جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم در سکوت تلخ مسئولان ایرانی؛ خاک جزیره ایرانی را برای اعراب به تاراج می برند!

زیست بوم

در سکوت تلخ مسئولان ایرانی؛ خاک جزیره ایرانی را برای اعراب به تاراج می برند!

به نظر می رسد اختصاص سهام به مردم این منطقه، یک نوع کار سیاسی است که انجام شده و با دادن اندکی کمک هزینه به مردم، زبان اعتراض اهالی را کوتاه کرده اند؛ هر چند هنوز همین مقدار اندک را هم به مردم نداده اند، ولی دیگر خبری از اعتراض نیست.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Giftofvision , Sneakers search engine

جزیره هرمز به لحاظ موقعیت جغرافیایی و همچنین ساختار زیست محیطی، یکی از منحصر به فردترین نقاط دنیا به شمار می رود، این جزیره به دلیل داشتن تنوع رنگ در خاک، از معروفیت ویژه ای برخوردار بوده و همچنین دارای منابع غنی سنگ آهن و نمک نیز هست.

به گزارش «تابناک»، اما آنچه این جزیره را از دیگر نقاط جهان متمایز کرده، وجود خاک سرخ با ارزشی است که در خود جای دارد؛ یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین معادن خاک سرخ جهان در جزیره هرمز است.

این خاک سرخ از نوع درجه یک بوده و در دنیا بی‌نظیر است. به گفته کارشناسان، خاک سرخ استخراج شده از این معادن در صنایع رنگسازی، آرایشی، کاشی، سرامیک، موزائیک، سفال، لعاب سازی، تولید پودرهای میکرونیزه صنعتی (برای کاربردهای هسته‌ای و نظامی) نوارهای کاست، ضد زنگ و حتی مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.

اما این معدن با ارزش در این جزیره، نه تنها کمکی به حال آنها نکرده، که بلای جانشان نیز شده است. تحقیقات میدانی حاکی از آن است که در سال‌های گذشته، کشورهای پاکستان و هندوستان و کویت مقصد صادرات پودر خاک سرخ جزیره هرمز بوده است.

بنا بر این گزارش، مشارکت در سهام بهره‌برداری از خاک سرخ، یکی از خواسته‌های دیرینه مردم جزیره هرمز بوده و هست؛ البته در سال های گذشته با پیگیری‌های دفتر مقام معظم رهبری، 60 درصد سهام بهره‌برداری از معدن و کارخانه پودر خاک سرخ هرمز به مردم این جزیره واگذار شد، ولی بنا بر ادعای برخی اهالی تا کنون مردم جزیره از آن بی بهره مانده اند.


دکتر احمد نادعلی، از ساکنان جزیره هرمز و از فعالان محیط زیست در گفت و گو با تابناک در این باره اظهار داشت: متأسفانه یکی از میراث با ارزش کشور در سال های اخیر توسط عده ای به غارت رفته و مسئولان کشور با چشم پوشی بر این خام فروشی، باعث شده اند تا خاک جزیره توسط افراد به توبره کشیده شود.

وی با اشاره به صادرات وسیع این خاک از جزیره گفت: از گذشته های دور، این خاک در اسکله های جزیره بارگیری شده و به کشورهای مختلف صادر می شود. صادرات این خاک باعث به وجود آمدن اختلالات محیط زیستی زیادی شده است. یکی از مهم ترین آسیب های آن این است که با زخمی کردن خاک توسط ماشین آلات صنعتی در هنگام بارندگی ها نهر سرخی که آغشته به اکسید آهن است به صورت وسیعی وارد دریا می شود که برای زندگی موجودات دریایی مضر است.

همچنین جابجایی خاک در سطح جزیره باعث پراکنده شدن خاک در سراسر محیط شده و بیماری هایی نظیر آسم و برخی بیماری های ریوی دیگر را با خود به همراه داشته است. از سوی دیگر، پراکندگی خاک در جزیره شکل محیط را از حالت طبیعی خود خارج کرده است.

نادلی درباره واگذاری سهام به مردم نیز گفت: این کار قرار بود انجام شود، ولی تا کنون کسی عایدی از این بابت در جزیره نداشته است. همچنین به نظر می رسد حتی در صورت پرداخت مبالغی از درآمد معدن به ساکنین، نه تنها کمکی به مردم نمی شود بلکه ممکن است مشکلات مردم را نیز زیادتر بکند، زیرا تجربه پرداخت نقدی و تزریق آن به جزیره یک سم است.

افراد بیکار در این جزیره بسیارند و معتادان زیادی دارد و شاید این کار، سرنوشتی مانند یارانه داشته باشد؛ در چند روز اول، همه عایدی صرف هزینه های بی جا می شود و به نوعی در زندگی مردم بی تأثیر خواهد بود؛ بنابراین شاید این عمل رخوت، بی کاری و بزه را در این جا افزایش دهد.

وی گفت: به نظر می رسد اختصاص سهام به مردم این منطقه، یک نوع کار سیاسی است که انجام شده و با دادن اندکی کمک هزینه به مردم، زبان اعتراض اهالی را کوتاه کرده اند؛ هر چند هنوز همین مقدار اندک را هم به مردم نداده اند، ولی دیگر خبری از اعتراض نیست.

وی در پایان یادآور شد: ما منابعی را از دست می دهیم که دیگر تجدیدپذیر نیستند، در حالی که هیچ سودی به حال ما ندارد، نه اشتغالی ایجاد شده و نه کسی سودی از آن برده است. تنها میراث ملی است که خروارها خروار بار کشتی شده و به صورت خام از کشور خارج می شود.

منصور آرامی، نماینده مردم هرمزگان در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه چندین سال است، این اتفاق در هرمز رخ می دهد و خام فروشی به صورت وسیعی صورت گرفته است. ای کاش امکاناتی فراهم می آمد تا در خود جزیره از این ثروت خدادی استفاده می شد.

وی گفت: در حال حاضر خاک از کشور خارج می شود، بدون اینکه کسی از آن بهره ببرد. تنها عایدی که به مردم رسیده، آسیب های محیطی است که به منطقه وارد شده است. البته تا کنون گزارش مستندی از تخریب محیط زیست داده نشده است و این گونه نبوده که مردم را دچار مشکل کند.

این نماینده گفت: در سال های اخیر، اقداماتی انجام شده تا حداقل از این صادرات سهمی هم عاید مردم شود و به همین منظور نیز بخشی از سهام معدن به اهالی واگذار شده است، ولی هم اکنون اطلاع دقیق از نحوه پرداخت و محاسبه آن موجود نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه