سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پاکسازی کانال‌های تخت جمشید حوصله می خواهد

یادمان

پاکسازی کانال‌های تخت جمشید حوصله می خواهد

برگرفته از خبرگزاری مهر

در پی انتشار گزارشی در خبرگزاری مهر با موضوع آب گرفتگی محوطه تاریخی تخت جمشید پس از بارش بارانهای مداوم در استان فارس و شهر مرودشت، مدیر بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد در اظهار نظری عنوان کرده است که پاکسازی کانال‌ها نیازمند زمان و حوصله است.
به گزارش خبرنگار مهر، اواخر اسفند سال 89 آب بارانهای مداوم در استان فارس، مجموعه تاریخی و بدون سقف تخت جمشید را فرا گرفت این درحالی بود که این مجموعه نخستین محوطه تاریخی دارای سیستم فاضلاب بوده است. اما آبگرفتگی حاصل از بارندگی های مداوم در این مجموعه محدود به فصل زمستان نیست بلکه شواهد نشان می دهد هر بار که میزان بارندگی ها در این استان زیاد باشد، آب باران داخل این محوطه تاریخی جمع می شود.

فرسایش مداوم، رشد گلسنگ‌ها، ترک‌خوردگی و شکستگی سنگها و کتیبه های تاریخی از عوارض رطوبت و راکد ماندن آب در محوطه تاریخی تخت جمشید است که چند سال پیش در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده بود.

در همین زمینه کامیار عبدی، باستان شناس به خبرنگار مهر گفت: در زمان ساخت مجموعه تخت جمشید، سیستم فاضلاب هم تعبیه شد تا در چنین مواقعی آب به خارج محوطه برود و یکجا جمع نشود اما بسیاری از این راهها اکنون بسته است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در سالهای اخیر بخش کمی از راههای فاضلاب پاکسازی شد و همچنان بسیاری از این راهها را خاک و زباله گرفته است بنابراین احیای سیستم آب و فاضلاب تخت جمشید یکی از اولویتهای مهم ساماندهی وضعیت آن است که باید با یک برنامه ریزی صحیح هرچه سریعتر انجام شود.

اما در واکنش به انتشار این گزارش، مدیر بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی گفته است: پاکسازی کانال‌ها نیازمند زمان و حوصله است و همین عامل سبب شده که از 70 سال پیش تا امروز به طول انجامد.

مدیر بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد تاکید کرد: تاکنون بیش از 600 متر از کانال‌های دفع آب‌ تخت جمشید توسط تیم برجسته‌ای از باستان‌شناسان، ‌کاوش‌گران و متخصصان مربوطه، پاکسازی شده است.

محمد حسن طالبیان ادامه داده است: تنها مکانی که به دلیل مسائل فنی و امنیتی کانال دفع آب در آن ایجاد نشد بود خزانه است و در بارندگی‌های شدید بیشتر تجمع آب را در همین قسمت شاهد هستیم.

طالبیان ادامه داد: برای جلوگیری از تجمیع آب تنها بهره‌برداری از روش‌های ایجاد کانال آب در خزانه،‌ مسقف کردن اثر و یا استفاده از روش‌های نوین میسر خواهند بود.

وی با بیان اینکه اکنون به قدر توان شیب بندی در تخت جمشید صورت گرفته و تا اندازه‌ای به وسیله پمپ از تجمیع آب باران جلوگیری می‌شود گفت: ایجاد کانال از این رو که جنس زمین تخت جمشید صخره‌ای است به تخریب اثر منجر شده و از نظر کارشناسان پذیرفته شده نیست. همچنین پاکسازی کانال‌های آب تخت جمشید در برنامه ریزی طولانی مدت تخت جمشید دیده شده و هر سال بخشی از آن اجرا می‌شود.

.........

گزارش از فاطیما کریمی، عکس از شاهین سپنتا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه