پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم فاجعه‌ زباله در جنگل‌ها و حکم بازداشت برخی شهرداران مازندران

زیست بوم

فاجعه‌ زباله در جنگل‌ها و حکم بازداشت برخی شهرداران مازندران

دپوی زباله و ریزش شیرابه در جنگل‌های مازندران، مشکل امروز و دیروز نیست بلکه سالیان سال طبیعت استان را با چالش مواجه کرده است.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

خبرگزاری فارس: فاجعه‌ زباله در جنگل‌ها و حکم بازداشت برخی شهرداران مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری، باور نداری که من روزی درخت بودم، درختی با شاخسارهای بلند که همه جای جنگل سرک کشیده و خودنمایی می‌کردم، روزی که بلبلان مست عشق بر شاخه‌هایم دلبری می‌کردند، روزی که چمن زیر پایم از سرسبزی و لطافت همچون حریری بوده و فخرفروشی می‌کرد و اهالی جنگل از پستاندار گرفته تا خزندگان و پرندگان همه در عشق و نعمت و غرق در مستی و سرور بودند، آبشارهایم را ندیدی که چگونه از دل کوه و سنگلاخ‌هایش بیرون زده و رقص‌کنان جلوه‌ای از زیبایی خدا را تداعی می‌کردند، همه چیز نمادی از بهشت خدا بر روی زمین بود تا اینکه این موجود دوپا بر طبیعت قدم گذاشت و با قدم‌هایش بوسه‌ای دردناک بر این همه لطف و مهربانی خداوند نهاد؛ اینجاست که طبیعت از این همه بی‌مهری نگران شد.

من شرمسارم از کم‌لطفی انسان که چه کرد؛ دیگر خبری از غزل عاشقانه بلبل، رقص زیبای آبشار و عشق و سرمستی اهالی جنگل نیست، همه از کار انسان نگران هستند که خدا او را به‌عنوان اشرف مخلوقات خلق کرد و فرشتگان را به سجده وا داشت، چرا این همه قدر نشناسی!

با دپوی زباله و ریزش شیرابه در جنگل‌های مازندران دیگر این زیبایی‌ها کم‌تر به چشم می‌آید و این موضوع مشکل امروز و دیروز نیست این مشکل سالیان سال طبیعت استان را با چالش مواجه کرده است.

در حال حاضر جنگل‌های بکر مازندران محل تجمع زباله شده که این موضوع آلودگی زیست‌محیطی بسیاری به همراه داشته است که در شأن این استان سرسبز نیست.

انبوه زباله‌های رهاشده در جنگل‌ها، تصاویر زشتی را به نمایش گذاشته و نه‌تنها زیبایی و جذابیت‌های مناطق بکر را زیرسوال می‌برد، بلکه موجبات آلودگی محیط زیست را به همراه دارد.

همچنین ورود شیرابه زباله‌ها در رودخانه‌ها، سفره‌های آب زیرزمینی و زمین‌های کشاورزی تهدید جدی برای سلامت انسان‌ها بوده و سبب به‎وجود آمدن فاجعه می‌شود.

* افتتاح کارخانه زباله‌سوز در سال 95

معاون امور عمرانی استاندار مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در سفر کاروان تدبیر و امید به مازندران با پیگیری‌های جدی استاندار و مجموعه مدیریتی کارخانه کمپوست با محوریت شهرستان‌های نکا، بهشهر و گلوگاه و با حضور رئیس محیط زیست کشور افتتاح شد.

علی نبیان بیان کرد: برای دو کارخانه زباله‌سوز شهرستان‌های ساری و نوشهر در سفر دولت به مازندران نیز منابع مالی درنظر گرفته می‌شود تا در سال 95 شاهد افتتاح این پروژه‌ها باشیم.

وی اضافه کرد: همچنین به‌منظور جمع‌آوری و سامان‌دهی بهینه وضعیت زباله شهرستان تنکابن از محل سفر مقام معظم رهبری پس از بازدید میدانی تأمین منابع مالی صورت می‌گیرد تا بتوانیم در سال آینده یک گام بلند برای تمامی نقاط مازندران در ارتباط با معضل زباله داشته باشیم.

* زباله؛ مهم‌ترین معضل استان‌های شمالی

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: استان‌های شمالی با مشکلات مختلف مواجه هستند که یکی از این مشکلات جدی بحث زباله است.

قاسم احمدی‌لاشکی افزود: اعتقاد ما این است که باید فکر اساسی در ارتباط با معضل زباله اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرای نیروگاه زباله‌سوز در شهرستان نوشهر حال اجراست، اضافه کرد: تجهیزات آن از کشور چین خریداری شد و قسمت اعظم تجهیزات انتقال داده شد.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین در سفر رئیس جمهور به مازندران 25 میلیارد تومان اعتبار و در سفر مقام معظم رهبری نیز اعتباراتی برای حل معضل زباله لحاظ شده است که باید فکر اساسی در ارتباط با حل این معضل اندیشیده شود.

* برای حل معضل زباله باید مازندران یکپارچه کلان شهر دیده شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه نمی‌توان گفت محیط زیست استان برنامه‌ای در ارتباط با طرح سامان‌دهی زباله ندارد، اظهار کرد: با نشست‌های خوب و نگاه ویژه‌ای که در این راستا داشتیم، مقرر شد نقشه راه برای محیط زیست استان طی دوره پنج‌ساله طراحی شود.

ناصر مهردادی اضافه کرد: در این راستا نشست‌های بسیاری در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه بحث زباله داشتیم که نگاه ما این بود بتوانیم بحث زباله را در مازندران سامان‌دهی کنیم تا بسیاری از مشکلات حل ‌شود.

وی با اشاره به اینکه زباله محصولی دور ریختنی و زائد نیست، گفت: در حال حاضر زباله محصولی است که می‌توان از آن بهره‌برداری مختلفی کرد، افرادی که در بحث سامان‌دهی زباله فعالیت می‌کنند نگران این هستند که زباله به میزان کافی در دسترس نباشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: در گذشته اعتقاد بر این بود از زباله در تهیه کود کمپوست می‌توان کود تهیه کرد، درحالی‌که امروزه نگاه کاملاً تغییر پیدا کرد و الان بحث بر این است که می‌توان از زباله برق تولید کرد و نیروگاه‌های مختلفی را به‌کار انداخت.

مهردادی با بیان اینکه تمام اهتمام ما بر این است برنامه علمی و مدونی در ارتباط با زباله تدوین شود، تصریح کرد: کارگروهی زیرمجموعه کمیته پسماند در استان تشکیل شد که این کارگروه متشکل از گروهی تخصصی کارآمد از اعضای هیات علمی و دستگاه‌‌های اجرایی هستند.

وی یادآور شد: در منطقه شرق مازندران کارخانه کمپوست در شهرستان بهشهر راه‌اندازی شد تا زباله شهرهای اطراف به کود کمپوست تبدیل شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره افتتاح کارخانه کمپوست در شهرستان بهشهر که در سفر اخیر دولت با پیشرفت فیزیکی 80 درصدی به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: در ارتباط با راه‌اندازی سیستم کمپوست در بهشهر هیچ مشکلی وجود ندارد و در حال فعالیت است، با توجه به اینکه زباله فرآیندهای مختلفی می‌طلبد که تکمیل شود، این موضوع در ارتباط با کارخانه کمپوست صدق می‌کند.

مهردادی افزود: برای یک‌سری مسائل و سامان‌دهی نخاله‌ها باید اقداماتی صورت گیرد که با پیگیری شهردار بهشهر در حال رایزنی با استانداری هستیم تا با گرفتن اعتبار این مشکل برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در ارتباط با کارخانه زباله‌سوز در مرکز مازندران صورت گرفت، گفت: یک‌سری دستگاه‌ها وارد و آماده نصب است، نگران این هستیم میزان زباله مورد نیاز تأمین نشود و نیاز است از شهرهای مجاور و روستاها تأمین شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به مازندران بحث مهمی در ارتباط با مشکل زباله شهرهای قائم‌شهر، جویبار و سوادکوه اتفاق افتاد، مقرر شد نیروگاه زباله‌سوز توسط یک سرمایه‌گذار خارجی ایرانی‌الاصل راه‌اندازی شود.

مهردادی اضافه کرد: خوشبختانه مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذار صادر شد، در صورت تحقق این مهم هیچ سرمایه‌ای از سوی دولت جمهوری اسلامی هزینه نمی‌شود، تنها نگرانی سرمایه‌گذار این است زباله به میزان مورد نیاز در اختیارش قرار نگیرد.

وی با اشاره به اینکه باید مکانی در نظر گرفته شود که مشکلات زیست‌محیطی نداشته باشد، افزود: به لحاظ فنی بیشتر به این موضوع توجه شود مکان اجرای این پروژه حساسیت ویژه‌ای دارد که زمین‌های مختلف در حال پیگیری است حتی سرمایه‌گذار آمادگی خرید زمین را نیز دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران یادآور شد: یکی از نگرانی سرمایه‌گذار، بحث بروکراسی اداری بوده که خوشبختانه در این راستا مجوزهای لازم فراهم شد.

مهردادی با اعلام اینکه کارخانه زباله‌سوز در شهرستان نوشهر در حال اجراست، گفت: تاکنون بیش از 50 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات و زیرساخت‌های کارخانه زباله‌سوز هزینه شده است؛ یک میزان کمبود اعتبار بود که در سفر رئیس جمهور مقرر شد حمایت‌های صد در صد صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در تنکابن نیز پیگیر کارخانه کمپوست هستیم، افزود: در سفر مقام معظم رهبری حدود 3 میلیارد تومان برای کارخانه کمپوست تنکابن در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه زباله مهم‌ترین معضل استان‌های شمالی کشور است، خاطرنشان کرد: بحث مدیریت پسماند از سال 85 مصوب شده و محیط زیست مسئولیت نظارت بر آن را عهده‌دار است، متاسفانه تصور برخی افراد بر این است که محیط زیست به وظایف خود عمل نمی‌کند در حالی‌که وظیفه محیط زیست نظارت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه در هر مکانی وقتی صحبت از کار می‌شود، مستلزم اعتبار است، ادامه داد: وقتی اعتباری برای سامان‌دهی زباله در استان در نظر گرفته شود، باید همه یک‌دل شده و مازندران یکپارچه کلان‎شهر دیده شود در این صورت می‌توان کاری از پیش برد ولی وقتی این اعتبار برای تمامی شهرها به‌صورت مجزا دیده شود، طبیعی است که نمی‌توان کاری از پیش برد.

این مقام مسئول یادآور شد: هر چه تعامل ما با شهرداران بیشتر باشد، به نتیجه مطلوب‌تری می‌رسیم که برخی شهرداران به این مهم توجه نمی‌کنند ما نیز مجبور هستیم با آنان برخورد کنیم.

مهردادی اضافه کرد: وقتی چندین بار موضوعی پیگیری می‌شود و حداقل‌ها را برخی انجام نمی‌دهند، مجبور هستیم برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه هدف ما گرفتن حکم بازداشت برای شهرداران نیست، افزود: گرفتن حکم بازداشت مشکل زباله را حل نمی‌کند بلکه یک تلنگری است تا این مهم مورد پیگیری قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان گفت: درخواست ما از شهرداران این است که با محیط زیست همکاری لازم داشته باشند.

به گزارش فارس، متأسفانه با وجود اینکه زباله مشکلات بسیاری را برای استان به همراه داشته است، هنوز مسئولان نتوانستند راه‌حلی در ارتباط با این معضل بیاندیشند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه