جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم هزاران قطعه ماهی در رودخانه نوکنده رضوانشهر تلف شدند

زیست بوم

هزاران قطعه ماهی در رودخانه نوکنده رضوانشهر تلف شدند

برگرفته از همشهری آنلاین

هزاران قطعه ماهی در رودخانه نوکنده شهرستان رضوانشهر در غرب استان گیلان به دلایل نامشخصی تلف شدند.

به گزارش ایرنا، شماری از شاهدان عینی و حاشیه‌نشینان این رودخانه عصر دوشنبه داشتند: هزاران قطعه ماهی از انواع مختلف بصورت مشکوکی در این رودخانه از بین رفته و این وضعیت ناراحتی اهالی منطقه را همراه داشته است.

مسئول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رضوانشهر با تایید مرگ و میر ماهیان در این رودخانه، گفتند که علت تلف شدن ماهیان در دست بررسی قرار دارد.

به گفته آنها، کارشناسان محیط زیست و دامپزشکی استان گیلان در محل وقوع این حادثه برای ماهیان حضور یافته و نسبت به نمونه‌برداری از این ماهیان اقدام کرده‌اند.

این مسئولان اظهار داشتند که علت مرگ این ماهیان پس از بررسی و نتایج نمونه‌برداری‌ها اعلام خواهد شد.

شش رودخانه لفارود، دیناچال، شفارود، اردجان، نوکنده و تیز رود از جمله رودخانه‌هایی است که در شهرستان رضوانشهر واقع شده و از ارتفاعات جنگلی تالش سرچشمه می‌گیرند و به دریای خزر می‌ریزند.

هریک از این رودخانه‌ها محلی برای تکثیر انواع ماهیان دریای خزر اعم از گونه‌های اقتصادی و غیر اقتصادی در فصل تکثیر محسوب می‌شوند.

رودخانه نوکنده از جمله رودخانه‌هایی است که در سال‌های گذشته پساب کارخانه چوکا (چوب و کاغذ ایران) به آن وارد می‌شد.

در این فصل، دلایل مختلفی برای مرگ ماهیان رودخانه‌ها از جمله کمبود اکسیژن و خفگی ماهیان به علت کاهش جریان آب رودخانه‌ها به سبب استفاده از آب این رودخانه‌ها برای مصارف کشاورزی، جاری شدن فاضلاب‌های سمی و یا دلایل عمدی دیگر وجود دارد.

استان گیلان بیش از 50 رودخانه بزرگ و کوچک دارد که از این رودخانه‌ها به عنوان زایشگاه ماهیان خزر یاد می‌شود و اکثر این رودخانه‌ها بخصوص در فصل کشاورزی در وضعیت بحرانی قرار می‌گیرند و امکان تکثیر طبیعی ماهیان در بیشتر این رودخانه‌ها از بین رفته است.

شهرستان رضوانشهر در 75 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه