سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخت جمشید در معرض تهدید - پدیده فرونشست برای مجموعه جهانی تخت جمشید

یادمان

تخت جمشید در معرض تهدید - پدیده فرونشست برای مجموعه جهانی تخت جمشید

مدتی پیش با انتشار خبری مبنی تهدید پدیده فرونشست برای مجموعه جهانی تخت جمشید؛معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی گفت: موضوع فرونشست در تخت جمشید درست نیست و این خبر را تکذیب می کنم.

به گزارش فارس:همان زمان هم که معاون سازمان میراث فرهنگی این خبر را تکذیب کرد تابناک فارس خواستار تعیین تکلیف این موضوع شد و این که بالاخره آیا تخت جمشید در خطر است یا نه؟

پس از تکذیب موضوع فرونشست حالا دوباره سازمان زمین شناسی از آغاز تحقیقات برای بررسی علت این موضوع می گوید.این یعنی که پدیده فرونشست تخت جمشید و علاوه بر آن دیگر مناطق استان را در معرض تهدید قرار داده است.

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اعلام کرد: بررسی علت ترک خوردگی های زمین در اطراف تخت جمشید و نقش رستم در استان فارس در چارچوب یک طرح پژوهشی و تحقیقاتی آغاز شد.

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بررسی دلایل این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و در حال حاضر نیز ایستگاه های GPS در مناطق نقش رستم، تخت جمشید و دشت مرودشت نصب شده است.

ترک خوردگی های اطراف تخت جمشید در واقع ادامه شکاف های ایجاد شده در جنوب خاوری کورحمت در 10 سال گذشته است که براثر افت سطح آب های زیرزمینی در دشت مرودشت اتفاق افتاده است.

همچنین با توجه به اینکه تخت جمشید در دامنه جنوبی این کوه قرار گرفته ترک خوردگی در حاشیه جنوبی این بنای عظیم سنگی در حال رخ دادن است که با توجه به خطرپذیری آن باید کنترل و راهکاری برای آن اتخاذ شود.

سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور معتقد است، این فرورفتگی ها، شکاف ها و ترک ها به مرور خطراتی را برای تخت جمشید به دنبال دارد و با وجود اینکه آسیب پذیری این ترک خوردگی ها کند صورت می گیرد و بازسازی و مرمت آسیب ها غیرممکن و یا پرهزینه است، باید اقدامات اساسی و سریع برای پیشگیری و پایش انجام شود.

حالا باز این سؤال پیش می آید که بالأخره پدیده فرونشست تخت جمشید را تهدید می کند و یا هنوز معاون سازمان میراث فرهنگی این موضوع را تکذیب می کنند؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه