سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کشتن سنجاب با سوزاندن درخت در کردستان!

زیست بوم

کشتن سنجاب با سوزاندن درخت در کردستان!

عامل کشتار بی‌رحمانه یک سنجاب ایرانی در جنگل‌های برفگیر بلوط بانه دستگیر شد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | LacollesurloupShops - Nike Dunk Low Disrupt 2 "Malachite" - black purple jordan 13 , 001 - DH4402

به گزارش ایسنا به نقل از «دیده‌بان حیات‌وحش ایران»، چند روز پیش محیط‌بانان بانه در استان کردستان، هنگام گشت و کنترل در جنگل‌های برفی بلوط حوزه این شهر متوجه یک شکارچی سنجاب شدند.

رئیس اداره محیط‌زیست بانه در این‌باره گفت: محیط‌بانان جهت برخورد قانونی با این مرد وارد عمل شدند و او را در حالی که مشغول شکار سنجاب بود بازداشت کردند.

محمد دلسوز میرزایی اظهار کرد: این شکارچی با تخریب و آتش‌زدن بدنه درخت بلوط، یک سنجاب ایرانی را از لانه خود در تنه درخت بیرون کشیده و برای مصرف خوراکی گلوی حیوان را بریده بود اما خوشبختانه محیط‌بانان به‌موقع وارد شده و این مرد را پیش از آنکه تعداد بیشتری سنجاب را از بین ببرد، دستگیر کردند.

شکارچی پس از تشکیل پرونده به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت‌شده و همچنین آسیب‌رساندن به پوشش گیاهی (درخت بلوط) به مراجع قضایی معرفی شد.

این شکارچی روز دوشنبه 22 آذرماه 8 میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط‌زیست را به حساب دولت واریز و فیش را به دادگاه ارائه کرد.

وی در دادگاه به جرم صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شد و براساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

سنجاب‌ها به دلیل مخفی‌کردن بذر بلوط در زیر خاک نقش بسیار مهمی در رویش و حفظ جنگل‌های بلوط برعهده دارند و همچنین به عنوان طعمه ضامن بقای بسیاری از گوشتخواران و پرندگان شکاری هستند.

متخلفان پس از سوراخ‌کردن تنه درختان بلوط به وسیله تبر، نوزادان سنجاب را از داخل لانه‌ها برمی‌دارند و همچنین با آتش‌زدن درختان بلوط کهنسال و ایجاد دود، سنجاب‌های بالغ را از لانه خود در داخل درخت بیرون می‌کشند و با کیسه‌های مخصوصی به دام می‌اندازند.

آنها با این عمل علاوه بر نابودی سنجاب، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به درختان بلوط وارد می‌کنند و گاهی شکار یک سنجاب موجب تخریب کامل یک درخت بلوط می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه