سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پاکسازی کانال‌های تخت جمشید 70 سال به درازا کشیده است!

یادمان

پاکسازی کانال‌های تخت جمشید 70 سال به درازا کشیده است!

برگرفته از تارنگار ایران نامه

 

پس از انتشار گزارش خبرگزاری مهر با موضوع آب‌گرفتگی محوطه تاریخی تخت جمشید به دنبال بارش باران‌های مداوم در استان فارس و شهر مرودشت، مدیر بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد در پاسخ به پیگیری‌های فاطیما کریمی خبرنگار مهر، گفته است که پاکسازی کانال‌ها نیازمند زمان و حوصله است. به گزارش مهر، اواخر اسفند سال 89 آب باران‌های مداوم در استان فارس، مجموعه تاریخی تخت جمشید را فرا گرفت، این در حالی است که آب‌گرفتگی حاصل از بارندگی‌های مداوم در این مجموعه محدود به فصل زمستان نیست و شواهد نشان می‌دهد هر بار که میزان بارندگی‌ها در این استان زیاد باشد، آب باران داخل این محوطه تاریخی جمع می‌شود. فرسایش مداوم، رشد گلسنگ‌ها، ترک‌خوردگی و شکستگی سنگ‌ها و کتیبه‌های تاریخی از عوارض رطوبت و راکد ماندن آب در محوطه تاریخی تخت جمشید است که چند سال پیش در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

         

اما در واکنش به انتشار این گزارش، مدیر بنیاد پژوهشی پارسه پاسارگاد در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی گفته است که پاکسازی کانال‌های آب تخت‌جمشید نیازمند زمان و حوصله است و همین عامل سبب شده که از 70 سال پیش تا امروز به طول انجامد. وی تاکید کرده که تاکنون بیش از 600 متر از کانال‌های دفع آب‌ تخت جمشید توسط تیم برجسته‌ای از باستان‌شناسان، ‌کاوش‌گران و متخصصان مربوطه، پاکسازی شده است. محمد حسن طالبیان ادامه داده است: تنها مکانی که به دلیل مسائل فنی و امنیتی کانال دفع آب در آن ایجاد نشد بود، خزانه است و در بارندگی‌های شدید بیشتر تجمع آب را در همین قسمت شاهد هستیم. طالبیان ادامه داد: برای جلوگیری از تجمیع آب در خزانه، بهره‌برداری از روش‌های ایجاد کانال آب،‌ مسقف کردن اثر و یا استفاده از روش‌های نوین میسر خواهد بود.

متن کامل گزارش مهر را در اینجا بخوانید با این توضیح که در گزارش مهر، فقط تصویر اول و سوم از شاهین سپنتا است و تصویر دوم از مهر می‌باشد. 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه