پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر از این‌جا و آن‌جا، ... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها،مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 65

خبر

از این‌جا و آن‌جا، ... - (از لابه‌لای خبرهای روزنامه‌ها،مجله‌ها و خبرگزاری‌ها) – مجله خواندنی شماره 65

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 65، سال نهم، اسفند 1389 / فروردین 1390، رویه 16 تا 20

40 درصد پروژه‌های شهرداری تهران، برآورد درست ندارند

رسول خادم رییس کمیسیون برنامه و بودجه‌ی شورای شهر تهران گفت:
در حال حاضر 12 درصد از پروژه‌های عمرانی مناطقی که اعتبار غیرنقدی داشته‌اند، از پیش‌رفت موردانتظار، عقب هستند.
معاونت شهرداری درباره‌ی پروژه‌های در دست اجرا اظهار داشت: 28 درصد از پروژه‌هایی که اعتبار نقدی و 41 درصد از پروژه‌هایی که اعتبارات غیرنقدی داشته‌اند، از پیش‌رفت  موردانتظار عقب هستند.
خادم با گفتن این‌که 10 درصد از پروژه‌های مناطق تعطیل بوده و یا شروع نشده‌اند، روشن کرد که 30 درصد از پروژه‌های عمرانی در معاونت‌ها نیز یا آغاز نشده و یا هنوز متوقف هستند. وی دلایل این کار را، برآورد ناقص، عدم اعتبار کافی، کمبود نقدینگی، تغییر در نقشه‌ها و... دانست.

 

گردش‌گر مواد مخدر

سرانجام، بر اثر افزایش مشکلات اجتماعی فراوان و نیز دست‌گیری‌های زیاد در مرز آلمان و هلند به دلیل همراه داشتن«حشیش» مقام‌های شهر ماستر هلند بر آن شدند که فروش حشیش را محدود به اهالی شهر کنند.
در برابر این اقدام، واردکنندگان، تولیدکنندگان و فروشندگان حشیش، صدای اعتراض خود را برابر این اقدام، بلند کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند که محدود کردن فروش حشیش باعث کاهش شمار جهان‌گردان و در نتیجه، باعث کاهش درآمد آنان و هم‌چنین درآمد شهرداری از محل مالیات‌ها خواهد شد.

 

43 میلیون آمریکایی زیر خط فقر

پایگاه تحلیل گلوبال ریسرچ با تحلیلی از وضع فقر در آمریکا اعلام کرد: از هر سه آمریکایی یک نفر درآمد ناکافی برای گذران زندگی دارد و بیش از 43 میلیون نفر در این کشور زیر خط فقر هستند.
به گزارش فارس پایگاه تحلیلی گلوبال ریسرچ با تحلیلی با اشاره به افزایش فقر در آمریکا اعلام کرده است که از هر سه آمریکایی یک نفر درآمد امرار معاش مناسب ندارد.
بر اساس این گزارش اخیرا اداره آمار آمریکا گزارشی درباره روند درآمدی از جمله متوسط درآمد، نابرابری درآمدی و پوشش بیمه‌های بهداشتی در این کشور میان سال‌های 2008 تا 2009 را منتشر ساخته است . این در حالی است که نرخ بیکاری در آمریکا از 4/7 درصد در دسامبر 2008 به 10 درصد و در دسامبر 2009 رسیده است.
از سوی دیگر، این گزارش همچنین افزایش چشم‌گیر در نرخ فقر و تعداد افراد فاقد بیمه درمانی و کاهش درآمد متوسط برای گروه‌های مختلف جمعیتی را نشان می‌دهد.


 
باغ «مینو» شیراز و خطر حذف از فهرست ملی

باغ تاریخی «مینو» در شهر شیراز در چند سال گذشته فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته و به نحوی موجب نگرانی دوست‌داران میراث فرهنگی شده است. از تلاش برای ساخت و ساز در باغ و خطر حذف از فهرست آثار ملی در سال 1384 تا امروز که شرکتی خصوصی به دنبال مشتری برای فروش این باغ تاریخی می‌گردد.
به گزارش ایسنا، در آن زمان، کارشناسان و مسؤولان از آن‌چه در این باغ رخ می‌داد و حذف یک دوره از معماری ایرانی در صورت انجام ساخت و ساز، اظهار نگرانی کردند، اما با تلاش‌های انجام شده این باغ همراه عمارت تاریخی‌اش در فهرست آثار ملی باقی ماند. اما دلیل این‌که اکنون بار دیگر نام این باغ مطرح شده، چاپ آگهی فروش آن در یک روزنامه سراسری است. فروش باغ «مینو» در شرایطی انجام می‌شود که معاون سازمان میراث فرهنگی و گردش‌گری چندی پیش از خارج شدن 35 اثر تاریخی از فهرست آثار ملی خبر داد و این اقدام را تهدید جدی برای آثار فرهنگی و خلاف قانون دانست.

 

هلند با 2000 شکایت از رسوایی اخلاقی کشیشان روبه‌رو است

کلیسای رومن کاتولیک در هلند با 2000 اتهام تخلف اخلاقی روبه‌رو شد.
بر پایه‌ی این گزارش،‌کلیسای رومن کاتولیک که از آمریکا تا بلژیک با رسوایی‌های جنسی مواجه شده است، اکنون با اتهامات تازه‌ای در هلند روبه‌رو است. آماری که به تازگی یک کمیسیون تحقیق هلند منتشر کرد، نشان داد حدود 2000 نفر از فساد اخلاقی در کلیساهای این کشور که فقط چهار میلیون کاتولیک دارد،‌ابراز نارضایتی کرده‌اند.

 

زلمای خلیل‌زاد در پی رهانیدن صدام از اعدام بود

یک پایگاه خبری عراقی فاش کرد که سفیر اسبق آمریکا در عراق، وزیر دادگستری سابق آمریکا و سران سعودی تلاش داشتند با به تاخیر انداختن حکم اعدام صدام، وی را به یکی از کشورهای عربی فراری دهند.
منابع آگاه اعلام کردند که«زلمای خلیل‌زاد» سفیر اسبق آمریکا، در عراق و «رمزی کلارک» وزیر اسبق دادگستری آمریکا پس از محاکمه صدام، ‌دیکتاتور عراقی از دولت عراق خواسته بودند اجرای حکم اعدام وی را به تعویق بیندازد، اما منابع اطلاعاتی به دولت عراق اعلام کردند که خلیل‌زاد به‌دنبال فراری دادن صدام به کشورهای مجاور بوده و کلارک نیز از این نقشه خلیل‌زاد اطلاع داشته است.
بر اساس این گزارش، خلیل‌زاد پس از شنیدن اجرای حکم اعدام صدام، سخت یکه خورد، زیرا وی قصد داشت،‌ در مسیر انتقال صدام به دادگاه در منطقه‌ای نزدیک «العامریه» وی را با یک نقشه از پیش برنامه ریزی شده فراری دهد.
بنابراین گزارش، یکی از افسران بلندپایه در سرویس اطلاعاتی آمریکا به زلمای توصیه کرده بود که این طرح را اجرایی نکند، زیرا چنین اقدامی از شان او به عنوان سفیر آمریکا در عراق خواهد کاست و عراقی‌ها به‌ویژه رهبران شیعه او را طرد خواهند کرد.
این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، تاکید کردند که دولت سعودی نیز از این طرح خلیل‌زاد اطلاع داشت.
از سوی دیگر، پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس نیز اعلام کرد که سه دقیقه پیش از اعدام صدام، یک دعوای لفظی میان او و«موفق‌الربیعی» روی داده است و قاضی «منقذ‌آل‌فرعون» که قاضی ناظر بر اجرای حکم بود نیز در این‌باره اظهار می‌دارد که هیچ مقام آمریکایی در اتاق اعدام صدام نبود و دو نفر از حاضرین نیز با تلفن‌های همراه خود در حال فیلمبرداری از اعدام صدام بودند. صدام نیز در این هنگام اعلام کرد که از زمان دست‌یابی به قدرت در عراق، انتظار این لحظه را می‌کشیده، انتظار داشته، زیرا دارای دشمنان زیادی بوده است.

 

زمین لرزه، استواری قامت تخت جمشید را تهدید می‌کند!

مشاور معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث «یادمان‌های» فرهنگی اعلام کرد: شرایط بخش‌هایی از دیوار ورودی پله‌های تخت‌جمشید چنان بحرانی است که با کوچک‌ترین زمین‌لرزه، احتمال ریزش آن‌ها وجود دارد.
دکتر امیر‌شاه کرمی در گفت‌گو با ایسنا، گفت: در قسمت چپ پله‌های ورودی تخت‌جمشید، تعدادی از سنگ‌های دیوار دچار هوازدگی شدید شده و علاوه بر پوسیدگی و هوازدگی سنگ‌ها، ترک‌های در سه نقطه از دیوار به وجود آمده است. به همین دلیل، استحکام‌بخشی و مرمت این نقاط که حالت بحرانی دارد، باید در اولویت قرار گیرد، زیرا احتمال ریزش آنها با کوچکترین زلزله وجود دارد. او ادامه داد: عوامل آسیب‌رسان به این دیوار شامل زلزله، شیب دامنه و احتمال اختلاف نشست و ... است.


مدارا با انگلیس به خاطر مشتی آقازاده‌ولخرج روا نیست

نماینده کهکیلویه در مجلس با انتقاد از اقدامات و اظهارت مداخله‌جویانه سفیر انگلیس در تهران تاکید کرد: بیش از این  مدارا و مماشات با دولت انگلیس به خاطر مشتی آقازاده‌ی ولخرج که در آن کشور هستند روا نیست.
به گزارش فارس، حجت‌السلام سید علی محمد بزرگواری با تاکید بر اینکه سفیر انگلیس به عنوان نماینده آن کشور در ایران حق ندارد به یک ملت بزرگ توهین کند، متذکر شد که حداقل کاری که در واکنش به اقدامات و اظهارت مداخله‌جویانه گس، سفیر انگلیس می‌توان انجام داد، ‌این است که وی را به عنوان عنصری نامطلوب از ایران اخراج کنیم.

 

رتبه‌بندی رسمی داشگاه‌های کشور

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) با اشاره به آغاز رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام از آوریل 2011 اظهار داشت: بر اساس رتبه‌بندی انجام شده در داخل کشور در بین دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم، دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف، دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی و بین واحدهای دانشگاه آزاد واحد‌های تبریز و مشهد به عنوان دانشگاه‌های برتر انتخاب شدند. دکتر جعفر مهراد اضافه کرد: دانشگاه‌های شیراز، صنعتی امیرکبیر، مشهد، تبریز و صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی رتبه‌های 6 تا 10 را در نظام رتبه‌بندی ISC کسب کردند. وی اظهار داشت: 10 دانشگاه برتر وزارت علوم به مجلس معرفی می‌شود. وی تصریح کرد 20 دانشگاه برتر جهان اسلام در ماه آوریل 2011 میلادی انتخاب می‌شوند.

 

داسیلوا: آمریکا رفتار امپراتورانه دارد

رییس جمهور پیشین برزیل پیش از کناره‌گیری از سمت خود تاکید کرد آمریکا در دوره باراک اوباما نیز در برخورد با آمریکای لاتین و کشورهای فقیر هنوز مانند یک امپراتور رفتار می‌کند.
«لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» که پس از این اوباما را به عنوان مشهورترین سیاستمدار دنیا توصیف کرده بود تصریح کرد که از نبود تغییر در رفتار آمریکا از زمان انتخاب باراک اوباما، ناامید شده است.

 

معلم نامرتبط با رشته تحصیلی

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، اعلام کرد:‌
یکی از مشکلات فعلی ما در آموزش و پرورش این است که درصد قابل توجهی از معلمان رشته‌های تحصیلی‌شان مرتبط با رشته تدریس‌شان نیست و در فرآیند تدریس مشکل ایجاد می‌کند.

 

200 دستگاه واگن مسافری به کوبا صادر می‌شود

سرویس اقتصادی: نخستین بوژی ملی در صنایع ریلی [راه‌آهن] ایران ماه آینده رونمایی می‌شود.
مهندس بابک احمدی مدیر عامل صنایع واگن‌سازی پارس دیروز با اشاره به روند توسعه صنعتی و خودکفایی فنی در حوزه حمل و نقل در جمع خبرنگاران گفت: نخستین بوژی (شاسی متحرک) که تمامی مراحل طراحی و ساخت آن با استفاده از مواد اولیه داخلی در ایران انجام شده است، دهه فجر امسال در صنایع واگن‌سازی پارس به بهره‌برداری خواهد رسید.
احمدی گفت: کار طراحی و ساخت نخستین مترو ملی هم در معاونت طراحی و مهندسی این شرکت ادامه دارد و نمونه اولیه آن بزودی رونمایی خواهد شد.
وی افزود: واگن پارس قرارداد ساخت 350 دستگاه واگن مترو برای قطار شهری تهران و 1200 دستگاه واگن مترو برای قطار شهری اهواز را در دست اجرا دارد.
افزون بر این، کار ساخت 200 دستگاه واگن مسافری برای صادرات به کشور کوبا، هشت واگن مولد برق به سفارش بخش خصوصی و 120 واگن مسافری برای ناوگان ریلی بخش خصوصی در دست اجراست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه