جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ادامه واکنش‌ها به پرورش ماهی تیلاپیا

زیست بوم

ادامه واکنش‌ها به پرورش ماهی تیلاپیا

مجید خرازیان‌مقدم با بیان اینکه محققین، کارشناسان و همچنین مردم نسبت به پرورش تیلاپیا و پیامدهای آن نگران هستند، تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست خود را موظف می‌داند درباره خطرات پرورش این ماهی اطلاع‌رسانی کند.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | IetpShops - nike zoom kobe v 2009 black friday sale today 2016 - Buy Online - pendleton x nike air max lunar1 2017 schedule 2018 for Women & Men

برگرفته از همشهری آنلاین
 
واکنش‌ها به پرورش ماهی تیلاپیا همچنان ادامه دارد. ۱۰روز پس از آنکه دکتر اصغر عبدلی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص اکولوژی ماهی در گفت‌وگو با همشهری نسبت به خطراتی که این گونه مهاجم می‌تواند برای آب‌های ایران داشته باشد هشدار داد، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست صدور مجوز برای پرورش ماهی را به نتایج جمع‌بندی مطالعاتی موکول کرد که در حال انجام است.

ابتکار گفت که حتی اگر نتایج به صدور مجوز هم منجرشود هرگونه مجوزی تحت شرایط خاص صادر می‌شود و با نظارت سختگیرانه سازمان حفاظت محیط‌زیست توأم خواهد بود. ماهی تیلاپیا که بومی قاره آفریقاست در فهرست 100گونه مهاجم ثبت شده و بنا به اعلام کارشناسان ورود آن به زیست بوم‌های آبی کشور فاجعه‌آفرین است. برهمین اساس است که سازمان حفاظت محیط‌زیست طی 8سال گذشته با صدور مجوز پرورش تیلاپیا در استان‌های مختلف کشور مخالفت کرده و تنها برای پرورش این ماهی به شکل آزمایشی و با اهداف پژوهشی در بافق یزد مجوز صادر کرده است. گزارش‌های دریافتی همشهری حاکی از آن است که وزارت نیرو هم طی نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط‌زیست با پرورش تیلاپیا در مخازن سدهای کشور مخالفت کرده است.

دکتر عبدلی در گفت‌وگو با همشهری هشدار داده بود که با توجه به اینکه بسیاری از مخازن سد‌های کشور محل مناسبی برای رشد و زندگی تیلاپیاست، اگر مخازن سدهای آب شرب به پرورش تیلاپیا اختصاص داده شود مرگ‌ومیر تیلاپیا در دوره‌های کم‌آبی یا تغییرات دمایی باعث آلوده شدن آب مخازن سدها خواهد شد و پیامدی جز فاجعه نخواهد داشت. اول مهرماه جاری هم مدیرکل تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست فقط مجوز تکثیر ماهی تیلاپیا را به مرکز تحقیقات شیلات در بافق یزد داده است، گفت: تاکنون هیچ‌گونه مجوزی برای واردات بچه ماهی تیلاپیای نر در کشور صادر نشده است.

مجید خرازیان‌مقدم با بیان اینکه محققین، کارشناسان و همچنین مردم نسبت به پرورش تیلاپیا و پیامدهای آن نگران هستند، تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست خود را موظف می‌داند درباره خطرات پرورش این ماهی اطلاع‌رسانی کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه