جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم امضای مرام‌نامه تالاب در ذخیره‌گاه حرا

زیست بوم

امضای مرام‌نامه تالاب در ذخیره‌گاه حرا

مدیرعامل یک موسسه زیست محیطی گفت: دانش‌آموزان ساکن در حاشیه ذخیره گاه زیستکره حرا، کارت حافظ تالاب را دریافت و به عنوان حافظ تالاب مرام نامه امضا کردند.

رابعه انصاری نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، توضیح داد: کارگاه‌های آموزشی "کودک و تالاب" برای دانش‌آموزان روستاهای حاشیه ذخیره گاه زیستکره حرا در روستای سهیلی جزیره قشم از روز 13 تا 16 بهمن 1394 به مناسبت هفته جهانی تالاب برگزار شد.

وی اضافه کرد: هدف از برگزاری این کارگاه‌ها اهمیت حفاظت از تالاب و شناخت زیستگاه‌ها، آموزش روش‌های حفاظت از تالاب، معرفی جاذبه‌ها و شگفتی‌های حیات در تالاب، مهیا کردن محیطی بدون محدودیت برای کودکان، فعال کردن حس کنجکاوی، پرسشگری و خلاقیت کودکان و ترویج فرهنگ محیط زیست بود.

وی با اشاره به برنامه‌های آموزش ارایه شده در این کارگاه، بیان کرد: کارگاه‌ها در دو بخش تئوری، صبح در مدرسه روستا و عملی، بعد ازظهر در اسکله‌های گردشگری با حضور دانش‌آموزان و اولیای مدرسه برگزار شد.


انصاری نسب، کودکان را سرمایه‌های با ارزش و حافظان آینده خواند و گفت: برای اولین بار در حاشیه خلیج فارس، مرام نامه ای در روز جهانی تالاب با شعار "تالاب برای آینده ما، معیشت پایدار" به امضا رسید. این کارگاه‌ها در روستاهای سهیلی و گورزین توسط موسسات محیط زیستی و با حمایت اداره کل محیط زیست، سازمان منطقه آزاد قشم و بخش برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF/SGP)، دفترکنوانسیون بین المللی رامسر و همچنین با مشارکت و همکاری جامعه محلی روستاهای سهیلی و گورزین اجرا شد.


متن مرام نامه به شرح زیر است:


"خورخوران (ذخیره­‌گاه زیست‌کره حرا ) یکی از 24 تالاب­ بین المللی ثبت شده کشورمان ایران است که ما دانش آموزان روستای سهیلی تصمیم گرفتیم، حفاظت از این منطقه شگفت ­انگیز را یکی از دغدغه‌های زندگی خود قرار دهیم و از این‌­رو بر آن شدیم که مرام نامه­‌ای به شرحی که در زیر آمده را امضا کرده و پیمان ببندیم تا به این قوانین و مقررات پایبند بمانیم.


از ریختن آشغال و مواد شوینده شیمیایی در تالاب خودداری کرده و رعایت این اصل مهم را به دیگران نیز متذکر شویم. نه به خود و نه به دیگران اجازه تخلیه مواد نفتی در طبیعت را ندهیم. به منظور حفظ آبهای زیرزمینی در مصرف آب صرفه جویی کنیم. هنگام گردش در تالاب چیزی جز عکس از آن برنداریم. در طبیعت به جز رد پا چیزی رو از خود به جا نگذاریم. هنگام گردش در تالاب به منظور حفظ امنیت حیات وحش این زیستگاه منحصر به فرد، به ویژه پرندگان، سکوت را رعایت کنیم. هنگام راه رفتن به گیاهان، حشرات و آشیانه پرندگان آسیب نرسانیم."

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه