سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ساخت سیلوی ۲۴ متری در حریم تخت جمشید - خطر خروج از ثبت جهانی

یادمان

ساخت سیلوی ۲۴ متری در حریم تخت جمشید - خطر خروج از ثبت جهانی

ساخت سیلوی ۲۴ متری در حریم تخت جمشید باعث شده که خطر خروج بزرگترین بنای سنگی جهان از فهرست آثار جهانی مطرح شود.

shock drop air force 1 full uv reactive | KITH 1996 air streak max Low Release Date , BabylinoShops , nike jordan retro 2 black

خبرگزاری مهر: یکی از  مهمترین مشکلاتی که تخت جمشید به عنوان بزرگترین بنای سنگی جهان بعد از آسیبهای طبیعی با آن همواره درگیر بوده است، ساخت و سازهای خارج از ضوابط در حریم این بنای جهانی است.

هر از گاهی ساخت و سازها باعث می شود حریم منظری این بنا دچار مشکل شود و شرایط خطرناکی برای خروج تخت جمشید از فهرست آثار جهانی پیش آید.

اکنون نیز خبر رسیده یک سیلوی ۲۴ متری در حریم این بنا ساخته شده و کارشناسان معتقدند خطر جدی برای خروج تخت جمشید از میراث جهانی وجود دارد.

اکنون ساخت غیر قانونی سیلوهای بتنی ذخیره گندم در محدوده حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم و بدون توجه به قوانین مصوب حرائم این محوطه ها و تذکرهای مکرر مأموران یگان حفاظت موجب تخریب چشم انداز طبیعی و فرهنگی این آثار ارزشمند شده است.

یونسکو توضیح خواسته است

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس در خصوص این سیلوها در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: ساخت دو واحد از سیلوها با ارتفاعی بالغ بر ۲۴ متر و قطری در حدود ۱۷ متر در حالی انجام شده که براساس ضوابط، ارتفاع مجاز ساخت و ساز در این منطقه ۸.۵ متر است، با وجودی که در عملیات مذکور قصد ساخت تعداد بیشتری از این سیلوها دیده شده، وجود همین دو سیلوی ساخته شده در صورت عدم کوتاه سازی تا ارتفاع مجاز، خطر قرار گیری مهم ترین اثر جهانی ایران یعنی تخت جمشید را در فهرست آثار در معرض خطر سازمان یونسکو در پی خواهد داشت.

مسعود منیعاتی افزود: موقعیت ساخت سیلوها به گونه ای است که تخت جمشید و نقش رستم را تحت تأثیر سوء خود قرار خواهد داد.

وی عنوان کرد: این اقدام در حالی صورت می گیرد که ساخت چندین سوله  کارگاه تولید مواد غذایی در محدوده حریم پاسارگاد ضمن تخریب چشم انداز پایتخت کوروش موجب درخواست یونسکو برای توضیح در ارتباط با کوتاهی صورت گرفته از سوی مراجع مسئول شده است.

رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس ادامه داد: با این وصف افکار عمومی این پرسش جدی را از مسئولین سازمان میراث فرهنگی استان فارس و مسئولین و مقامات محلی شهرستان مرودشت مطرح می کند که چگونه است عملی که براساس صراحت قوانین حرائم تخت جمشید غیر قانونی است می تواند بدون توجه به آگاهی از غیر قانونی بودن کار خود و اخطارهای مکرر یگان حفاظت تخت جمشید ادامه یابد؟

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس گفت: ساخت این سیلو و فعالیت آن در حریم درجه دو تخت جمشید بسیار خطرناک است.

منیعاتی گفت: وجود این سیلو خطر خروج تخت جمشید از ثبت جهانی و حتی جلوگیری از ثبت جهانی نقش رستم را به همراه دارد .

خطر بزرگ ثبت جهانی نقش رستم

در این رهگذر کارشناس حریم تخت جمشید با اظهار نگرانی از ساخت این سیلو به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه این سیلوی گندم در حریم درجه دو تخت جمشید قرار دارد و منظر آن را با مشکل روبه رو کرده است.

افشین یزدانی با بیان اینکه بر اساس قانون ارتفاع ساخت و ساز در اطراف تخت جمشید نباید بیشتر از ۸.۵ متر باشد، افزود: در حال حاضر ارتفاع این سیلو بیشتر از ۲۰ متر است به گونه ای که نه تنها منظر تخت جمشید بلکه نقش رستم را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فعالیت احداث سیلو متوقف شده، بیان کرد: این ساخت و ساز غیر مجاز می تواند پرونده ثبت جهانی نقش رستم را نیز با چالش مواجه کند از این رو هر چه سریعتر باید تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

این کارشناس حوزه حریم افزود: با توجه به اینکه این ساختمان بتنی است از این رو عمر آن زیاد است و از نظر یونسکو بسیار چالش برانگیز است.

یزدانی تاکید کرد: با توجه به ضوابط یونسکو و اینکه این سیلو در حریم درجه دو و نزدیکترین نقطه به حریم درجه یک است مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد.

ساخت سیلو متوقف شده است

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر ساخت و ساز این سیلو متوقف و پرونده حقوقی تشکیل شده است.

مسعود رضایی با بیان اینکه تمام جنبه های حقوقی این موضوع پیگیری می شود، افزود: در حال حاضر این سیلوی گندم پلمب شده و اجازه فعالیت ندارد.

به گزارش مهر، ساخت سیلو در حالی متوقف شده که همچنان خطر خروج از ثبت جهانی برای این بنای تاریخی وجود دارد زیرا چنانچه توضیحات ایران یونسکو را قانع نکند یا روال اداری برای تخریب این سیلو به درازا کشیده شود، ممکن است بزرگترین بنای سنگی جهان از فهرست جهاین یونسکو خارج شود.

در این رابطه باید مراحل اداری و قضایی این پرونده با سرعتی دنبال شود که یونسکو را ناچار به خروج این اثر مهم از ثبت جهانی نکند.

 در عین حال نیز از آنجایی که بنای «نقش رستم» نیز در نزدیکی این سیلو قرار دارد در مراحل ثبت جهانی این اثر نیز اختلال ایجاد خواهد شد و شاید هیچگاه نقش رستم نیز به ثبت جهانی نرسد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه