سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان موضوع فرونشست تخت جمشید چیست؟

یادمان

موضوع فرونشست تخت جمشید چیست؟

مدتی پیش خبری از فرونشست زمین های اطراف تخت جمشید و زنگ خطر برای این بنای کم نظیر جهانی بر روی خبرگزاری ها قرار گرفت.اما چند روز پیش یکی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی این خبر را تکذیب کرد.به هر حال اینکه موضوع به این مهمی مطرح شود و بعد تکذیب شود و همه چیز به خوبی و خوشی تمام شود درست نیست و بالاخره باید مشخص شود که بالاخره این خبر از کجا آمده و قضیه چیست؟

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , cheap invisible air jordans , 4011496719 , Where To Buy

مدتی پیش خبری از فرونشست زمین های اطراف تخت جمشید و زنگ خطر برای این بنای کم نظیر جهانی بر روی خبرگزاری ها قرار گرفت.

اما چند روز پیش یکی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی این خبر را تکذیب کرد.
اما اینطور که نمی شود یکی چیزی بگوید و دیگری تکذیب کند و همه چیز تمام بشود.

به گزارش تابناک، معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی گفت: موضوع فرونشست در تخت جمشید درست نیست و این خبر را تکذیب می کنم.

اسدالله درویش امیری افزود: قرار نیست هر خبری منتشر شد ، صحت داشته باشد ، البته من در خبرگزاری ها هم اشکال نمی بینم چون خبری مطرح می شود و حرفه و شغل خبرنگاران اقتضا می کند این مطالب را منتشر کنند اما خیلی وقت ها در انتشار اخبار دقت لازم نمی شود.


اما بخوانید از خبر فرونشست که از دو خبرگزاری رسمی مخابره شد.

این خبر دریکی از خبرگزاری ها از قول طهمورث یوسفی مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) راجع به فرونشست زمین در تخت جمشید منتشر شده بود.

وی با اشاره به پدیده فرونشست و ترک خوردگی زمین در دشت تخت جمشید گفته بود: ترک خوردگی های این منطقه در ادامه ترک خوردگی های 10 سال گذشته قسمت شرقی کوه رحمت که دشت تخت جمشید در آن واقع شده و علت اصلی ایجاد این پدیده بهره برداری بی رویه از آب های زیرزمینی در این منطقه است.

وی افزوده بود: بر این اساس سازمان زمین شناسی دلایل بررسی پدیده فرونشست و ترک خوردگی زمین در دشت تخت جمشید را در دستور کار خود قرار داده است به طوری که هم اینک ایستگاه و GPS در محوطه آثار تاریخی تخت جمشید و نقش رستم نصب و فعال شده است.

یوسفی اظهار کرده بود: هم اکنون در این ایستگاه ها وضعیت فرونشست و ترک خوردگی زمین در حال بررسی و انجام است و فرکانس هایی در این زمینه در محدوده های مورد نظر پایش شده است.

در دیگر خبرگزاری خبر فرونشست تخت جمشید از قول مدیر مجموعه جهانی تخت جمشید درج شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در خصوص آخرین وضعیت فرونشست زمین در تخت جمشید گفت: در حال حاضر فرونشست زمین در اطراف مجموعه جهانی تخت جمشید، نقش رستم و برخی از روستاهای دشت مرودشت در وضعیت بحرانی قرارگرفته است.

مسعود رضایی منفرد بابیان اینکه طی چند سال گذشته فرونشست زمین در اکثر نقاط ایران ازجمله دشت مرودشت به وجود آمده، بیان کرد: این پدیده ناشی از وقوع خشکسالی‌های پی‌درپی و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است و متأسفانه شدت این بحران به حدی است که علاوه بر آسیب به طبیعت منطقه ممکن است به زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی فارس نیز آسیب برساند.

به هر حال اینکه موضوع به این مهمی مطرح شود و بعد تکذیب شود و همه چیز به خوبی و خوشی تمام شود درست نیست و بالاخره باید مشخص شود که بالاخره این خبر از کجا آمده و قضیه چیست؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه