سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نامهٔ 17 تشکل محیط زیستی برای بهرآسمان

زیست بوم

نامهٔ 17 تشکل محیط زیستی برای بهرآسمان

هفده تشکل محیط زیستی با فرستادن نامه‌ای به رییس‌جمهور خواستار لغو مجوزهای بهره‌برداری از معادن منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی بهرآسمان شدند.


متن کامل این نامه به شرح زیر است:

به نام خالق کوه‌ها

جناب آقای روحانی
ریاست محترم جمهور

به استحضار عالی می‌رساند که منطقه‌ی کوهستانی بهرآسمان در شمالی‌ترین نقطه‌ی شهرستان جیرفت، یکی از سرچشمه‌های اصلی رودخانه‌ی هلیل‌رود و از کم‌مانندترین پهنه‌های زیست‌محیطی استان کرمان است. تنوع زیستی چشمگیر، و وجود گونه‌ی بسیار کمیاب و تحت حمایت «خرس سیاه» سبب شد که منطقه از دهه‌ی 1350 به عنوان یک زیستگاه با ارزش مورد حفاظت قرار گیرد و از سال 1389 نیز با عنوان «منطقه‌ی حفاظت‌شده» در وسعت حدود 120000 هکتار توسط سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت شود.

متاسفانه در چند سال گذشته، نگرش‌های اقتصادی ناپایدار موجب شد که مجوز اکتشاف و بهره‌برداری معدن در این منطقه صادر شود که در صورت عملیاتی شدن می‌تواند به معیشت مردم و به باغ‌ها و کشتزارهای منطقه آسیب بسیار جدی وارد سازد. عملیات معدنی موجب تخریب رودخانه‌های رمون، دلفارد و بهرآسمان که سرشاخه‌های هلیل‌رود و تامین‌کننده‌ی آب سد جیرفت هستند، خواهد شد و دشت حاصلخیز جیرفت مورد تهدید جدی قرار خواهد گرفت.

با توجه به وضعیت بحرانی آب در استان کرمان، نگرانی شدید عشایر و دیگر اهالی منطقه و تمامی دوستداران محیط زیست کشور، و با عنایت به نظر سازمان آب منطقه‌ای استان که بهره‌برداری معدنی را موجب آلوده‌ شدن مخزن سد جیرفت دانسته، همچنین با توجه به مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، و با در نظر داشتن اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که تخریب و آلوده‌سازی جبران ناپذیر محیط زیست را ممنوع دانسته است، از آن مقام محترم درخواست دارد که مجوز بهره‌برداری از معادن بهرآسمان را لغو فرمایید.

با سپاس از توجه حضرت‌عالی

 

از سوی انجمن‌های (بدون ترتیب):

انجمن کوهنوردان ایران، کارگروه محیط زیست فدراسیون کوهنوردی، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست، موسسه توسعه پایدار و محیط زیست، کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، پایشگران محیط زیست ایران (پاما)، دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران، دیده‌بان کوهستان ایران، بنیاد حرمت حیات، جمعیت همیاران استان سبز (گیلان)، انجمن محیط زیستی تسنیم (چهارمحال و بختیاری)، انجمن رفتگران طبیعت استان اردبیل، انجمن پیشگامان خورشید استهبان، انجمن حفظ محیط کوهستان، جمعیت پراو (کرمانشاه)، انجمن زیست‌بان (تهران) و کانون آرتاویل (اردبیل).

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه