جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم شترها دریاچه هامون را تخریب کردند

زیست بوم

شترها دریاچه هامون را تخریب کردند

برگرفته از همشهری آنلاین

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یکی از عوامل شناسایی شده تخریب دریاچه هامون رفت و آمد و چرای شترها است که برای جلوگیری از ورود آنها به شترداران اخطاریه داده شده است.
به گزارش ایرنا، "خسرو افسری" روز چهارشنبه گفت: با توجه با خاک چسبنده دریاچه، وزن سنگین شترها موجب تکان دادن خاک و در نتیجه حرکت ریزگردها از بستر دریاچه هامون می‌شود.

ورود شترها و چرای آنها موجب تخریب مراتع و از بین رفتن بوته‌زارهای بستر دریاچه می‌شود و وزش باد نیز سبب حرکت خاک این بستر و ریزگردها به سمت شهرها و روستا و در نتیجه آلودگی محیط زیست و خسارت به منابع طبیعی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست با اشاره به این که جمع‌آوری شترها با جدیت بیشتری نسبت به گذشته انجام می‌شود تاکید کرد: چندین گروه برای جمع‌آوری شترها در بستر دریاچه حضور دارند.

وی تصریح کرد: پس از اعلام اخطاریه نخست به شترداران، قرار است با همکاری معاونت استانداری سیستان و بلوچستان و فرمانداری شهرستان ویژه زابل و دادگستری این شهرستان شترها از بستر دریاچه جمع‌آوری و خارج شوند.

با توجه به گستره 400 هزار هکتاری تالاب بین‌المللی هامون و کمبود نیرو امکان کنترل تمامی قسمت‌های این تالاب وجود ندارد به همین علت از عموم مردم به ویژه حاشیه‌نشینان تالاب و صاحبان احشام و شترها انتظار است برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی بیش از پیش با ماموران این اداره همکاری کنند.

افسری اظهار داشت: تالاب هامون و مشکلات و معضلات آن در سال‌های گذشته کم‌تر مورد توجه مسئولان مرتبط با این تالاب قرار داشت و در واقع موضوع تالاب هامون را جدی نمی‌گرفتند و همکاری نزدیکی با محیط زیست نداشتند.

وی تشکیل کارگروه نجات تالاب بین‌المللی هامون برای مدیریت یکپارچه آن را بسیار مهم و ضروری دانست و تصریح کرد: همکاری بیش از پیش گروه‌های مردم نهاد و مسئولان برای مدیریت یکپارچه تالاب هامون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

افسری ادامه داد: در خصوص کشت جالیزی و تردد ماشین‌ها در بستر تالاب در کارگروه نجات دریاچه در حال بررسی است تا به نوعی ساماندهی شود.

وی خاطر نشان کرد: تمام مباحث مرتبط با تالاب هامون در کارگروه نجات هامون تصمیم‌گیری خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه