پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نارضایتی مدیر میراث مازندران از ساخت و ساز روی غار هوتو ـ کمربند

زیست بوم

نارضایتی مدیر میراث مازندران از ساخت و ساز روی غار هوتو ـ کمربند

مدیر اداره میراث‌فرهنگی استان مازندران درحالی از ساخت تاسیسات گردشگری روی غار هوتو ـ کمربند اعلام نارضایتی کرد که به گفته او، اگر جای مدیران وقت استان مازندران بودم مجوز ساخت تاسیسات گردشگری را روی غار هوتو ـ کمربند نمی دادم.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Nike, adidas, Converse & More

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ ساخت تاسیسات گردشگری روی غار هوتو ـ کمربند درحال انجام است. آنطور که در طرح مجری آمده است قرار است روی این غار مطالعاتی، کافه، سوله، چایخوری و حتی سالن عروسی احداث شود. موضوعی که وقتی با مدیر اداره میراث فرهنگی استان مازندران در میان گذاشته می شود می گوید: اگر جای مدیران وقت بودم هیچ وقت اجاز ساخت تاسیسات گردشگری را روی غار هوتو ـ کمربند نمی دادم.

این درحالی است که در همان زمان که ساخت سوله و تاسیسات گردشگری روی غار انجام گرفت، فعالان میراث فرهنگی و کارشناسان نسبت به این موضوع واکنش جدی نشان دادند.

حالا با گذشت بیش از یکسال «دلاور بزرگ‌نیا» از آخرین اقدامات اداره میراث‌فرهنگی استان مازندران درخصوص معرفی مناسب و حفاظت از عرصه تاریخی غار هوتو ـ کمربند می گوید.

به گفته او، آخرین اقدامی که در حوزه معرفی مناسب و صیانت از عرصه تاریخی غار هوتو ـ کمربند صورت پذیرفته، موافقت با کلیه پیشنهادات کارشناسان و انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی هوتو است. که در صورت توافقات جزئی‌تر امکان بهر‌ه‌مندی از محوطه و بخشی از حریم با عنوان یک سایت فرهنگی قرار گیرد.

او تاکید کرد: «با اینکه بخش خصوصی در بخشی از حریم بالای غار هوتو تاسیسات گردشگری احداث کرده و به غار آسیب نمی رساند اما این مجوز در گذشته صادر شده و اگر من جای مدیریت وقت بودم اجازه ساخت و ساز بالای غار هوتو ـ کمربند نمی دادم.»

بزرگ‌نیا با بیان اینکه عرصه غار هوتو ـ کمربند تاریخی است اما محوطه آن تاریخی نیست ادامه داد: «درحال حاضر عرصه غار هوتو ـ کمربند تاریخی است اما محوطه آن اینگونه نیست. بنابراین بهتر بود که مجوز ساخت تاسیسات گردشگری به جای بالای غار هوتو به محوطه های پایین غار داده می شد.

به گزارش CHN، غارهای هو تو و کمربند با قدمتی بیش از 7 هزار سال یکی از مهم‌ترین غارهای باستانی کشور در بهشهر مازندران هستند. موقعیت ویژه و اطلاعات گسترده‌ای که از کاوش‌های این غار به دست‌آمده، بستری را فراهم کرد تا اجرای طرح سایت موزه غارهای باستانی در سال 84، در استان مازندران کلید بخورد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه