قزوین از طایفه ای به همین نام گرفته شده و یونانیان و رومیان باستان و اینک جهانیان دریای مازندران را به نام این طایفه دریای «کاسپین» می خوانند، زیرا که منطقه محل سکونت این طایفه آریایی تا دیلمان، گیلان و سواحل غربی آن دریا امتداد داشته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه