سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اصرار عجیب به آغاز رالی خاورمیانه در تخت جمشید

یادمان

اصرار عجیب به آغاز رالی خاورمیانه در تخت جمشید

ظاهراً این مخالف‌ها نتیجه‌ای‌ نداشته و قرار است از فردا این رویداد در شیراز آغاز شود؛ اما به حقیقت‌ تاکنون در حریم کدام محوطه باستانی، مسابقات رالی برگزار شده که در ایران با الگوبرداری از آن، به چنین طرح عجیبی رسیده‌اند؟

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | womens air max 90 iron - 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - 555088

رالی بین‌المللی خاورمیانه و شمال آفریقا در شرایطی از فردا در شیراز آغاز خواهد شد که بنا بر‌ آخرین اخبار منتشره، همچنان قرار است از تخت جمشید آغاز شود و این مسأله به رغم مخالفت مسئولان میراث فرهنگی، همچنان در دستور کار است؛ مسأله‌ای که انتظار می‌رود با ورود مسئولان ارشد استان فارس منتفی شود و در حریم این محوطه باستانی، شاهد چنین رخدادی نباشیم.

به گزارش «تابناک»، نخستین رالی بین‌المللی اتومبیلرانی کشور از روز چهارشنبه، دوم مهرماه 1393 در شیراز آغاز و در پیست ۲۵۰ کیلومتری با گذر از شهر‌های مرودشت، زرقان، ارسنجان و خرامه در کنار دریاچه آباده طشک روز چهارم مهر ماه به پایان می‌رسد؛ اتفاقی که طبیعتاً از جنبه ورزشی و شاید تا حدودی از نگاه توریسم‌ اهمیت دارد، ولی‌ این رویداد باید بنا بر قواعد معمول و در‌ چهارچوبی استاندارد برگزار شود و مسائل حساس برای برگزاری چنین رویداد بین‌المللی نادیده گرفته نشود؛ اما چه مسأله حساسی پیرامون این رویداد وجود دارد؟

بنا بر ‌اخبار منتشره، این مسابقات رالی ۲۵۰ کیلومتری که در آغاز قرار بود ۳۱ شهریورماه برگزار شود و سپس از برگزاری در اول مهرماه سخن به میان آمد و حال قرار است فردا آغاز شود، در مجموعه باستانی تخت جمشید، از میراث‌های ثبت شده جهانی و شناسنامه‌های تاریخ ایران زمین افتتاح شد؛ رویدادی که احتمالاً تعویقش به واسطه چالشی است که بر سر موقعیت در نظر گرفته شده برای آغاز این رویداد، پدید آمده است.

حبیب شهبازی، معاون اداره کل میراث فرهنگی استان فارس گفته بود: «ما و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با برگزاری چنین مسابقاتی مخالفیم. پیشتر اعلام کرده بودند، ‌خودروهای شرکت کننده در این مسابقه، می‌توانند در پارکینگ تخت جمشید باشند و از ظرفیت پارکینگ برای این خودرو‌ها استفاده شود، ولی مخالف شروع این مسابقه از پارکینگ هستیم. به همین جهت مجوزی برای آغاز مسابقه از این محل نداده‌ایم.»

وی تأکید کرده بود: «چنین مسابقه‌ای آن هم در سطح بالا اگر در حریم تخت جمشید برگزار شود، تأثیر سوء بر ‌آثار تاریخی می‌گذارد، به ویژه آنکه سه سال پیش نیز تصادف خودروهای رالی، باعث کشته شدن گردشگران شده بود. به همین علت، مسئولان سازمان میراث فرهنگی صلاح ندانستند ‌این مسابقه از پارکینگ برگزار شود. درباره استفاده از پارکینگ مشکلی نیست، ولی نمی‌توان مسابقه را از این بخش شروع کرد‌».

با این حال گویا این مخالفت‌ها نتیجه‌ای ‌نداشته و گفته‌های امروز استاندار فارس به ظاهر‌ مهر تأییدی بر آغاز این مسابقات از تخت جمشید است. سید محمد احمدی گفته است: «این مسابقات فرصت مناسبی برای جذب گردشگر، تبلیغات و جذب سرمایه است و مدیران و دستگاه‌های اجرایی باید بتوانند از این زمان بهره مناسب ‌ببرند. مسابقات رالی می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد نشاط در نقاط مختلف استان داشته باشد. از این روی، همه ارگان‌های استان باید برای برگزاری باشکوه مسابقات رالی خاورمیانه شیراز همکاری کنند. مناطق در نظر گرفته شده برای برگزاری این مسابقات، ‌دارای طبیعتی زیباست و باید به همگان ثابت کنیم که می‌توانیم این مسابقات را در سطح و کلاس قابل قبولی برگزار کنیم‌».

البته مشخص نیست افتتاح این مسابقات در محلی ‌جز تخت جمشید با کدام یک از این اهداف ‌منافات دارد و چرا باید سیل ماشین‌ها را به تخت جمشید آورد و به ‌رغم تأکید مسئولان متخصص این حوزه در مخالفت با افتتاح رالی در تخت جمشید، برنامه برگزاری در این محوطه تاریخی که صدوچهاردهمین میراث جهانی ثبت شده در یونسکو به شمار می‌رود‌، پابرجاست و حقیقتاً تاکنون در حریم کدام محوطه باستانی، مسابقات رالی برگزار شده که برخی مسئولان در ایران با الگوبرداری از آن، به چنین طرح عجیبی رسیده‌اند؟

تخت جمشید، مجموعه‌ای از کاخ‌های بسیار باشکوهی است که ساختشان سال ۵۱۲ پیش از میلاد آغاز شد و پایان آن ۱۵۰ سال به طول انجامید. تخت جمشید در محوطه وسیعی واقع شده که از یک طرف به کوه رحمت و از طرف دیگر به مرودشت محدود است. این کاخ‌های بزرگ سلطنتی در کنار شهر پارسه ـ که یونانیان آن را پرسپولیس خوانده‌اند ـ ساخته شده است. معماری هخامنشی ساختمان تخت جمشید در زمان داریوش اول ‌که حدود ۵۱۸ پیش از میلاد آغاز شد، با همراه ابتکار و با هنرنمایی و ابتکار روح ایرانی بود که نوع منحصربفردی را از معماری پدید آورد.

با توجه به اهمیت این مجموعه تاریخی و آسیب‌هایی که به مرور زمان به این کاخ‌های تاریخی وارد آمده، آیا مسئولان ارشد استان فارس تجدیدنظر خواهند کرد یا مسئولان ارشد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مانع از این اتفاق ‌ناپذیرفته ‌خواهند شد و حریم این مجموعه تاریخی را دست‌کم در این مقطع حفظ خواهند کرد یا همه متولیان امر با بی‌تفاوتی، به دیدن این افتتاحیه خواهند نشست و تخت جمشید محل ویراژ خودرو‌ها خواهد شد؟ برای پاسخ به این پرسش تنها اندک زمان و صبر کافی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه