سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر از این‌جا و آن‌جا، از دیروز تا امروز... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها،مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 76

خبر

از این‌جا و آن‌جا، از دیروز تا امروز... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها،مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 76

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 76، تیر و امرداد 1392، صفحه 18 تا 20

نخستین کسی که پرچم عراق را پایین کشید

شهید الیاس ارجمند، نخستین کسی بود که با شجاعت به بالای مسجد جامع فاو رفت و پرچم عراق را پایین کشید و پرچم ایران را برافراشت. شهید الیاس ارجمند سال 1339 در روستای «دست پاگرد» در لردگان متولد شد. الیاس با شروع جنگ در سال 59 عازم سربازی شد. پس از تقسیم، او را به لشکر 28 کردستان فرستادند. عکس این شهید در حالی که در بالای مسجد پرچم ایران را نصب می‌کرد تا مدت‌ها در خروجی خبرگزاری‌ها قرار داشت.

 

سپاسگزاری چاکر از ارباب

شیخ غاصب بحرین در دیدار با توماس کراچسکی سفیر ایالات متحده آمریکا در منامه و دریادار جان میلر فرمانده نیروی دریایی مرکزی آمریکا و فرمانده ناوگان پنجم این کشور مستقر در بحرین، از حضور این کشور در منطقه و خلیج‌فارس سپاسگزاری کرد و آن را در راستای حفظ ثبات و امنیت این منطقه [بخوان حفظ شیخ غاصب بر کرسی قدرت] دانست.

 

اعتراض تاریخی ایران به دولت انگلستان درباره بحرین

12 خرداد 1331 (دوم ژوئن 1952) وزارت امور خارجه ایران (دولت دکتر مصدق) طی یادداشتی به دولت انگلستان تاکید کرد که امضای هرگونه قرارداد این دولت (انگلستان) با بحرینِ ایران را، نقض تعهدات و یک «دورویی» محض می‌داند.
در این یادداشت آمده بود که دولت انگلستان طبق اسناد موجود از زمان شاه‌عباس به بعد، بارها پذیرفته است که مجمع‌الجزایر بحرین گوشه‌ای از قلمرو ایران است. بنابراین، نباید با متمردین این جزایر قرارداد امضاء می‌کرد. دولت انگلستان با این عمل غیرقابل قبول، تعهدات خود و موازین بین‌المللی را نقض کرده و شئون و حیثیت خود را نادیده گرفته است. ایرانیان از حق خود و تمامیت وطن نخواهند گذشت. نسخه‌ای از این یادداشت به سفارت انگلستان در تهران تسلیم شده بود.

 

کشتار هم‌خانمانانمان در چین ادامه دارد

در میان سکوت دستگاه دیپلماسی کشور، چینی‌ها کشتار هم‌خانمانان و هم‌فرهنگان ما در ایغورستان (سین‌کیانگ) را پی می‌گیرند.
سکوت در برابر کشتار همخانمانان و حاملان فرهنگ ایرانی در ایغورستان در حکم خیانت به منافع ملی است.

 

وزیر دفاع انگلیس: افغانستان، ویتنام ماست

«فیلیپ هاموند»، وزیر دفاع انگلیس در جریان سفر به افغانستان گفت: انگلیس خسته از جنگ در حالی که ماموریت افغانستان به پایانش نزدیک می‌شود، در حال تجربه "پدیده ویتنام" خود است. جنگ طولانی مدت در افغانستان، انگلیس را نسبت به درگیری‌های نظامی عمده بیشتر در خارج ازاین کشور بسیار محتاط کرده است؛ درست به همان اندازه که ویتنام اراده آمریکا را برای جنگ سست کرد. عملیات انگلیس در افغانستان در سال 2001 و با انگیزه سرنگونی دولت طالبان در کابل آغاز شد، از آن زمان تاکنون 444 پرسنل خدماتی انگلیس در افغانستان جان خود را از دست داده و هزاران نفر دیگر نیز شدیدا زخمی شده‌اند. انگلیس، سال آینده میلادی کشوری را ترک می‌کند که به گونه‌ای مایوس کننده فقیر باقی خواهد ماند و از فساد سیاسی و احتمال بازگشت طالبان به ستوه آمده است. وزیر دفاع انگلیس اعتراف کرد که مدت طولانی و هزینه جنگ افغانستان تمایل کشورش را برای دخالت نظامی عمده در آینده کاهش داده است. وی به خاطره دخالت آمریکا در ویتنام استناد کرد؛ جنگی که چندین سال به طول انجامید و در 1975 با عقب نشینی شرم آور آمریکا پایان یافت. هاموند عنوان کرد، به جای کنار گذاشتن همه دخالت‌های احتمالی، انگلیس باید از تجربیاتش در افغانستان این درس را بگیرد که اقدامی زود هنگام میتواند از بحرانی بزرگتر جلوگیری کند. هاموند افزود: انگلیس به جای استقرار هزاران سرباز در مناطق جنگی باید اکنون بر ماموریتهای کوچکتر و زود هنگام‌تر متمرکز شود تا گروههای تروریستی و دیگر تهدیدها را سرکوب کند.

 

برنده انتخابات کسی است که ما به او رای بدهیم

فاطمه هاشمی که روز 24/3/1392 در کنار برادران خود مهدی و یاسر هاشمی برای دادن رای در حسینیه جماران حضور پیدا کرد، در پاسخ به این سوال خبرنگاران که از نظر شما چه کسی برنده انتخابات است؟، گفت: هر کسی که ما به او رای دهیم. وی در پاسخ به این سوال که شما به چه کسی رای دادید؟ افزود: آقای روحانی.
به گزارش خبرنگار مهر، مهدی هاشمی نیز ظهر دیروز با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که توصیه وی به کاندیداها پس از اعلام نتایج چیست، از نامزدها خواست تا به قانون تمکین کنند. مهدی هاشمی گفت:با حضور خوب مردم در این یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حماسه سیاسی حتما خلق می‌شود.
یاسر هاشمی نیز در جمع خبرنگاران فرآیند انتخابات راخوب ارزیابی کرد و گفت: حضور مردم در این دوره از انتخابات خوب است. وی در پاسخ به این سوال که کاندیداها در برابر اعلام نتایج چه واکنشی باید داشته باشند؟ خاطرنشان کرد: کاندیداها باید در اعلام نتایج رویکرد منطقی داشته باشند. یاسر هاشمی در پاسخ به این سوال که از نظر شما برنده انتخابات چه کسی است؟ یادآور شد: اعتدال در انتخابات پیروز می‌شود. عفت مرعشی همسر هاشمی رفسنجانی هم که به همراه وی در پای صندوق رای حضور یافته بود در هنگام ترک حسینیه جماران با صدای بلند خطاب به خبرنگاران گفت: دعا میکنم، انشاءالله حاج‌آقا روحانی اول شود.

 

28 هزار کیلومتر راه روستایی در 8 سال

معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی گفت: در دولت نهم و دهم حدود 28 هزار کیلومتر راه روستایی احداث شد. سیدحسین میرشفیع گفت: با انجام این کار، برخورداری از راه روستایی آسفالته مناسب از 50 درصد به حدود 85 درصد افزایش یافت. میرشفیع تعداد روستاهای بیش از 20 خانوار برخوردار از راه روستایی مناسب در کشور را حدود 37 هزار روستا ذکر کرد. وی با بیان اینکه روستا در کشور از راه روستایی مناسب برخوردار نیست، گفت:ساخت راه دسترسی به روستاهای کمتر از 20 خانوار بستگی به قانون بودجه سنواتی دارد که در صورت تخصیص اعتبار لازم در چند سال آینده این روستاها نیز از راه روستایی مناسب برخوردار خواهند شد.

 

گذری بر زندگی ارمنی‌های آذربایجان شرقی

تاریخچه زندگی ارامنه آذربایجان‌شرقی با ارائه اشیایی از دوره‌های تاریخی در قالب موزه ارامنه به نمایش درمی‌آید.
مدیرکل میراث فرهنگی [یادمانهای فرهنگی] آذربایجان شرقی با اشاره به جلسات مشترک با نمایندگان شورای خلیفه‌گری این استان برای راه‌اندازی این موزه افزود: با توافق‌های صورت گرفته، مجموعه آثار تاریخی ارامنه که تاکنون در داخل یکی از کلیساهای تبریز نگهداری می‌شد به مدرسه اسدی تبریز منتقل می‌شود.
محمدی تصریح کرد: این مدرسه که از مدارس ارامنه به شمار می‌رود با قدمت 115 ساله از ابنیه تاریخی و قابل توجه این استان محسوب می‌شود. انواع کتب تاریخی ارامنه، صندلی اسقف، آرایه‌های قدیمی، اشیای متنوع فلزی و کاغذی، نقاشی‌های روی بوم و با رنگ و روغن از دوره‌های مختلف تاریخی بخشی از این آثار را تشکیل می‌دهد. اغلب این اشیا داشته‌های تاریخی و قدیمی خانواده‌های ارامنه است که برای نمایش عمومی و موزه‌ای اهدا شده است. براساس اعلام‌نظر کارشناسان، قدیمیترین شیء این مجموعه 500 سال قدمت دارد.

 

10 درصد مردم آلمان = 53 درصد ثروت کشور

برپایه‌ی آمارهای رسمی کشور دولت آلمان، 10 درصد از جمعیت این کشور 53 درصد ثروت کشور را در اختیار دارند. البته همین آمارها نشان می‌دهند که گودال میان ندارها و داراها، افزایش می‌یابد.
البته این امر یک الگوی جهانی است و در سرتاسر جهان اختلاف میان اکثریت (ندارها) و اقلیت (داراها) در حال افزایش تند است.
به نظر می‌رسد که در این میان، ایران از کشورهای پیشتاز از نظر اختلاف میان داراها و ندارهاست.

 

پدر و پسر رییس‌جمهوی مادام‌العمر جمهوری سلطنتی اران

حزب حاکم بر جمهوری پیشین آذربایجان شوروی در پنجمین کنگره‌ی خود اعلام کرد که الهام علی‌اوف دیکتاتور این کشور برای سومین بار پیاپی نامزد انتخابات ریاست جمهوری است.
دیده‌بانان مسایل جمهوری اران (آذربایجان) پیشاپیش پیروزی وی را در این انتخابات فرمایشی از هم‌اکنون مسلم میدانند.
اینگونه است که به اصطلاح جمهوری‌های زیر حمایت آمریکا بدل به جمهوری سلطنتی با حاکم مادام‌العمر می‌گردند. این روند را در یمن، مصر و جاهای دیگر شاهد بودیم و امروز جمهوری پیشین آذربایجان شوروی نیز در همان راه گام برمیدارد. اما علی‌اوف و علی‌اوف‌ها باید سرنوشت دیکتاتورهای یمن و لیبی را از یاد نبرند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه