پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نابودی 50 هزار هکتار از تاغزارهای سبزوار

زیست بوم

نابودی 50 هزار هکتار از تاغزارهای سبزوار

رئیس اداره منابع طبیعی سبزوار گفت: یکی از مشکلات اداره منابع طبیعی سبزوار، تخریب مراتع و از بین رفتن تاغزارهای شهرستان است.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Air Jordan 4 Retro "White Oreo" CT8527 - 100 , NETWORK-PRESIDENTS Store - nike zoom hypercross trainer turquoise gold rings

قاسم آخوندی در گفت‌‍وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه وجود 308 هزار راس دام موجود در شهرستان یکی از بزرگترین معضلات مراتع شهرستان سبزوار است، اظهار کرد: دامی که باید وارد مراتع سطح شهرستان شود 160 هزار راس است که متاسفانه حدود 2 برابر این تعداد دام از مراتع استفاده می‌کنند.

وی، خشکسالی را دومین عامل تخریب مرتع در سبزوار دانست و افزود: استفاده از روش شخم زدن شیاری یکی از علت‌های تخریب مرتع در شهرستان است. برای جلوگیری از تخریب مرتع در شهرستان باید یک فکر اساسی شود. هدف اداره منابع طبیعی از نگهداری مراتع در اصل حفظ آب و خاک است و هدف، تامین علوفه دام نیست.

وی با تاکید بر اینکه مرتع هیچگاه نباید خالی از بوته شود، ادامه داد: از بین رفتن بوته در مرتع و به دنبال آن بارندگی باعث شسته شدن خاک که سرمایه‌ای بزرگ و با ارزش است می‌شود.

آخوندی با ابراز تاسف از نابودی حدود 50 هزار هکتار تاغزارهای شهرستان سبزوار، خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر، استفاده از ماشین آلات و ادوات کشاورزی و ناآگاهی افراد تنگدست در قطع درختچه‌های تاغ باعث از بین رفتن بخش اعظمی از این درختچه‌ها در شهرستان سبزوار شده است. این درختچه‌ها در تثبیت ماسه‌های روان نقش بسزایی دارند. از بین رفتن تاغزارها خسارت‌های زیادی برای زراعت شهرستان به دنبال خواهد داشت.

رئیس اداره منابع طبیعی سبزوار، کمبود نیروی حفاظتی منابع طبیعی در چند سال اخیر به علت کمبود اعتبارات را از جمله علل اصلی نابودی تاغزارها، بیان و اضافه کرد: طبق استاندارد جهانی برای هر 10 هزار هکتار یک نیروی حفاظتی تعیین می‌شود ولی در شهرستان سبزوار هر 200 هزار هکتار توسط یک نیروی حفاظتی، حفاظت می‌شود.

آخوندی، تخلفات 6 ماه ابتدایی سال را 119 مورد تخریب مراتع و قطع درختچه در سطح 141 هکتار اعلام و تصریح کرد: جریمه‌ای که برای مجموع متخلفان در 6 ماه ابتدایی سال اعلام شده، مبلغی حدود 14 میلیون تومان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه