پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شیوه حذف علفهای تخت جمشید علمی نیست - پایگاه تخت جمشید: کارشناسان تائید کرده اند

یادمان

شیوه حذف علفهای تخت جمشید علمی نیست - پایگاه تخت جمشید: کارشناسان تائید کرده اند

خبرگزاری مهر: متخصصان میراث فرهنگی و کارشناسان مرمت آثار تاریخی معتقدند شیوه ای که در از بین بردن علفهای هرز تخت جمشید استفاده می شود چندان مناسب و علمی نیست و در دراز مدت باعث از بین رفتن نقوش این بنای جهانی می شود، این در حالیست که مسئولان پایگاه تخت جمشید اعلام می کنند که شیوه آنها مورد تایید کارشناسان قرار دارد.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | DQ5091 - nike jordan 1 retro high purple hair color ideas - 041 - Jordan 1 High Zoom Air CMFT Celestine Blue (W)

به گزارش خبرنگار مهر، در حالیکه چند روز است که عملیات از بین بردن علفهای هرز تخت جمشید به پایان رسیده کارشناسان حوزه فرسودگی آثار تاریخی بر این باورند که این شیوه از بین بردن علفهای هرز مناسب نیست و در دراز مدت تخریب نقوش را به همراه دارد.

کارشناسان بر این باورند که از بین بردن علفهای هرز در مجموعه و نقوش برجسته هر کدام دارای شرایط خاص خود است و متاسفانه در مجموعه تخت جمشید این مسائل رعایت نمی شود.

در این رهگذر نظریات کارشناسان بر این است که عملیات از بین بردن علفهای هرز در تخت جمشید در حالی به پایان رسیده که این عملیاتها باید در اواخر سال گذشته و اوایل سال انجام می شد نه اینکه بعد از ریشه دواندن علفها در نقوش برجسته آن هم به صورت سطحی نسبت به از بین بردن آن اقدام کرد.

 

این متخصصان حوزه میراث فرهنگی بر این باورند که متاسفانه در مجموعه تخت جمشید برای از بین بردن علفهای هرز در نقوش برجسته فقط به ظاهر توجه کرده و به ریشه آن و اینکه چه میزان در نقش برجسته نفوذ داشته توجه نداشته اند و در صورت ادامه این روند به دلیل باقی ماندن ریشه ها در درازمدت سنگ و کتیبه از بین می رود.

همچنین موضوعات دیگری نیز در خصوص استفاده که از سموم شیمیایی برای از بین بردن علفها مطرح می شود و کارشناسان بر این باورند که استفاده از این مواد ممنوع بوده و حتی ممکن است در تخریب نقوش تاثیرگذار باشد.

یکی دیگر از مسائل مطرح شده این است که از بین بردن هر گیاه دارای شرایط و مسائل خاصی است و نباید همه را با یک شیوه از بین برد و باید برای از بین بردن آنها روشهای اصولی مورد توجه قرار گیرد زیرا رشد ریشه ترکیدگی نقش برجسته را به همراه دارد.

علاوه بر این کارشناسان بر مستند سازی پیرامون از بین بردن علفها تاکید دارند و مدعی هستند که این امر می تواند کمک زیادی برای بررسی علت ایجاد این علفها و میزان رطوبت داشته باشد.

 

سرپرست پایگاه جهانی تخت جمشید نیز در این خصوص به خبرنگار مهر تاثیرات نامطلوب گیاهان در مجاورت سنگ‌ها می‌افزاید: رشد گیاهان و دواندن ریشه‌های آنها در عمق سنگها، شکستگی و جابجایی آثار را به همراه دارد، از این رو در مناطقی که رشد گیاه به طور مستقیم به بنا آسیب می‌رساند ضمن ارائه آموزشهای لازم به کارگران برای جلوگیری از صدمه به آثار در حین انجام کار، از روش دستی در جهت حذف گیاهانی که در مجاورت سنگ‌ها و آثار منقوش روییده اند استفاده می‌شود.

مسعود رضایی منفرد ادامه داد: در قسمت‌هایی که آسیب‌رسانی کمتر است و یا در محدوده ای از بنا که به لحاظ منظری، آثاری وجود ندارد، حذف گیاهان از طریق دستگاه علف زنی صورت می‌گیرد.

وی در خصوص عملیات سالانه پاکسازی محوطه مجموعه جهانی تخت جمشید بیان کرد: هرساله عملیات پاکسازی محوطه مجموعه جهانی تخت جمشید از گیاهان و علف های هرز در فصل خاص خود انجام می پذیرد. در فصل بهار به دلیل بازدید مسافران نوروزی محدودیتهایی برای از بین بردن این علفها وجود دارد.

سرپرست پایگاه جهانی تخت جمشید در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه "چرا در این فصل عملیات از بین بردن علفها به پایان رسیده"، بیان کرد: برای انجام این عملیات به اعتبار نیاز است که همواره تامین هزینه ها درگیر بروکراسی اداری شده و مدت زیادی طول می کشد.

وی همچنین در خصوص مستندسازی این عملیات گفت: مستندسازی های لازم در حوزه از بین بردن این علفهای هرز انجام شده و از  این بابت نگرانی وجود ندارد.

رضایی منفرد افزود: برای از بین بردن این علفها نظرات کارشناسان ذی ربط برای استفاده از نوع سموم اخذ شده و کارشناسان نخبه میراث نیز آن را تایید کرده اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه