سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر از این‌جا و آن‌جا، از دیروز تا امروز... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها،مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 75

خبر

از این‌جا و آن‌جا، از دیروز تا امروز... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها،مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 75

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 75، فروردین و اردیبهشت 1392، صفحه 21 تا 24

یاد یار مهربان در دستان مردان نامهربان

چندی پیش نمایشگاه کتاب یادیار مهربان برگزارگردید. یارمهربان،کنایه ازکتاب است.

اما گردانندگان این نمایشگاه (شهرداری) مردان بسیارنامهربان وستیزه‌جو بافرهنگ ملی و ارزشهای ایرانی هستند. شهرداری در «شهرصدداروغه» به خود جرات می‌دهد که کتابهایی را که ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد مجوزگرفته‌اند، مورد سانسور دوباره قراردهد. دراین نمایشگاه کتابهای زیر از انتشارات سمرقند مورد سانسورمردان نامهربان (عوامل‌شهرداری) قرارگرفتند و اجازه عرضه درنمایشگاه راپیدا نکردند؛ دوره‌ی تاریخ تجزیه‌ی ایران (6 جلد)، تاریخ ایران‌کهن، جهان‌نمای‌تاریخ‌ایران (اطلس تاریخی) ایران، ناسیونالیسم ایرانی، برآمدن صفویان وبازسازی دولت فراگیرملی، آهنگ گام‌ها.
آگاهی فرهنگیان ودانش‌آموزان که این نمایشگاه برای حضورآنان برپا می‌گردد، ازاین گونه کتابها لازم و ضروری است؛ اماسانسورچی‌ها با افکار ضدملی، نظردیگری دارند.

 

27 نشان جشنواره‌ی ژنو به مخترعان جوان ایرانی رسید

جوانان میهن‌مان در رشته‌های پزشکی، نانو شگردشناسی (تکنولوژی)، ساختمان، مکانیک، کشاورزی، فرهنگ و مهندسی 14 نشان زرین، 12 نشان سیمین و یک نشان برنز گرفتند.
در این جشنواره 68 اختراع از مخترعان جوان ایران‌زمین به نمایش گذارده شد.
جوانان کشورمان هم‌چنین 6 جایزه‌ی ویژه‌ی این جشنواره را به دست آوردند.
جوانان افتخار‌آفرین ایران‌زمین، عبارتند از: فردوس حاجیان (4 نشان زرین)، هادی حمیدیان، عاتکه سادات قائم‌مقامی نجفی، احسان عزت‌پور قدیم، میلاد ابریشم‌فر، محمودرضا منشی‌زاده، محمد پورمند، محمد کابلی، سیدعباس حسینی، مهراب دشت‌دار، مهرداد فوج‌لولی، زهرا علی‌زاده ثانی، مسعود شفقی و حامد عبدالله (نشان زرین)، از سوی دیگر فاطمه قاسمی، مهران  محمدی، فردوس حاجیان (دو نشان سیمین)
میلاد ابریشمی‌فر، سیدعباس حسینی، کامیار فرامرزی، سیدمحسن کالوندی، امین اتابکی لاچینی، پیمان حمیدی و آرمین قبادی نشان سیمین جشنواره را دریافت کردند و ژالان شکوهی نیز به نشان برنز دست یافت.
در این جشنواره فردوس حاجیان، به تنهایی 6 نشان زرین و سیمین در بخش فرهنگی به خود اختصاص داد و رکوردار دریافت نشان در این دوره گردید. وی در بخش جایزه‌های ویژه، سه نشان به دست آورد. نشان‌های زرین برای طرح‌های «شهرک الفبا»، رایانه‌ی همراه سخن‌گو، روش نوین آموزش زبان فارسی و انگلیسی به کودکان، طرح کشف رابطه‌ی اساطیر ایرانی با فیزیک و نیز برای طرح‌های استفاده از شگفتی‌های هفت‌گانه برای حفظ محیط زیست و رابطه‌ی آب، باد، آتش و خاک، نشان سیمین گرفت.

 

سالانه میلیاردها یورو در اتحادیه اروپا هدر می‌دهد

کمیسیون اروپایی، با اشاره به فساد بالا در کشورهای اروپایی، این مساله را عامل هدر رفتن سالانه 120 میلیارد یورو که معادل بودجه سالانه اتحادیه اروپاست ارزیابی کرد. براساس ارزیابی کمیسیون اتحادیه اروپا، 27 عضو این اتحادیه هر ساله 120 میلیارد یورو را از طریق فساد و رشوه‌خواری از دست می‌دهند. «سیسیلیا مالمستروم» کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا این هفته در یک همایش مبارزه با فساد در سوئد این مساله را مطرح و تصریح کرد. این مبلغ پول از دست رفته تقریبا معادل بودجه سالانه اتحادیه اروپاست.

 

ایران ششمین نیروگاه ساز جهان

ایران به عنوان نخستین نیروگاه‌ساز بزرگ خاورمیانه و غرب آسیا و ششمین نیروگاه‌ساز بزرگ جهان محسوب می‌شود.
ایران هم‌چنین در جایگاه چهاردهم از حیث دارا بودن امکانات و ظرفیت نصب شده نیروگاهی قرار دارد و این امر نشان می‌دهد که کشورمان استعداد فراوانی در زمینه توسعه ظرفیت‌های تولید انرژی دارد و شرایط مناسبی برای توصعه صنعت برق ایجاد شده است.
در این زمینه قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل می‌گوید. از ابتدای فعالیت دولت نهم تاکنون، 166 پروژه بین‌المللی با حجم سرمایه‌گذاری حدود 4 میلیارد دلار توسط صنعتگران آب و برق در حال اجرا بوده یا به بهره‌برداری رسیده است.
اسماعیل محصولی با اشاره به پروژه‌های خارج از کشور صنعت آب و برق از ابتدای فعالیت دولت نهم تاکنون، اظهار می‌دارد: پروژه‌هایی که از ابتدای دولت نهم تاکنون عملیاتی شده‌اند، شامل 54 پروژه در دست اجرا با حجم سرمایه‌گذاری 2 میلیارد و 634 میلیون و 260 هزار دلار است. ضمن آن‌که در این مدت اجرای 112 پروژه به ارزش یک میلیارد و 326 میلیون و 670 هزار دلار به پایان رسیده است. وی برخی از پروژه‌های مهم صنعت آب و برق را شامل پروژه احداث سد و نیروگاه اوما اویا در سریلانکا، سد و نیروگاه سنگ‌توده 2 و تونل انزاب در تاجیکستان، نیروگاه صدر در عراق، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و پروژه احداث سد و نیروگاه مگری در ارمنستان ذکر کرد.

 

مدعیان برابری زن و مرد

برپایه‌ی گزارش تلویزیون ZDF بر پایه‌ی گزارش اداره آمار آلمان، میانگین دستمزد زنان در این کشور 22 درصد کم‌تر از میانگین دستمزد مردان است. از سوی دیگر دستمزد زنان با کار مساوی 7 درصد کم‌تر از مردان می‌باشد.

 

تلاش سیا برای کشتن 50 رهبر جهان

نویسنده و محقق انگلیسی در مصاحبه با صدای روسیه تصریح کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تلاش کرده تا 50 تن رهبر خارجی از جمله هوگو چاوز را مسموم کند و از پای درآورد.
«ویلیام بلام» در ارتباط با نقش سیا در مسموم‌کردن رهبران آمریکای لاتین گفت: سیا تلاش کرده بیش از 50 رهبر خارجی را ترور کند و دست‌کم در نیمی از موارد موفق بوده است و تعداد کمی از این رهبران به اندازه چاوز مورد نفرت دولت آمریکا بودند. بنابراین دلیلی وجود ندارد که انتظار داشته باشیم سیا طرح کشتن وی را پایه‌ریزی نکرده باشد.

 

دادگاه حقوق بشر اروپا، ترکیه را محکوم کرد

دادگاه حقوق بشر اروپا بار دیگر ترکیه را به علت نقض حقوق بشر کنوانسیون اروپا محکوم و جریمه کرد. این دادگاه که مقر آن در استراسبورگ فرانسه است، در پی رسیدگی به شکایت «یاسین بوبو» و «منکسه شن ترک» دو تن از اتباع ترکیه، این کشور را به پرداخت 80 هزار یورو جریمه نقدی محکوم کرد.

 

تظاهرات علیه «علی‌اف» در استانبول

برخی از نهادهای غیردولتی اسلام‌گرای ترکیه با تشکیل کمیته همبستگی با اسرای حجاب آذربایجان در استانبول و برگزاری راهپیمایی به سوی کنسول‌گری جمهوری آذربایجان در این شهر علیه سیاست‌های ضداسلامی الهام علی‌اف دست به تظاهرات زدند. تظاهرات کنندگان با حمل پلاکاردهایی در حمایت از آن دسته از شهروندان جمهوری آذربایجان از جمله حاجی عبدل سلیمان‌اف رهبر طرف‌داران حجاب اسلامی در این جمهوری، که در زندان‌های رژیم الهام علی‌اف به‌سر می‌بردند، نسبت به سیاست‌های رییس‌جمهور آذربایجان در مخالفت با حجاب اسلامی و همراهی وی با سیاست‌های رژیم صهیونیستی اعتراض کردند.

 

استاد دکتر کریم مجتهدی: زبان فارسی را رکن هویت ایرانی می‌دانم

زبان پاره‌ای از هویت ماست و البته پاره‌ای یا بخشی مهم از هویت ماست، زبان فارسی یکی از عناصر وحدت‌آفرین ملت ماست. زبان فارسی توانسته [است] و می‌تواند از هویت و شخصیت ملی ایرانیان دفاع کند. بنابراین ما هم باید در حفظ آن تلاش کنیم. ایرانیان برای دانستن فرهنگ مفاخر و بزرگان ملی‌شان چون ابن‌سینا و فارابی، نیازمند حفظ زبان فارسی هستند...
ایرانی، فردی است که اراده می‌کند، ایرانی باقی بماند. خواه این فرد در ایران زندگی کند یا خارج از ایران و این اراده، هویت‌بخش مسایل است. بنابراین ایرانی بودن به کد ملی، شماره‌شناسنامه و نام افراد یا حتا نحوه و سبک زندگی نیست؛ بلکه ایرانی باید به هر قیمتی زبان و سایر عناصر هویتی خود را حفظ کند. بنابراین، بنده به تمام ابعاد ایرانیتیم افتخار می‌کنم.

 

افشای قراردادهای تجاری پسر «اردوغان» با اسرائیل

فارس: یک رسوایی جدید تخت حاکمیت «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه را به لرزه درآورد. به رغم آن‌که شخص وی، علیه رژیم صهیونیستی به دلیل حمله این رژیم به کشتی «مرمره‌« و کشتن 9 فعال ترک، حمله‌ای تبلیغاتی راه انداخته است، «احمد براق اردوغان» پسر نخست‌وزیر ترکیه و یکی از صاحبان شرکت MB، فعال در حمل و نقل دریایی و مالک دو کشتی «سفران1» و «سکریا» در این مدت هم‌چنان به روابط خود با اسرائیل ادامه می‌داد و اسناد ثبت شده در بنادر ترکیه نشان می‌دهد که کشتی سفران 1 در مسیر آب‌های ترکیه به اسرائیل درآمد و شد بوده و کالا حمل و نقل کرده است.

 

کار صدا و سیما، فاصله انداختن میان نسل جوان و ادبیات ایران است

رواج و گسترش‌دادن سازمان‌یافته‌ی فارسی محاوره‌ای (کوچه‌بازاری) در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اگر «عالما عاملا» نباشد؛ اما نتیجه‌ی آن فاصله انداختن میان نسل جوان و ادبیات ایران است.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دلیل مشکلات زبان فارسی را کم‌توجهی مجریان می‌داند و می‌گوید: «قانون برای حمایت از زبان و ادب فارسی وجود دارد؛ اما مشکل در اجراست.» زیرا مجریان آن‌چنان که باید نسبت به پاسداری از آن و اجرای قانون توجیه نشده‌اند و یا برای این کار نیروی انسانی کافی در اختیار ندارند!
خواندنی: یا عمدی در کار است

 

هر که باد می‌کارد، توفان می‌درود

حکومت ترکیه در رویای دست‌یابی به امپراتوری عثمانی، سرزمین تحت اشغال خود را به پناهگاه امن تروریست‌ها در راستای سرنگون‌سازی دولت سوریه قرار داد. اما حکومت‌گران ترک اگر اندکی توان اندیشه داشتند، می‌بایست متوجه می‌شدند که آنان که باد می‌کارند، توفان درو خواهند کرد.
در چند روز گذشته، پلیس ترکیه اعلام کرد که 12 تروریست را دستگیر کرده است. این تروریست‌ها که در اسلام‌بول و شهر «چورلو» در شمال باختری این کشور دستگیر شده‌اند عبارتند از 8 ترک، 2 شهروند جمهوری آذربایجان (اران) و 2 تن از اهالی چچن. از آن‌ها 22 کیلوگرم مواد منفجره به دست آمده است که قرار بود برای انفجار یک کلیسا و موزه‌ی «کوچ» در اسلامبول و سفارت آمریکا در آنکارا مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
بدون هر گونه دودلی، با پایان کار تروریست‌ها در سوریه که زیاد به درازا نخواهد انجامید، سیل عظیمی از آنان به سوی ترکیه و اردن سرازیر خواهند شد. در آن صورت کشور ترکیه که هم‌اکنون از نظر سیاسی – اجتماعی بسیار ناآرام است، به سوی «پاکستانی شدن» حرکت خواهد کرد. یک‌چهارم جمعیت این واحد سیاسی تصنعی را که حاصل فروپاشی امپراتوری عثمانی در جنگ اول جهانی است، کردها تشکیل می‌دهند که در سراسر تاریخ این کشور، زیر ستم قرار داشته و دارند و کمابیش یک‌چهارم جمعیت این کشور، علویان و دیگر اقلیت‌های مذهبی می‌باشند که آنان نیز همیشه تحت ستم بوده و هستند. از سوی دیگر خشونت‌های حزبی، کارگری و گروه‌های نفوذ و فشار، برنامه‌ی روزانه‌ی این کشور را تشکیل می‌دهد. حال هرگاه بر این مسایل، حضور گسترده‌ی تروریست‌های رانده شده از سوریه را نیز بیافزاییم، آینده‌ی تاریکی در انتظار حاکمان انگوریه (آنکارا) می‌باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه