پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت مجله شمارۀ 58 فصلنامه گفتگو - ویژه‌نامه اقلیم کردستان عراق منتشر شد

مجله

شمارۀ 58 فصلنامه گفتگو - ویژه‌نامه اقلیم کردستان عراق منتشر شد

فصل‌نامه گفتگو شماره 58

 

ابراهیم عبدالله زاده

«گفتگو»ی ایرانی درباره اقلیم کردستان عراق

فصلنامه فرهنگی و اجتماعی گفتگو در ادامه کوشش‌های پیشین خود برای واکاوی علمی مسائل و رویدادهای ایران و منطقه و پس از انتشار سه ویژه‌نامه با موضوع‌های «کرد و کردستان»، «قومیت و مسائل قومی در ایران» و «جمهوری مهاباد» با محوریت مسائل کردستان ایران، این بار در ابتکاری جسورانه و ستودنی و برای نخستین بار در تاریخ مطبوعات ایران، شماره 58 خود را در 232 صفحه به  موضوعی خارجی یعنی «اقلیم کردستان عراق» اختصاص داده است.

اهمیت این اقدام زمانی بیشتر روشن می‌شود که بدانیم تاکنون هیچ نشریه ایرانی در این حجم و اندازه، به این موضوع نپرداخته است. به ویژه اینکه کلیه مطالب این فصلنامه، تولیدی بوده و حاصل سفر احسان هوشمند، پژوهشگر مطالعات قومی، به کردستان عراق و 15 گفت و گوی تحلیلی وی با کارشناسان و تحلیلگران این منطقه است. پس از گذشت دو دهه از تشکیل دولت منطقه‌ای کردستان عراق، ارزیابی دستاودهای این حکومت، جریانات و گروه های فعال و بازیگر در این عرصه و میزان نفوذ آنها و دیدگاه‌شان نسبت به عملکرد دولت منطقه‌ای و نیز چگونگی شکل‌گیری جریان‌ها و احزاب اپوزیسیون در این منطقه، عمده‌ترین موضوع مورد بحث در این شماره از فصلنامه گفتگو است.

در گفتگوی 58، احسان هوشمند در مقام سردبیر ، باب گفتگو و چگونگی انتشار این ویژه‌نامه و فرایند اجرایی آن و اهمیت و ضرورت پرداختن به موضوع را نوشته و سپس گفتگوهای وی با 15 کارشناس، مدیر، استاد دانشگاه، فعال سیاسی، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و برخی از رهبران و اعضای احزاب سیاسی کردستان عراق به چاپ رسیده است. گفتگو با رهبران جریان های سیاسی کردستان عراق همچون جعفر ابراهیم از رهبران حزب دمکرات کردستان عراق، نوشیروان مصطفی رهبر جریان اپوزیسیون گوران (تغییر) و نیز آزاد جندیانی از رهبران بلندپایه اتحادیه میهنی کردستان عراق از سویی و نیز فاروق رفیق و فرهاد پیربال از روشنفکران مطرح کرد، غنای خاصی به این مجموعه بخشیده است. همچنین در گفت وگو با جامعه‌شناس کرد عراقی، خانم چنار سعد عبدالله، اطلاعات تازه‌ای در باره وضعیت زنان کرد عراقی و مسائل آنان طرح شده است. مقاله «یک دولت کوچک ایرانی نژاد؟» از تاریخ‌نگار برجستۀ ایرانی «کاوه بیات» و سپس روزشمار تحولات کردستان عراق از سال 1918 تاکنون، دیگر بخش های این ویژه نامه خواندنی است.

با توجه به روابط تاریخی ایران با مردم کرد عراق و احزاب و نخبگان کرد عراقی، انتشار این‌گونه نشریات می تواند با پر کردن خلاء وجود منابع و داده‌های تحلیلی و معتبر در این حوزه، توجه هرچه بیشتر نخبگان ایرانی را به اوضاع و احوال منطقه حساس و با اهمیت کردستان عراق، به دنبال داشته باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید