پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مدیر پایگاه پارسه و پارسارگاد اعلام کرد: ساخت و ساز در حریم درجه دو تخت‌جمشید متوقف شد

یادمان

مدیر پایگاه پارسه و پارسارگاد اعلام کرد: ساخت و ساز در حریم درجه دو تخت‌جمشید متوقف شد

دانشگاه‌ آزاد واحد شهرستان مرودشت درحالی سال گذشته اقدام به احداث مسجدی با مناره‌های ۱۵ متری در حریم درجه ۲ تخت‌جمشید کرد که مدیر پایگاه پارسه ـ پاسارگاد با اعتراض به این اقدام، ساخت و ساز با ارتفاع غیر مجاز دانشگاه آزاد را تعرضی آشکار به میراث جهانی تخت‌جمشید دانست. با این حال او اعلام می‌کند، «میراث‌فرهنگی از زمان پی‌ریزی فنداسیون این سازه اعتراض خود را به مراجع قضایی اعلام کرده و هم‌اکنون ساخت این مسجد با ارتفاع غیر مجاز متوقف شده است».

shock drop air force 1 full uv reactive | IetpShops , nike air max size 7.5 agitate tires for sale Leopard , nike air pegasus womens purple shoes black gold , 4011496719 , Where To Buy

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ با توجه به قوانین و ضوابطی که میراث‌فرهنگی در عرصه و حرایم میراث‌جهانی اعمال کرده، هیچ ساخت و سازی در حریم درجه‌ 2  محوطه‌‌های ثبت جهانی نباید بیشتر از  هشت متر ارتفاع داشته باشد. با این وجود دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان مرودشت بدون توجه به ضوابط اعمال شده، اقدام به احداث مسجد با مناره‌های 15 متری کرده است.
 
هرچند که روند ساخت و ساز این مسجد هنوز به اتمام نرسیده اما اعتراض‌ کارشناسان میراث‌فرهنگی نسب به تکمیل این بنا و خدشه به حریم درجه 2 تخت جمشید ادامه دارد. چنانچه به‌اعتقاد آن‌ها، ساخت اسکلت فلزی دو مناره ضوابط آثار و محوطه‌های جهانی را از بین برده و تخلفی آشکارا در محدوده میراث‌جهانی محسوب می‌شود.
 
« مسعود رضایی منفرد» مدیر پایگاه پارسه و پاسارگاد در مخالفت به اقدام دانشگاه‌‌ آزاد مرودشت در حریم درجه 2 تخت‌جمشید به CHN می‌گوید:« باتوجه به  قوانینی که میراث‌فرهنگی برای حفاظت از حرایم آثار جهانی تعیین کرده،‌ نهادهای دولتی و خصوصی تنها تا با اخذ مجوز رسمی از سازمان میراث‌فرهنگی می‌توانند در حریم درجه 2 و در ارتفاع کمتر از  8 متر به ساخت و ساز بپردازند».
 
سال گذشته دانشگاه‌ آزاد شهرستان مرودشت درحالی اقدام به ساخت مسجد با مناره‌های 15 متری کرد. که همان زمان با شروع پی‌ریزی فنداسیون، میراث‌فرهنگی اعتراض خود را نسبت تخلف این نهاد اعلام کرد.
 
رضایی منفرد می‌گوید: پس از اعتراض سازمان میراث‌فرهنگی، مسئولان دانشگاه آزاد نسبت به توقف عملیات ساخت و ساز این سازه اقدام کردند. درحال‌حاضر هیچگونه نگرانی درخصوص ساخت و سازهای این بنا وجود ندارد و طبق مذاکرات و شکایتی از که از این نهاد صورت گرفته دیگر قرار نیست فعالیتی خارج از ضوابط میراث‌فرهنگی انجام گیرد.
 
این درحالی است که حریم مصوب تخت‌جمشید در سال 1391 مورد بازنگری قرار گرفت و به تصویب مراجع ذی‌صلاح از جمله شورای فنی سازمان میراث‌فرهنگی و به سازمان یونسکو نیز اعلام شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه