سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر از این‌جا و آن‌جا، ... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها،مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 64

خبر

از این‌جا و آن‌جا، ... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها،مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 64

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 64، سال نهم، آذر و دی 1389، رویه 24 تا 28

آثار نقاش‌های ایرانی در حراج‌های بزرگ جهان

در حراج موسسه‌ی سابتی در لندن، دو اثر از زنده‌یاد سهراب سپهری، روی‌هم رفته به مبلغ 530 هزار پوند (795 هزار دلار) به فروش رفت. در این حراج، تابلویی از مجموعه «برف سفید» اثر «عباس کیارستمی» نیز به مبلغ 25 هزار پوند به فروش رفت.
در این حراجی آثاری از دیگر هنرمندان ایرانی نیز به فروش رسید که عبارتند از «هیچ» اثر پرویز تناولی به قیمت 133 هزار دلار، اثری از محمد احصایی به قیمت 121 هزار پوند و آثاری از رضا درخشانی 40 هزار پوند، منیر فرمان‌فرماییان 35 هزار پوند، فرهاد مشیری 91 هزار پوند، فریده لاشایی 32 هزار پوند، سمیرا علیخانزاده 7500 پوند، شیرین علی‌آبادی 15 هزار پوند، داریوش قره‌زاد 7500 پوند، جمشید بایرامی 12 هزار و 500 پوند، آرمان استپانیان 6 هزار پوند، حسین زنده‌رودی 61 هزار پوند، ابوالقاسم سعدی 31 هزار پوند، نصراله افجه‌ای 109 و 98 هزار پوند، کوروش شیشه‌گران 12 هزار پوند و علی اجلی 10 هزار پوند، هدا لطفی 4000 پوند.

 

دخل و تصرف

نماینده تهران در مجلس نسبت به برخی دخل و تصرف‌ها در متن لایحه برنامه پنجم توسعه انتقاد کرد. به گزارش فارس، الیاس نادران در نشست علنی نوبت عصر [17/8/89] در تذکری آئین‌نامه‌ای گفت: متاسفانه این روزها شاهد هستیم رییس جلسه متنی را برای رای‌گیری می‌خواند که با متن ماده مغایرت دارد و پس از این‌که قرائت شد، در متن نیز دخل و تصرف می‌شود. وی خواستار توجه هیات رییسه و اداره کل قوانین مجلس نسبت به تغییرات متن لایحه برنامه پنجم شد.

 

افزایش محکومیت در پرونده‌‌های قصور پزشکی

سرویس حوادث: میزان محکومیت پزشکان در پرونده‌های قصور پزشکی در سال 88 در مقایسه با سال قبل، 7/5 درصد افزایش یافته است که این موضوع لزوم توجه بیشتر جامعه پزشکی به قوانین و مقررات و رعایت اصول اخلاقی در مواجهه با بیماران را دو چندان می‌کند.‏
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر محمد کاظمیان مدیرکل امور پژوهشی سازمان پزشکی قانونی با بیان این مطلب افزود: بر اساس آمار در سال گذشته 2199 پرونده قصور پزشکی در کمیسیون‌های پزشکی قانونی کشور بررسی شدکه این رقم در مقایسه با سال 87، 5/1درصد رشد داشت.
وی اضافه کرد: از کل پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون‌ها در پارسال، 47 درصد منجر به محکومیت پزشکان و بقیه به تبرئه آنان انجامید.
دکتر کاظمیان با اشاره به رشته‌های پزشکی دارای بیشترین میزان شکایت گفت: رشته‌های دندان‌پزشکی، ارتوپدی، زنان و زایمان،‌ جراحی عمومی،‌ جراحی پلاستیک،‌ چشم پزشکی، گوش و حلق و بینی و جراحی مغز و اعصاب به ترتیب بیشترین میزان شکایت در پارسال را به خود اختصاص دادند.
دکتر کاظمیان چهار عامل را موجب نارضایتی بیمار از پزشک دانست و گفت: برقرار نبودن ارتباط دایم پزشک با بیمار، ‌کسب نتیجه نامطلوب و غیر منتظره که ناشی از خود بیماری یا عوارض آن است،‌ قصور قطعی از سوی پزشک و عواملی مانند هزینه‌های بالای درمان، انجام اقدامات غیر ضروری و برخورد نامناسب اخلاقی با بیمار از موارد نارضایتی بیماران در تشکیل پرونده‌های قصور پزشکی است.

 

واردات لامپ چینی با علامت استاندارد!

گزارش‌ها از تخلفات گسترده در واردات میلیونی لامپ کم‌مصرف و بی‌کیفیت چینی، آن هم با نام «ساخت ایران» و دارای برچسب استاندارد، حکایت دارد.
به گزارش تابناک، از سال‌‌های پیش تاکنون، میلیون‌ها لامپ کم‌مصرف چینی، در تیراژ بسیار بالا و حتی با دریافت برخی یارانه‌های دولتی و نیز کوتاهی و غفلت مؤسسه استاندارد ایران، از گمرک ترخیص و وارد بازار شده و با قیمت یارانه‌ای نیز به فروش رسیده است.
در این‌باره باید گفت، این لامپ‌های چینی با چندین بار آزمایش در آزمایشگاه‌های معتبر و دارای مجوز کشور که از سوی گمرک انجام شد، بی‌کیفیت و نامرغوب اعلام شده، اما در عین حال، در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مجوز استاندارد گرفته و توانسته است در بازار ایران به فروش برسد؛ غافل از این‌که این‌ها به طرز مشکوکی با نشان «استاندارد ایران» و «ساخت ایران» از کشور چین وارد شده‌اند.

 

بانک مرکزی هر هفته یک میلیارد دلار ارز به بازار عرضه می‌کند

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سئوال که بانک‌ها اعلام می‌کنند ارز ندارند، گفت: بانک مرکزی به میزان کافی بانک‌ها را شارژ می‌کند و اگر آن‌ها ارز ندارند ما حتما در اختیارشان قرار خواهیم داد.
بهمنی درباره اینکه با چه میزان تزریق ارز در هفته‌های گذشته نرخ ارز کنترل شد، گفت: ما هفته‌ای بیش از یک میلیارد دلار در بازار تزریق می‌کنیم. شما در نظر بگیرید که سال گذشته 57 میلیارد دلار درآمد نفتی وجود داشت و با توجه به اینکه هر سال 52 هفته است باید هفته‌ای بیش از یک میلیارد دلار در بازار بفروشیم تا پولش را به صورت ریال به حساب خزانه دولت واریز کنیم.
وی این امر را نشان‌دهنده قدرت دولت در کنترل بازار دانست و گفت: بانک مرکزی می‌تواند 57 میلیارد دلار را در طول یک سال تبدیل به ریال کند و به همین دلیل خیال ما به هنگام بالا رفتن نرخ ارز راحت است چون به راحتی می‌توانیم بازار را کنترل کنیم.

 

آمریکا، اولین فروشنده‌ی جنگ‌افزار - امارات در اسرائیل در صدر خرید ایران

موسسه مطالعات سوئدی «SIPRI» در گزارش جدید خود اعلام کرد که هواپیماهای جنگنده یک سوم از کل حجم مبادله تسلیحاتی جهانی را به خود اختصاص داده و آمریکا در راس فهرست فروشندگان بوده و امارات متحده عربی و اسرائیل نیز بیشترین حجم خرید را به خود اختصاص داده‌اند.
به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در گزارشی که یک هفته پیش از آغاز نمایش هوایی بزرگ چین در استان «ژوهای» منتشر شد، موسسه مستقل سوئدی SIPRI هشدار داد که افزایش میزان فروش هواپیماهای جنگنده می‌تواند تاثیرات بی‌ثبات کننده‌ای در بسیاری از مناطق جهان داشته باشد.
بر مبنای گزارش موسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی استکهلم، آمریکا در فاصله زمانی سال 2005 تا 2009 میلادی، 341 هواپیمای جنگنده فروخت و این در حالی است که در فاصله پنج ساله پیش از آن 286 هواپیما فروخته بود. روسیه نیز در این مدت 219 هواپیما فروخت که این میزان به نسبت 331 هواپیمایی که در دوره پنج ساله قبل از آن فروخته بود، کاهش نشان می‌داد. فرانسه نیز طی این مدت 75 هواپیما و در پنج سال قبل از آن 58 هواپیما فروخته بود.
در این گزارش تنها از 11 کشور در فهرست تولیدکننده هواپیماهای جنگنده نام برده شده است که در این میان آمریکا، روسیه،‌ چین‌، فرانسه‌، سوئد، هند و ژاپن به تنهایی به تولید جت جنگنده‌ می‌پردازند و آلمان، ایتالیا‌، اسپانیا، و انگلیس به عنوان بخشی از کنسرسیوم «یورو فایتر» جنگنده تولید می‌کنند.
هر چند فهرست خریداران این جت‌های جنگنده طولانی‌تر است. در این فاصله زمانی پنج ساله بیش از 50 کشور از جمله الجزایر 32 فروند، بنگلادش 16، اردن 36، پاکستان 23، سوریه 33، ونزوئلا 24، شیلی 28، لهستان 48، چین 48 و یمن 37 فروند، در مجموع 995 هواپیمای جنگنده نو و دست دوم خریداری کرده‌اند. هند در این مدت با خرید 115 هواپیمای جنگنده بیشترین میزان خرید این محصول را به خود اختصاص داده است.

 

تصمیم‌گیری هیات رییسه مجلس برای سئوال درباره اخذ مدرک از باکو

رییس کمیسیون آموزش مجلس از سئوال برخی نمایندگان از وزیر علوم درباره مدارک مسئولینی که از دانشگاه باکو اخذ شده است خبر داد و گفت: این سئوال را با هیات‌رییسه مجلس مطرح کرده‌ایم که اگر هیات‌رییسه مجلس سئوال را مستقیم در ارتباط با وزیر علوم بداند مطرح کند.
علی عباسپور تهرانی‌فرد در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب افزود: در صورتی که هیات ‌رییسه مجلس سئوال را به‌طور مستقیم در ارتباط با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نداند با سئوال کنندگان صحبت می‌شود تا نحوه سئوال تغییر پیدا کند و قابل طرح با وزیر شود.
نماینده مردم تهران درباره سئوال نمایندگان از وزیر علوم در ارتباط با مدارک مسئولانی که در دانشگاه باکو تحصیل کرده‌اند گفت: این سئوال که چه کسانی از مسئولان کشور در دانشگاه باکو ثبت‌نام کرده‌اند به‌طور مستقیم به وزیر علوم مربوط نمی‌شود چون ممکن است بسیاری از مسئولان در حال حاضر بدون اطلاع وزارت علوم در باکو تحصیل کنند. لزومی هم ندارد که این مسئولان برای تحصیل در باکو به وزیر علوم خبر دهند.

 

عفو بین‌الملل خواستار پیگرد قضایی بوش شد

سازمان عفو بین‌الملل و یکی از نمایندگان آمریکا از دولت اوباما خواستند جرج بوش را به علت صدور دستور شکنجه زندانیان به روش غرق مصنوعی، و نقض حقوق بشر تحت پیگرد قضایی قرار دهد.
راب فرییر یکی از مسئولان عفو بین‌الملل در نامه‌ای تصریح کرده است، اعتراف بوش در کتاب خاطراتش، برای گشودن پرونده‌ای درباره این اعتراف و پیگرد قضایی بوش کافی است.
ازسوی دیگر جرالد نادر، یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا این اعتراف بوش را رسوایی خواند و از اریک هولدر وزیر دادگستری این کشور خواست دادستان ویژه‌ای را مامور تحقیق در این خصوص کند وکسانی را که در این شکنجه‌ها دست داشتند در هر سطحی که باشند تحت پی‌گرد قضایی قرار دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، با وجود درخواست‌های متعدد نمایندگان و سازمان‌های دفاع از حقوق بشر که از ابتدای ورود اوباما به کاخ سفید مطرح شده است، اوباما هنوز از گشودن پرونده‌ای برضد عاملان شکنجه‌های زمان ریاست جمهور بوش خودداری می‌کند.

 

منتسب آقای فرمان‌دار منتصب شد!

دریانیوز – فرمان‌دار یک شهر ساحلی مازندران در حکمی فرزند خود را به عنوان مشاور جوان معرفی کرده است.

 

ورود سئوال برانگیز سنگ‌قبرهای چینی

نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در شرایطی که از سوی برخی کشورها در تحریم اقتصادی به سر می‌بریم کالاهای غیرضروری مانند سنگ قبرهای چینی وارد کشور شده که در همین باره مجلس به وزیر بازرگانی اخطار داده است.
موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با فارس در خصوص واردات بی‌رویه کالا و ارز و راه‌کار‌های جلوگیری از واردات بی‌رویه کالا، اظهار داشت: علاوه ‌بر 70 میلیارد دلار واردات کالا از مبادی رسمی به داخل کشور، سالانه 20 میلیارد دلار کالا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که حجم ورودی کالا به کشور به 90 میلیارد دلار در سال می‌رسد.
وی با اشاره به اخطار مجلس به وزیر بازرگانی به دلیل واردات بی‌رویه کالا، تاکید کرد: مجلس به دلیل باز شدن مرزها و واردات بی‌رویه کالا مخصوصا کالاهایی که خیلی مورد نیاز جامعه نیست، به وزیر بازرگانی اخطار داد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ورود برخی کالاها غیر ضروری به کشور نظیر سنگ قبر چینی، ظروف و اسباب‌بازی‌های وارداتی و از این قبیل، تاکید کرد: این‌گونه کالا‌ها مناسب نبوده و از طریق مناطق آزادی مانند چابهار، کیش، قشم و بندر انزلی وارد کشور شده و موجب خروج ارز از کشور می‌شود.

16تا19 میلیارد دلار کالای قاچاق در سال
ایلنا: رییس مجمع واردات کشور اظهار داشت: مجموع واردات کالای قاچاق به کشور در سال گذشته 16 تا 19 میلیارد دلار بوده که این مساله بهره‌وری را تحت‌تاثیر قرار داده است.

 

فعالیت پان ترکیست‌های ضد ایرانی

پارسینه – هم‌زمان با گرم شدن روابط تهران – آنکارا، محافل افراطی پان ترکیسم فعالیت خود را علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران شدت بخشیده‌اند. یکی از این محافل را در ترکیه خانمی به نام «فاخته زمانی» مدیریت می‌کند.

 

نماینده ویژه‌خوار

بزرگواری، نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در نطق خود با اشاره به خبر یکی از سایت‌ها درخصوص یکی از نمایندگان مجلس برای گرفتن مجوز واردات 3 هزار خودرو از وزارت صنایع و معادن و دریافت مبلغی به عنوان دلالی گفت: چنانچه این خبر صحت داشته باشد باید هیات رییسه ضمن معرفی نماینده ویژه‌خوار برای روشن شدن اذهان عمومی با این نماینده دلال به شدت برخورد کند.

 

مجوز صابون کوسه

باور ما بر این بود که وزارت ارشاد، مجوز کتب، فیلم، لوح‌فشرده (CD) و مانند این‌ها را صادر می‌کند. اما با شگفتی دانستیم که مجوز صابون «کوسه» هم صادر می‌کند. اگر باور ندارید، به آگهی زیر توجه کنید.
صابون نرم کوسه آرپی روشن‌کننده
ضد لک ارسال رایگان ضد چروک
ضد جوش
رفع خستگی پوست و عضلات صورت
حاوی ویتامین‌های A.D.E سرشار از امگا 3 و 5 درصد روغن کبد کوسه مجوز از وزارت ارشاد
0935...
0917...

 

تفاهم‌نامه احداث راه‌‌آهن ایران–چین به امضا رسید

ایرنا: تفاهم‌نامه اولیه احداث راه‌‌آهن ایران–چین میان وزیران راه چین، قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان و نیز هوشنگ پاکدل مدیرکل زیرساخت وزارت راه و ترابری ایران در «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان به امضا رسید.

 

مطالبات وصول نشده گمرک 10 هزار میلیارد تومان است

فارس: بیش از 10 هزار میلیارد تومان از مطالبات قانونی گمرک که بخش بیشتری از آن مربوط به دوران اصلاحات است، پی‌گیری و وصول نشده است.
10 هزار میلیارد تومان مطالبات وصول نشده در گمرک، نتیجه برخی مدیریت‌‌های ناکار آمد، جناحی و یا بذل و بخشش‌های دوران متمادی مدیریتی است که تنها نصیب اقلیتی متوقع و سرکش در برابر قوانین مدنی و انضباط اقتصادی شده است.

 

سه «تالاب» تازه بین‌المللی

در میان خبرهای مربوط به آلوده شدن شدید تالاب‌های بسیار مهم کشور مانند تالاب انزلی در اثر «پس‌آب»‌های صنعتی و کشاورزی، در حال خشک شدن پاره‌ای از تالاب‌ها که برای زیست بوم ایران که بر روی کمربند خشک جهان قرار دارد، بسیار زندگی‌بخش است، خبر افزوده شدن سه تالاب جهانی به تالاب‌های ایران خبر خوبی می‌تواند باشد.
معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش سه تالاب بین‌المللی کشور و خروج یک تالاب، از فهرست تالاب‌های در معرض تغییرات شدید اکولوژیکی خبر داد.
دکتر صدوق در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که هم‌اکنون کشور دارای 22 تالاب بین‌المللی است افزود: برپایه توافق انجام شده با دبیرخانه کنوانسیون رامسر، تا برگزاری چهلمین سالگرد این کنوانسیون که قرار است 14 تا 16 اسفند ماه/ 4 تا 6 مارس 2011 میلادی، سه محوطه تالابی شامل «زریوار»، «چغاخور» و «کانی برازان» به فهرست تالاب‌های کشور افزوده شده و یک محوطه تالابی شامل 5 تالاب اقماری نیز از فهرست تالاب‌های در معرض تغییرات شدید اکولوژیک (فهرست مونترو کنوانسیون رامسر) خارج می‌شود.
وی با اشاره به این‌که همچنان 5 تالاب کشور شامل «مجموعه تالاب انزلی»، «شادگان، خورالامیه و خورموسی»، «نیریز و کمیجان»، «انتهای جنوبی هامون پوزک» و «هامون صابری و هامون هیرمند» در فهرست تالاب‌های در معرض تغییرات شدید اکولوژیکی باقی می‌مانند، اظهار امیدواری کرد که با تلاش‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، ایران بتواند تعداد تالاب‌های در خطر خود را کاهش دهد.
معاون محیط طبیعی و تنوع ‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اقدامات انجام شده برای خروج تالاب‌های کشور از فهرست قرمز به ایسنا گفت: اولین اقدام تامین حق‌آبه تالاب‌هاست که با پی‌گیری‌های انجام شده قرار است تیم مشترکی از سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت‌خانه‌های نیرو و جهادکشاورزی تامین این حق‌آبه را پیگیری و اجرا کنند.

 

افزایش آمار سزارین  [رستینمه]

معاون درمان وزارت بهداشت از افزایش آمار سزارین در کشور طی سال‌های اخیر خبرداد و گفت: حدود 40 تا 45 درصد موارد زایمان در کشور به روش سزارین انجام می‌شود.
به گزارش مهر، دکتر حسن امامی رضوی افزود: افزایش آمار سزارین در کشور علل زیادی دارد که می‌بایست آن‌ها را مورد توجه قرار داد و بررسی کرد.
خواندنی: نخست باید به آگاهی آقای معاون وزارت بهداشت رسانید که رستم چند هزار سال پیش از «سزار» از راه شکافتن پهلوی «رودابه» به دنیا آمد. اسناد آن در شاه‌نامه به‌جاست، در حالی که سندی درباره سزار نیست.
دوم این‌که لازم نیست به علل این کار بپردازید. هنگامی که در کشور پزشکی، کاسبی می‌شود، این پدیده‌ها پی‌آمد منطقی آن است!

 

پایگاه قتل، زیر پوشش «هوایی»

فرمانده پیشین بزرگ‌ترین پایگاه هوایی کشور کانادا در دادگاه به ارتکاب قتل، ارتکاب قتل، شکنجه و تجاوز جنسی چندین زن اعتراف کرد.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه شبکه خبری پرس‌تی‌وی، سرهنگ «راسل ویلیامز» در دادگاهی در اونتاریو به ارتکاب دو فقره قتل عمد از نوع درجه یک، دو تجاوز جنسی و 82 مورد ورود به عنف با هدف ارتکاب تجاوز در شهر بله‌ویل، اعتراف کرد.

 

آقازاده ساخت چین

چینی‌ها که این روزها، در حال رکودشکنی و انحصار‌شکنی کالاهای گوناگون هستند، انحصار کشور ما را در امر «آقازاده»، شکستند و آقازاده‌ی ساخت خودشان را، رو کردند.
«شی جینپینگ»، معاون رییس جمهوری چین که به پست کلیدی کمیسر نظامی مرکزی منصوب شد، احتمالا برای سمت ریاست جمهوری این کشور آماده می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، شی متعلق به گروه سیاستمداران چین موسوم به «آقازاده‌ها» یا فرزندان مقام‌های قدرتمند کشور است. وی فرزند یک قهرمان انقلابی است که پیش از این معاون نخست‌وزیر بود.

 

30320 نفر بقیه، کجا هستند

رییس موسسه‌ی پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور اعلام کرد:
در مجموع 63 هزار و 255 نفر در سراسر کشور امور مربوط به آموزش دانشجویان را به عهده دارند که از این تعداد دو هزار و 588 نفر استاد، پنج هزار و 567 نفر دانش‌یار و 24 هزار و 780 نفر استادیار هستند.
خواندنی: با یک جمع ساده، مجموع استادان، دانش‌یاران و استادیاران 32935 نفر می‌شوند که معلوم نیست 30320 نفر دیگر، چه کسانی هستند؟
اگر رییس موسسه‌ی پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور، این‌گونه جمع و تفریق کند و بر پایه‌ی آن برنامه‌ریزی کند، وای به حال آموزش عالی کشور.

 

1700 گونه خدمت بهداشتی بدون تعرفه
هر روز مسئولان خبرهای خوبی به مردم می‌دهند، از جمله آن‌که 1700 گونه خدمت بهداشتی، تعرفه ندارد و بیماران باید هزینه‌های درمان را از جیب خودشان بدهند، وی در این راستا گفت: میزان درصد و تعرفه‌های پزشکی با یک سیستم و بروکراسی دولتی در کمیته‌های مختلف بررسی می‌شود اما باید در نظر داشت که تعرفه‌ها باید واقعی شوند. وی با بیان این‌که بسیاری از خدمات جدید تعرفه ندارند، گفت: 1700 نوع خدمت جدید پزشکی و سلامت وجود دارد که برای آن تعرفه‌ای مشخص نشده و بیمار از جیب خود آن را پرداخت می‌کند و بیمه‌ها آن‌ها را قبول ندارند. وی اضافه کرد: در وزارت بهداشت کتاب تعرفه جدید را طراحی و برای این خدمات جدید تعرفه درنظر گرفته شده است.
البته ممکن است که عمر وزارت این بانو برای تعیین تعرفه برای این 1700 قلم کفاف نکند و جانشین ایشان، با اعلام این‌که 17000 (هفده‌هزار) قلم خدمت بهداشتی تعرفه ندارد، وعده طراحی کتاب تازه‌ای را بدهد و...

 

کرم، در سالاد کاخ کرملین

دیمیتری‌زلنین، فرمان‌دار یک منطقه روسیه پس از خوردن ناهار در کاخ ریاست‌جمهوری روسیه عکسی را در یک پایگاه ‌‌اینترنتی منتشر کرد که یک کرم را در ظرف سالاد نشان می‌داد.
او در شرح عکس این ماجرا نوشت: این تنها راهی بود که مقام‌های دفتر ریاست‌جمهوری می‌توانستند تازه‌بودن کاهوها را ثابت کنند! این مسئله خشم مقام‌های ارشد دولت‌روسیه را به‌دنبال داشت و سرگئی‌پریخودکو، مشاور ارشد سیاست‌خارجی این کشور، زلنین را بی‌مسئولیت و احمق خواند. مقام‌های دولت روسیه اعلام کرده‌اند در صورتی که ثابت شود ادعای این فرماندار دروغ بوده است وی باید در این رابطه پاسخگو باشد.

 

رونمایی از نرم‌افزار تخصصی منشور کوروش بزرگ در شیراز

نرم‌افزار تخصصی منشور کورش بزرگ در شیراز رونمایی شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس پژوهشگاه میراث[یادمان‌های] فرهنگی در مراسم رونمایی از این منشور با بیان این که منشور کوروش بزرگ 19 شهریور امسال به صورت امانت از انگلستان وارد کشورمان شده است، گفت:
در این نرم‌افزار علاوه بر امکان شنیدن متن منشور کوروش بزرگ به دو زبان فارسی و انگلیسی، متن این منشور به خط میخی اکدی، فارسی و انگلیسی قابل دسترسی است.
خوشنویس افزود: در این نرم‌افزار منشور کوروش بزرگ در محیطی مجازی نمایش داده می‌شود، به طوری که کاربر می‌تواند منشور را در تمامی جهات بررسی کند.
دکتر آزاده حیدرپور عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث[یادمان‌های] فرهنگی نیز گفت: منشور کوروش بزرگ در 45 سطر بر روی لوح گلی استوانه‌ای شکل از جنس خاک رس به طول 23 و عرض 11 سانتیمتر نوشته شده است که هر سطر حاوی مطالب خاصی است.
وی تصریح کرد: این منشور به دستور کوروش هخامنشی در سال 539 پیش از میلاد نوشته شد و به عنوان بنای یادبود در شهر بابل قرار گرفت.
حیدرپور با بیان این که این استوانه آسیب‌های فراوانی دیده و بسیاری از سطرهای آن فرو ریخته است، افزود: مضامین این منشور که نخستین اعلامیه حقوق بشر نام گرفته بسیار با ارزش است.
پوستی، طراح این نرم‌افزار گفت: این نخستین بار است که یک اثر تاریخی به صورت چند رسانه‌ای در یک نرم‌افزار ارائه می‌شود.
وی افزود: کاربران می‌توانند با انتخاب هر سطر منشور، مطالب آن سطر را به زبان فارسی و انگلیسی و خط میخی اکدی ببینند.
پوستی تصریح کرد که این نرم‌افزار در مدت 6 سال طراحی شد.

 

دستور شلیک

«محمدعلی آغجا» ضارب پاپ ژان پل دوم در سال 1981 در یک برنامه تلویزیونی در ترکیه با افشا کردن پشت پرده این حادثه گفت: حکم تیر را از «کاردینال آگوستینو کازرولی» نخست‌وزیر واتیکان گرفتم. به گزارش فارس به نقل از تلویزیون رسمی ترکیه تی.‌آر.تی، وی گفت: واتیکان به من گفته بود: نباید پاپ را بکشی. باید زخمی‌اش کنی.

 

500 جلیقه ضدگلوله ناتو در سنندج

باشگاه خبرنگاران – ماموران پلیس آگاهی کردستان در بازرسی از یک‌دستگاه نیسان موفق به کشف و ضبط 500 عدد جلیقه ضدگلوله ناتو از یک باند قاچاق در اطراف سنندج شدند. کشف این 500 جلیقه ضدگلوله موجب حیرت مقامات امنیتی شده است. جلیقه‌های مکشوفه از جنس کلاس 3 و دارای رنگ لجنی است که دارای برگه تایید ناتو ‌هستند.

 

برنامه‌ی گروه موسیقی اسفندگان در موزه ملی ایران – ویژه‌ی بانوان

گروه موسیقی اسفندگان به سرپرستی و خوانندگی «بانو یَسنا خوش‌فکر»، ویژه‌ی بانوان در تالار همایش موزه‌ی ملی ایران به اجرای برنامه پرداختند.
به گزارش ایران بوم، به دعوت موزه ملی ایران، در روز یک‌شنبه 9 آبان 1389 از ساعت 17 تا 19، انجام (اجرای) برنامه‌ی موسیقی‌های نواحی ایران سامان داده شد. در این برنامه، خبرنگاران زن ایران و کشورهای مسلمان، باشنده (حاضر) بودند.
گروه موسیقی اسفندگان، به بازخوانی پرده‌هایی از نواهای بومی ایران پرداختند. این بخش‌ها، آهنگ‌هایی از استان فارس، بختیاری، خراسان، کردستان و گیلان را دربرمی‌گرفت.
پایان‌بخش این خنیاگری و آواز، سرود زیبای «ای ایران» بود که با برپاخاستن باشندگان همراه گردید.
نیاز به یادآوری است که در این نمایه، نوازندگان و نیز خواننده‌ی گروه از جامه‌های بومی چند استان کشور بهره برده بودند. این آهنگ‌ها و پوشش‌های زیبای بومی، از سوی خبرنگاران زن کشورهای دیگر، بسیار ستوده شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه