پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم این درختان باعث بالا رفتن دمای هوا می‌شوند

زیست بوم

این درختان باعث بالا رفتن دمای هوا می‌شوند

به نظر می‌رسد درختان برگ سوزنی مثل درختان همیشه‌سبز اگر در میان درختان برگ‌پهن کاشته شده باشند، باعث بالا رفتن دمای هوا خواهند شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آیا برای مقابله با تغییرات شرایط آب و هوایی کاشتن درخت فایده دارد؟ خوب، طبق یک تحقیق جدید این کار همیشه جواب نمی‌دهد. به نظر می‌رسد درختان برگ سوزنی مثل درختان همیشه‌سبز اگر در میان درختان برگ‌پهن کاشته شده باشند، باعث بالا رفتن دمای هوای آن منطقه خواهند شد.

برای نمونه نگاهی به اروپا که مرکز توجه این تحقیق است می‌اندازیم. زمانی جنگل‌های این قاره پوشیده از درختان پر برگ بود. در حال حاضر بیشتر درختان اروپا را انسان‌ها می‌کارند و ما هم درختانی مثل کاج و صنوبر را به خاطر رشد سریعشان می‌کاریم.

اما با بهره‌برداری از جنگل‌های قدیمی و جایگزین کردن آن‌ها با درختان برگ سوزنی جوان‌تری که رشد سریع‌تری هم دارند، سالانه 3.1 میلیارد تن کربن در هوا آزاد می‌شود. محققان می‌گویند این تغییر باعث افزایش دمایی برابر 6 درصد گرمای ناشی از سوخت‌های فسیلی شده است. این رقم ممکن است به چشم نیاید اما تغییرات کوچک در دمای هوا می‌توانند موجی از تغییرات بزرگ‌تر آب و هوایی را به دنبال داشته باشد. هرچند فقط بحث رها شدن کربن بیشتر در هوا مطرح نیست؛ درختان برگ سوزنی تیره‌تر هستند و اشعه‌ی خورشید بیشتری را جذب می‌کنند. ازاین‌رو زمانی که اشعه‌ی خورشید کمتری به فضا بازگردد، می‌تواند باعث گرم‌تر شدن بیشتر زمین گردد.

 برخی از کشورها برای مقابله با تغییرات آب و هوایی درخت‌کاری می‌کنند. برای مثال چین در بیابان «گوبی» در حال اجرای پروژه‌ی «دیوار سبز» است که پس از اتمام آن باید در بیش از یک‌میلیون مایل مربع درخت کاشته شده باشد. سال 2014 نیز سازمان ملل به‌منظور جبران جنگل‌زدایی «اعلامیه‌ی نیویورک درباره‌ی جنگل‌ها» را منتشر کرد؛ اما این تحقیق هشدار می‌دهد که اگر نوع درختانی که کاشته می‌شوند در نظر گرفته نشود یا اگر فنون جنگلداری درستی برای نگهداری از آن‌ها اجرا نگردد، احتمال شکست چنین پروژه‌هایی وجود دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه