سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سرپرست مجموعه میراث جهانی تخت جمشید خبر داد: فصل جدید کاوش آبراهه های تخت جمشید آغاز شد

یادمان

سرپرست مجموعه میراث جهانی تخت جمشید خبر داد: فصل جدید کاوش آبراهه های تخت جمشید آغاز شد

سرپرست مجموعه جهانی تخت جمشید از آغاز دور جدید کاوش آبراهه های تخت جمشید خبر داد و گفت: در فصل نخست این دوره از کاوش‏ها که در سال 91 به انجام رسید، با کاوش امتداد مسیر خروجی آبراهه های تخت جمشید در جنوب تخت گاه ، مسیر خروجی آب مجموعه کانال‏های زیرزمینی باز شد و این امر مشکل چندین دهه اخیر آبگرفتگی کاخ ها و کانالها ی تخت جمشید در مواقع بارندگی را حل کرد.

LTB - JuzsportsShops | Nike Dunk Low "Vintage Green" - 100 - DQ8580 , LacollesurloupShops - nike lunar apparent price today

خبرگزاری میراث فرهنگی _ گروه میراث فرهنگی _ سرپرست مجموعه جهانی تخت جمشید از آغاز دور جدید کاوش آبراهه های تخت جمشید خبر داد و گفت: در فصل نخست این دوره از کاوش‏ها که در سال 91 به انجام رسید، با کاوش امتداد مسیر خروجی آبراهه های تخت جمشید در جنوب تخت گاه ، مسیر خروجی آب مجموعه کانال‏های زیرزمینی باز شد و این امر مشکل چندین دهه اخیر آبگرفتگی کاخ ها و کانالها ی تخت جمشید در مواقع بارندگی را حل کرد.
 
«مسعود رضایی منفرد»، سرپرست مجموعه تخت جمشید گفت: فصل دوم کاوش آبراهه های زیرزمینی با مجوز پژوهشکده باستان شناسی به مدت 2 ماه آغاز شده است.
 
در بخش دیگری از این گزارش، علی اسدی سرپرست گروه کاوش ، با اشاره به موفقیت آمیز بودن کاوش آبراههای تخت جمشید در فصل نخست گفت: در آن دوره از کاوش ها مشخص گردید که در زمان هخامنشیان و در تعبیه ی سیستم دفع آب کاناهای زیر زمینی، به جز خروجی فعلی آبراهه ها که مورد کاوش قرار گرفت، مجموعه خزانه تخت جمشید نیز از یک خروجی منحصر به فرد برخوردار باشد که کاوش امتداد مسیری که به احتمال فراوان به خروجی خزانه منتهی گردد از اهداف این دور از فعالیت های کاوش به شمار می رود .
 
اسدی اهداف فصل دوم کاوش آبراهه ها را ، علاوه بر خزانه ، متمرکز بر دو نقطه دیگر از تخت جمشید دانست که یکی شامل کاوش امتداد مسیری از آبراههاست که از حاشیه شرقی دروازه ناتمام به سمت شمال امتداد دارد که ضمن کاوش در این بخش ، مشخص خواهد شد بخش انتهایی این آبراه به کجا ختم شده و اساساً به چه منظور ساخته شده است.
 
همچنین بخش نهایی در دور جدید کاوش ها به کانال حیاط جنوبی کاخ تچر اختصاص دارد که با کاوش این کانال ، علاوه بر شناخت بهتر از وضعیت آبراه در این قسمت، مشکل آبگرفتگی حیاط جنوبی کاخ تچر نیز مرتع خواهد شد.
 
اسدی ، سرپرست گروه کاوش، انجام مطالعات کلی بر روی کانالها و نقشه برداری دقیق آنها را نیز از اهداف جانبی کاوش بر شمرد و گفت : عملیات کاوش در حال حاضر در خزانه تخت جمشید آغاز شده است و با پیشرفت کار، کانالهای دروازه نا تمام و کاخ تچر نیز مورد بررسی و کاوش قرار خواهد گرفت.
 
گفتنی است تیم کاوش تخت جمشید متشکل از 4 کارشناس باستان شناس، 2 کارشناس مرمت و ده نیروی کار ، به همراه سرپرست کاوش ، فعالیت خود را آغاز نموده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه