سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش ورزش، منهای فوتبال - مجله خواندنی شماره 60

ورزش

ورزش، منهای فوتبال - مجله خواندنی شماره 60

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 60، سال هشتم، اسفندماه 1388 - فروردین 1389، ص 31 تا 32

ایران قهرمان «جام جهانی» کشتی فرنگی

برای نخستین بار در تاریخ مسابقه‌های کشتی فرنگی، ایران توانست قهرمان جام جهانی  شود و بدین‌سان، راه برای به‌دست آوردن عنوان قهرمانی جهان، در مهرماه سال آینده در مسکو، هموار شد.
زورآزمایی «جام جهانی» کشتی فرنگی، رقابت‌هایی تشریفاتی است که هر ساله از سوی «فیلا» با شرکت شش کشور برتر در این رشته برگزار می‌شود. اما امسال «فیلا» از هشت کشور برتر در کشتی فرنگی برای زورآزمایی در ایروان (ارمنستان) دعوت به عمل آورده بود.
در پی حاضر نشدن جمهوری آذربایجان برای شرکت در این زورآزمایی، «فیلا» برای نخستین بار اجازه داد یک تیم برگزیده و مشترک از چند کشور اروپایی شمالی به نام «اسکاندیناوی» جای‌گزین جمهوری مزبور گردد.
در این زورآزمایی کشور به کشور، ایران توانست با شکست همه‌ی مدعیان بر کرسی نخست «جام جهانی» کشتی فرنگی، قرار گیرد.

 

حذف زنگ ورزش - خشکاندن ریشه‌های نیمه‌جان تربیت‌بدنی

حذف زنگ ورزش از ساعات درسی مدارس ابتدایی، موضوعی است که گرچه هنوز به صورت قطعی تصویب نشده اما به‌طور کلی نه‌تنها به ورزش کشور لطمه می‌زند، بلکه سلامتی و رفتارهای حرکتی دانش‌آموزان را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. برای تایید این موضوع می‌توان مقایسه ساده‌ای بین سیستم آموزشی کشورمان با سیستم‌های آموزشی سایر کشورها انجام داد. در کشورهای پیش‌رفته دنیا تلاش می‌شود تا ساعات درسی دانش‌آموزان در مقاطع ابتدایی و راهنمایی، متنوع‌تر و شادتر از سایر اوقات بگذرد، لذا ورزش نه‌تنها ابزاری برای سلامت دانش‌آموزان است، بلکه برای افرادی در سنین 7 تا 11 سال جنبه تفریحی نیز خواهد داشت. تا آن‌جا که کشورهایی مثل چین و روسیه، اصل و ریشه استعدادیابی خود را در زمینه ورزش، در مدارس انجام می‌دهند و مدارس این کشورها برای نخستین‌بار، مشخص می‌کند کدام نوجوان با توجه به فیزیک بدنی خود برای چه رشته‌ای مناسب‌تر است. نوجوانانی با دست و پای کشیده، بلند در رشته بسکتبال، برای فعالیت در این رشته ورزشی انتخاب می‌شوند و از طرف دیگر نوجوانانی با دست و پای کوتاه و قدرت بدنی بالا برای حضور در رشته‌هایی چون وزنه‌برداری مناسب ارزیابی می‌شوند و به همین ترتیب برای سایر رشته‌های ورزشی استعدادیابی می‌شوند. این یک واقعیت است که تمامی افراد برای حضور در تمامی رشته‌های ورزشی مناسب نیستند اما آنچه این تفاوت‌ها را مشخص و استعدادها را شناسایی می‌کند، بررسی کارشناسی بر روی آن‌ها در سنین 7 تا 11 سالگی است! درست چیزی که ما در کشورمان مدت‌ها از داشتن آن محروم بودیم و امروز به جای بهبود بخشیدن به آن، عده‌ای می‌کوشند با حذف زنگ ورزش به این خلا دامن بزنند.

خوش‌بختانه، آموزش و پرورش واکنش نشان داد
بنیادی، معاون پرورشی و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش شهر تهران گفته است مدیران و معلمانی که تغییراتی در زنگ ورزش ایجاد کنند، باید پاسخگو باشند. وی از احداث 100 ورزشگاه در مدارس شهر تهران خبر داده است.
البته باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا برای این دستور «تره خرد خواهند کرد»، یا نه؟

 

آرارات فاتح لیگ برتر بسکتبال بانوان شد

تیم بسکتبال بانوان آرارات تهران، قهرمان رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال بانوان شد. این تیم در مرحله پایانی به مصاف تیم سپاهان رفت و توانست با نتیجه 93 بر 63 از سد این تیم گذشته و جام قهرمانی را از آن خود کند. تیم سپاهان عنوان نایب قهرمانی را به دست‌ آورد و تیم صدرای شیراز در مکان سوم ایستاد. تیم آرارات به نمایندگی از ایران در رقابت‌های غرب آسیا که در اربیل عراق برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند.

 

موتورسوار ایرانی بر سکوی دوم آسیا

امیررضا ثابتی‌فر، ملی‌پوش کشورمان در اولین دور رقابت‌های موتور کراس قهرمانی آسیا 2010 به مقام دوم رسید و مدال نقره این مسابقات را به گردن آویخت.
هم‌چنین علی برزوزاده، دیگر ملی‌پوش اعزامی به این رقابت‌ها مقام پنجم را به‌دست آورد و علیرضا پرورشی نیز سوم شد. مسابقات آسیایی موتور کراس با حضور 10 کشور و 32 ورزشکار در کلاس 125 سی‌سی NX2 و به میزبانی فیلیپین برگزار شد.

 

بانوی تیرانداز ایرانی بر سکوی افتخار

ستوان دوم صفیه صحراگرد بانوی تیرانداز کشورمان، نخستین نشان برنز کشورمان را در رقابت‌های پلیس جهان به گردن انداخت. وی در ماده تفنگ بادی 10 متر بانوان با 5/496 امتیاز بر سکوی نخست ایستاد.

رقابت‌های جهانی تیراندازی پلیس‌های جهان با حضور تیم‌هایی از 43 کشور جهان در کویت در حال برگزاری است.

 

لیلا رجبی نشان «زر» به دست آورد

یک نشان زر در نخستین روز رقابت‌های دو و میدانی داخل سالن آسیا در بخش بانوان نصیب ایران شد. «لیلا رجبی» پرتابگر وزنه کشورمان در میان 70 ورزشکار با رکورد 17 متر و 32 سانتی‌متر به نشان زر رسید.

ورزشکارانی از چین و ماکائو دوم و سوم شدند.

 

داوری بانوی ایرانی در بنگلادش

زیبا اجتهد، داوربانوی ایرانی، رقابت‌های تیراندازی به آماج (هدف)های پروازی قهرمانی جنوب آسیا را در بنگلادش، داوری کرد.
راه‌گشایی برای بانوان و دوشیزگان ایران، می‌تواند ورزش میهن ما را پربارتر کرده و موقعیت ورزش ایران را در سطح جهانی، بهبود بخشد.

 

ورزش زورخانه‌ای را گسترش دهید

مسئولان باید هرچه زودتر، ورزش زورخانه‌ای را به ثبت جهانی برسانند. برای این کار، لازم است که پیشینه‌ی این ورزش که به هزاره‌های دوردست می‌رسد، بررسی شده و فلسفه‌ی والای آن (به دور از تنگ‌نظری‌ها و یک‌سویه‌نگری‌ها)، آشکارسازی شود. اگر در این زمینه هم دیر بجنبیم، در آن صورت یکی از واحدهای سیاسی پیشین اتحاد شوروی، دست به این کار خواهد زد. باید این ورزش را گسترش داد، بر روی آن سرمایه‌گذاری کرد و اگر نتوانیم آن را وارد جرگه‌ی ورزش‌‌های بین‌المللی کنیم (که البته شدنی است)، دست‌کم آن را در سطح منطقه مطرح نماییم.

 

برترین‌های کشتی پهلوانی و ورزش‌های زورخانه مدارس

دومین دوره مسابقات قهرمانی کشتی پهلوانی و زورخانه‌ای دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه کشور با قهرمانی تیم اصفهان پایان یافت.
در این مسابقات که با حضور 50 ورزشکار، مربی و سرپرست در قالب هفت تیم از سراسر ایران در دو رشته هنرهای فردی (شامل چرخ تیز، چرخ چمنی، 2 میل بازی، 3 و 4 میل‌ بازی، سنگ و کباده) و کشتی پهلوانی (وزن‌های 90 تا 110 کیلوگرم) در تالار مرکز تربیت معلم حکیمیه تهران برگزار شد، در پایان تیم‌های اصفهان با کسب 28 امتیاز، توابع تهران با 25 امتیاز و کردستان با 19امتیاز به ترتیب حائز مقام‌های اول تا سوم شدند.
در رشته چرخ تیز: علی جلیجو از شهرستان‌های تهران اول شد، مصطفی امینی از شهرستان اصفهان به سکوی دوم ایستاد و رضا قلی‌زاده از مازندران سوم شد.
در رشته کباده: امید شریفی از تهران، حسین طاهری از اصفهان، فرید وقاری از کردستان به ترتیب اول تا سوم شدند.
رشته میل بازی: مصطفی امینی از اصفهان اول شد، پژمان سکونتی از کردستان دوم و محمدرضا علویری از قزوین سوم شدند.
در رشته چرخ چمنی: علی جلیجو از تهران مقام اول را به دست آورد، سید سراج‌الدین سیدی از اصفهان دوم شد و سیدمحمد نبوی از مازندران به مقام سوم دست یافت.
در رشته سنگ: حسین طاهری از اصفهان، فرید امانی از کردستان، ابوالفضل نوری از مرکزی به ترتیب اول تا سوم شدند.
رشته کشتی: فتح‌الله گل‌گل سرخوری از قزوین مقام اول، حسام زائی از مازندران مقام دوم و اشکان کشاورز از تهران مقام سوم را از آن خود کردند.

 

کوشش برای جا انداختن واژه‌های بیگانه

ورزشی‌نویس روزنامه قدس که کوشش پی‌گیری برای وارد کردن واژه‌های بیگانه و جای‌گزین کردن آن با واژه‌های فارسی دارد، هم‌چنان بیهوده سعی می‌کند تا واژه‌ی غربی «داربی» را جانشین واژه زیبای «شهرآورد» فارسی کند.
مساله مهم این است که روزنامه‌ی قدس از سوی آستان قدس رضوی منتشر می‌شود و هزینه‌ی آن از محل نذورات و وقف است. از این‌رو، باید نویسندگان این روزنامه، بیش‌تر درباره‌ی به کاربردن واژگان «غربی» از خود حساسیت نشان دهند.

 

قائم‌مقامی قهرمان شطرنج آزاد هند شد

احسان قائم‌مقامی استاد بزرگ شطرنج ایران، قهرمان مسابقات آزاد شطرنج بین‌المللی «پارس وناث» هند شد و جایز 275 هزار روپیه‌ای این مسابقات را از آن خود کرد.

وی در دور یازدهم و آخر این مسابقات با تساوی در برابر استاد بزرگ سرشناس و قهرمان هشت دوره بنگلادش «زیار رحمان» با درجه بین‌المللی 2548 با کسب 9 امتیاز و پوئن‌شکنی بهتر نسبت به نفرات دوم و سوم، مقتدرانه عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کرد. در این دوره از رقابت‌ها 23 استاد بزرگ، 32 استاد بین‌المللی، 16 استاد فیده و 283 درجه‌دار بین‌المللی در 11 دور با یکدیگر رقابت کردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید