جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان فرهنگ 6 هزار ساله «حاجی فیروز» در سردشت

یادمان

فرهنگ 6 هزار ساله «حاجی فیروز» در سردشت

کاوش‌های نجات‌بخشی در محدوده سد «سردشت» پرده از استقرارهایی برداشت که قدمت آنها در محوطه‌ای به نام «باغی» از هزاره ششم پیش از میلاد شروع شده و تحت‌عنوان فرهنگ‌های نوسنگی سفال یا «حاجی فیروز» شناخته می‌شوند.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | Latest Air Jordan 1 Mid GS Canvas Pink/Tan/Soft Yellow/Lime Green/White 2021 For Sale DJ0338 - white and silver dunk nike shoes kids boots - 100

به گزارش ایسنا، یوسف فلاحیان - سرپرست هیات کاوش‌های نجات‌بخشی سد سردشت - با اعلام این خبر گفت: حوزه رودخانه «زاب کوچک» منطبق بر منطقه سردشت یکی از حوزه‌های مهم باستان شناسی ایران محسوب می‌شود که استقرارهای مهمی از دوران پیش از تاریخ تا دوران تاریخی در آن شکل گرفته است.

او با بیان این نکته که در این منطقه به غیر از سابقه مطالعات باستان‌شناسی در تپه‌های تاریخی «ربط» تاکنون کاوش باستان‌شناسی دیگری انجام نگرفته است، ادامه داد: از اواخر شهریور ماه امسال 5 تیم کاوش مرکب از اعضای باستان‌شناس زیر نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به منظور مطالعه آثار تاریخی دراین منطقه مشغول به فعالیت شده‌اند.

فلاحیان با بیان این‌که در این دوره از کاوش، مطالعات ژئوفیزیک، نقشه‌برداری،کاوش‌های مطالعاتی و نجات‌بخشی و مطالعات مردم‌شناسی در محوطه‌های «باغی»، «بالان»، «ملاوسو»، «بروه» و «نیسک آباد» در حال انجام است،‌ توضیح داد: در همین مدت کوتاه کاوش در محوطه‌های یاد شده پرده ازاستقرارهایی برداشت که قدمت آنها در محوطه‌ای به نام «باغی» از هزاره ششم پیش از میلاد شروع شده و به فرهنگ جوامع یکجا نشین کشاورز متعلق است که تحت عنوان فرهنگ‌های نوسنگی، سفال یا «حاجی فیروز» مشخص می‌شوند.

او با اشاره به کشفیات اخیر در این محوطه تاریخی ادامه داد: این منطقه محل تلاقی فرهنگی‌هایی از نقاط مرکزی و شمال غربی ایران مانند فرهنگی‌های موسوم به «دالما» یا «حاجی‌فیروز» از یک سو و فرهنگ‌های برخاسته از بین‌النهرین موسوم به سفال لبه واریخته و یا مربوط به دولت آشور از سوی دیگر با تاثیرگذاری محلی همراه بوده است.

وی پژوهش‌های باستان‌شناسی در این منطقه را به دلیل تکمیل کورونولوژی آن دارای اهمیت بسزایی دانست و ادامه داد: با توجه به کمبود مطالعات باستان شناسی پیشین در این محوطه اجرای این مطالعات اهمیت آن را در منطقه دوچندان می‌کند.

این باستان شناس افزود: شناسایی ادوار مختلف تاریخی و شیوه زندگی مردمان ساکن در این حوزه مهم و نجات بخشی برخی از این محوطه‌ها که به دلیل طرح‌های عمرانی درمعرض خطر هستند، مهمترین اهداف این پروژه را تشکیل می‌دهند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری؛ کاوش‌های باستان‌شناسی نجات بخشی سد «سردشت» که با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اواخر شهریور شروع شده است تا پایان آبان ادامه دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید