پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اینجا را هم به لجن کشیده‌اند ...

یادمان

اینجا را هم به لجن کشیده‌اند ...

تانکر فاضلاب، بارش در را کنار پل تاریخی قاجاری خالی می‌کند و می‌رود. زمانی پل بازارک را به روی رودخانه فصلی سیاب (سیاه‌آب) که در گذشته جاری بوده و در زمان خودش راه ارتباطی رباط‌کریم به ساوه بوده ساخته‌اند اما حالا از بوی تعفن فاضلاب، حتی نمی‌شود نزدیک این پل تاریخی شد!

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Nina Leonard, Cardigan a manica lunga con fiocco sul retro , Sb-roscoffShops

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، اطراف پل تاریخی بازارک در رباط‌کریم را آپارتمان‌های بدون آب و برق محاصره کرده‌ است و کودکان در چند قدمی نهر فاضلاب بازی می‌کنند.

یکی از اهالی می‌گوید: شب‌ها تا ساعت مشخصی برق داریم و مجبوریم برای داشتن آب از چند محله آن طرف‌تر با دبه و فرغون آب بیاوریم. فاضلاب سلامتی ما و فرزندانمان را تهدید می‌کند. تانکرهای حمل فاضلاب هم وقت و بی‌وقت بارشان را در کنار فرزندانمان و هوایی که نفس می‌کشیم خالی می‌کنند و می‌روند.

جایی که انسان‌هایش سهمی از هوای پاک و بدون بو برای نفس کشیدن ندارند، وای به حال پل تاریخی بی‌زبانی که حتی در نزدیکی‌اش محله‌ای بی سر و صدا در حال شکل‌گیری است.

علیرضا حسین‌آبادی، مسئول سابق میراث فرهنگی اسلامشهر و رباط‌کریم درباره این پل به خبرنگار ایسنا می‌گوید: مشکلی که پل بازارک از قدیم داشته و ما هم این موضوع را بارها از طریق اداره کل میراث تهران پیگیری کردیم، بحث فاضلاب آن است که سالیان سال ادامه داشته است چون این بنا در محدوده داخل شهر است و نهری که در زیر آن جاری است، بخشی از معماری شهری محسوب می‌شود و مدیریت اقداماتی که باید در آنجا صورت بگیرد مربوط به شهرداری است.

او ادامه می‌دهد: طی سال‌هایی که مسئول میراث فرهنگی رباط کریم بودم، شهرداری سالی یک‌بار فاضلاب آنجا را لای‌روبی می‌کرد اما این کار به تنهایی فایده ندارد. شهرداری در قسمت شمالی پل، پارکی احداث کرده که به عقیده من باید امتداد آن بوستان در سمت دیگر حاشیه پل هم ایجاد شود تا پل را در بر گیرد و با هدایت مسیر نهر به جای دیگر و به صورت مصنوعی کمکی به این موضوع کند زیرا اگر آن رودخانه وجود نداشته باشد ماهیت پل تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. به همین دلیل همان رودخانه به نحوی سابقه پل است و باید وجود داشته باشد. به عقیده من باید مسیر جریان فاضلاب از آنجا تغییر کند. این پل در سال 84 مرمت شده است و فکر می‌کنم در سال 82 ثبت ملی شده است.

اما مجتبی پیر صاحبدل، مسئول میراث فرهنگی رباط‌کریم در این‌باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: زمانی که رودخانه خشک شد و جمعیت در کنار آن استقرار یافت، سمت و سوی فاضلاب را به همان کانالی که آب در آن جاری بود، هدایت کردند. شهرداری در اطراف این پل پارک نرگس و شورا را احداث کرده‌ است. ما با شهرداری صحبت‌هایی داشته‌ایم تا زیر پلی که آب از آن رد می‌شود لوله‌گذاری کنند. ما برای بازدید از پل بازارک برنامه گردشگری داریم اما وضعیت فعلی آن حالت زننده‌ای دارد. یکی از اماکنی که ما می‌توانیم در رباط‌گشت به آن پُز بدهیم و افتخار کنیم، همین پل پازارک است اما نه در نمایی که وجود دارد. مالکیت اطراف پل و زیباشناختی آن بحث‌هایی است که درباره آن با شهرداری صحبت شده اما اینکه نتیجه آن به کجا منجر شود نیاز به پیگیری دارد. شکر خدا تعاملاتی با شهرداری ایجاد شده و ما

سعی می‌کنیم که آن را تکمیل کنیم.

او درباره لای‌روبی فاضلاب با کمک شهرداری نیز بیان می‌کند: شاید همان روزی که شهرداری تصمیم به لای‌روبی می‌گیرد، ما با تیم گردشگری در حال بازدید از پل باشیم و این موضوع حالت زننده‌ای دارد.

اگر قرار است ما به جایی افتخار کنیم، بهتر است که افتخارات خودمان را خوب حفظ کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه