سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بالا آمدن اسکلت فلزی در حریم تخت جمشید

یادمان

بالا آمدن اسکلت فلزی در حریم تخت جمشید

ساخت‌وساز دانشگاه آزاد واحد شهرستان مرودشت، حریم درجه 2 مجموعه‌ی ثبت جهانی تخت جمشید را مخدوش کرده است.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Gucci, Cerchietto Gg Multicolor In Tela , Sb-roscoffShops

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اواخر سال گذشته بود که به نقل از رییس وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت اعلام شد، مسجد و مجموعه‌ای فرهنگی در نزدیکی تخت جمشید ساخته می‌شود. تقریبا از همان زمان، مسوولان میراث فرهنگی ضوابط و مقررات تخت جمشید را برای ساخت‌وساز اعلام و تأکید کردند که هیچ بنایی در حریم درجه‌ی 2 این محوطه‌ی ثبت جهانی نباید بیشتر از هشت متر ارتفاع داشته باشد.

اما حالا اسکلت فلزی دو مناره‌ی مسجدی که در این محدوده ساخته شده، ضوابط را شکسته و به همین دلیل، کار ساخت این مسجد توسط مسوولان میراث فرهنگی متوقف شده است.

در این‌باره، مسعود رضایی - مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مرودشت در استان فارس - به خبرنگار ایسنا گفت: موضوع ساخت‌وساز در حریم تخت جمشید توسط دانشگاه آزاد در جلسه‌ی شورای فنی پایگاه پارسه - پاسارگاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تأکید شد که مناره‌های مسجد باید تعدیل شوند. از سوی دیگر، پرونده‌ای در ارتباط با اقدامات خلاف ضوابط میراث فرهنگی توسط دانشگاه آزاد، در دادگاه مفتوح است.

او با بیان این‌که ضوابط و مقررات ساخت‌وساز در حریم تخت جمشید از ابتدای آغاز فعالیت‌های دانشگاه آزاد به مسوولان اعلام شد، ادامه داد: اداره‌ی میراث فرهنگی در این زمینه، جسارت لازم را دارد و موارد به‌شکل قانونی به دانشگاه آزاد اعلام شده، البته آن‌ها نیز همکاری کرده و کار ساخت‌وساز را تعطیل کرده‌اند.

 
مسجد دانشگاه آزاد مرودشت

وی همچنین اظهار کرد: دیدگاه ما نسبت به اقدامات دانشگاه آزاد سختگیرانه است، چون آن‌ها یک مجموعه‌ی فرهنگی هستند که رشته‌های مرتبط با میراث فرهنگی را آموزش می‌دهند. به همین دلیل، انتظار ما از آن‌ها بیشتر از دیگر دستگاه‌هاست.

او با اشاره به ثبت بودن تخت جمشید در فهرست میراث جهانی، تأکید کرد که یونسکو نسبت به این محوطه و حفظ حریم تخت جمشید حساس است و ما نیز از نظر فرهنگی وظیفه داریم ضوابط را درباره‌ی این محوطه‌ی جهانی رعایت کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه