سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان فرصت 10 روزه برای حفاظت از تخت جمشید

یادمان

فرصت 10 روزه برای حفاظت از تخت جمشید

بررسی برای رسیدن به نتیجه‌ی نهایی درباره‌ی ساخت‌و‌ساز در حریم درجه‌ی دو مجموعه‌ی ثبت جهانی تخت جمشید تا 10 روز آینده به پایان می‌رسد.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Trending

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دانشگاه آزاد واحد شهرستان مرودشت، اواخر سال گذشته از ساختن مسجد و مجموعه‌ای فرهنگی در نزدیکی تخت جمشید خبر داد؛ اما این ساخت‌وساز در حریم درجه‌ی 2 مجموعه‌ی ثبت جهانی تخت جمشید سبب مخدوش شدن حریم منظری این محوطه می‌شود.

البته از همان ابتدا، مسوولان میراث فرهنگی ضوابط و مقررات تخت جمشید را برای ساخت‌وساز اعلام و تأکید کردند که هیچ بنایی در حریم درجه‌ی دو این محوطه‌ی ثبت جهانی نباید بیشتر از هشت متر ارتفاع داشته باشد، اما حالا اسکلت فلزی دو مناره‌ی مسجدی که در این محدوده ساخته شده، ضوابط را شکسته است.

پیش از این، سرپرست پایگاه جهانی تخت جمشید درباره‌ی وضعیت این ساخت‌وساز به خبرنگار ایسنا گفت: موضوع ساخت‌وساز در حریم تخت جمشید توسط دانشگاه آزاد در جلسه‌ی شورای فنی پایگاه پارسه - پاسارگاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تأکید شد که مناره‌های مسجد باید تعدیل شوند. از سوی دیگر، پرونده‌ای در ارتباط با اقدامات خلاف ضوابط میراث فرهنگی توسط دانشگاه آزاد، در دادگاه مفتوح است.

به‌تازگی و در 21 تیرماه نیز جلسه‌ای کارشناسی در فرمانداری شهرستان مرودشت تشکیل شد که به گفته‌ی مسعود رضایی -سرپرست پایگاه جهانی تخت جمشید - قرار شد، ادامه‌ی ساخت گنبد و گلدسته‌ مسجد دانشگاه آزاد واحد مرودشت تا تعیین تکلیف نهایی متوقف شود.

وی در این‌باره توضیح داد: در آن جلسه قرار شد تا 10 روز دیگر، تکلیف این موضوع به‌طور کامل مشخص شود.

او افزود: نخست باید جلسه‌ی شورای فنی در تخت جمشید تشکیل و با بررسی وضعیت محوطه و گنبد و گلدسته‌ی ساخته‌شده، نظرات اعضای شورای فنی پایگاه میراث جهانی به فرمانداری شهرستان مرودشت اعلام شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه