جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ یافته‌های باستان شناسی شناسایی 13 جانور در نقش برجسته‌های تخت جمشید

یافته‌های باستان شناسی

شناسایی 13 جانور در نقش برجسته‌های تخت جمشید

برای نخستین بار کارشناسان در بررسی و مطالعات نقش برجسته‌های تخت جمشید توانستند بیش از 13 حیوان را که در دوره هخامنشی در منطقه مرودشت زندگی می‌کرده یا به عنوان هدیه به این منطقه آورده شده، شناسایی کنند.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | LacollesurloupShops - Nike Dunk Low Disrupt 2 "Malachite" - black purple jordan 13 , 001 - DH4402

 

تخت جمشید مجموعه‌ای کامل از سازه‌ها و بقایای مربوط به دوره هخامنشی است که در زمان داریوش اول و در سال 518 پیش از میلاد ساخته شده است. مجموعه تخت جمشید از کاخ‌ها، حصارها، بخش‌های خدماتی و نظامی مختلف تشکیل شده است.

افشین یزدانی جانورشناس و باستان شناس در مورد این پروژه گفت:  «با توجه به اهمیت نقش برجسته‌های موجود در محوطه تخت جمشید طرحی ویژه برای تشخیص حیوانات را آغاز کردیم که به شناسایی دوگونه مجزا، حیواناتی که در منطقه زیست داشته‌اند و حیواناتی که به عنوان هدیه از سوی دیگر ملل به این منطقه آورده شده، منجر شد.

او گفت:  «حیوانات آورده شده به منطقه مرودشت شامل شیر، اسب، گاو، شتر، آهو و زرافه است. این حیوانات هر یک از مناطق مختلفی به منطقه آورده شده‌اند. به عنوان مثال شیر از خوزستان، اسب از آسیای میانه، گاو کوهان‌دار از عراق،‌گاو از مصر، زرافه از سودان، در این میان شتر و آهو نیز دیده می‌شود. این منطقه چندگونه حیوان اهلی نیز دارد. در بین این حیوانات بز کوهی، گوزن زرد، گوسفند و بز به چشم می‌خورند.»

به اعتقاد کارشناسان شناسایی حیوانات در هر منطقه می‌تواند به مشخص شدن ویژگی‌های اکوسیستم منطقه کمک بسیار کرده و اطلاعات مهمی را در اختیار کارشناسان قرار دهد.

به گفته یزدانی در بین حیوانات شناسایی شده در نقوش تخت جمشید، تعدادی از حیوانات نظیر شیر خوزستان یا آهوی زرد هستند که نسل آنها دیگر منقرض شده است.

بررسی و شناسایی دقیق حیوانات نقش بسته روی سازه‌های تخت جمشید نظیر پلکان آپادانا می‌تواند به باستان شناسان در مورد وقایع تاریخی نیز اطلاعات بدهد. به عنوان مثال نقش زرافه که از سوی هدیه آورندگان سودانی آورده شده، می‌تواند نظریه‌های قبلی باستان شناسان در مورد اینکه این نقوش مربوط به افراد کشور سودان است را تأیید کند.

به گفته یزدانی بررسی‌ها نشان می‌دهد شرایط آب و هوایی منطقه مرودشت برای زیست تمام حیواناتی که روی نقش برجسته‌ها نقش شده‌اند، مناسب بوده است.

مجموعه تخت جمشید مهم‌ترین پایتخت حکومت هخامنشی است که در استان فارس و در نزدیکی شیراز جای گرفته است. این بنا در سال 1357 در فهرست میراث طبیعی و تاریخی یونسکو به ثبت رسیده است.

برگرفته فر ایران

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه