جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب کهن‌ترین بقایای روستانشینی توسط اداره راه

یادمان

تخریب کهن‌ترین بقایای روستانشینی توسط اداره راه

در ماه گذشته تپه «کمیشانی» شمالی توسط مالک شخصی و تپه «کمیشانی» جنوبی توسط اداره راه که هر دو متعلق به دوره نوسنگی با قدمتی حدود 9 هزار سال در شهرستان نکا استان مازنداران مورد تعرض شدید قرار گرفته‌اند.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | nike air sport attack red bank blue Mid Linen - Grailify - nike sweet classic leather sneaker sandals

به گزارش هنرنیوز، غار کمیشان در شرق شهرستان نکا در استان مازندران  متعلق به دوره فراپارینه سنگی (۱۲۰۰۰ سال قبل) است. در آن دوره‌ی تاریخی انسان‌ها عموما در غارها زندگی می‌کردند و بر اساس شکار جانوران وحشی و به وسیله ابزارهایی که از سنگ می‌ساختند امرار معاش می‌کردند و حالا به نظر می‌رسد مسئولان کنونی برای هدفی این چنینی با لودر روی «کمیشان» مانور می‌دهند.

به نظر می‌رسد شواهد چنین فرهنگی توسط باستان‌شناسان پیش‌تر از غار «کمیشان» به دست آمده بود. اما آنچه در باستان شناسی امروز شمال ایران اهمیت دارد مطالعه چگونگی آغاز زندگی روستا‌نشینی است که در آن انسان‌ها در خانه‌های خشتی زندگی و به واسطه‌ی کشاورزی و دامداری تامین معاش می‌کردند. اما در این میان یک سوال پیش می‌آید؛ چگونه می‌توان شواهد این دوره را شناسایی و تاریخ‌گذاری کرد؟

حسین رمضان‌پور که در دوره‌ی ارشد و دکتری خود به صورت تخصصی به مطالعه نوسنگی شدن شرق مازندران پرداخته است، در این باره می‌گوید: بر اساس بررسی‌هایی که باستان‌شناسان انجام داده‌اند تا کنون تنها یک محوطه متعلق به دوره آغاز روستانشینی (نوسنگی بدون سفال) در شمال ایران پیدا شده است. تپه‌های «کمیشانی» (تپه جنوبی و شمالی) در فاصله ۱۰۰ و ۵۰۰ متری شمال غار «کمیشان» قرار دارند این تپه‌ها نخستین و کهن‌ترین شواهد متعلق به دوره نوسنگی را در خود جای داده‌اند.

او یکی از مهم ترین مسایل در باستان شناسی پیش از تاریخ شمال ایران را تعیین تاریخ دقیق آغاز زندگی روستا نشینی میداند که تنها می‌توان این تاریخ را بر اساس کاوش‌های باستان شناسی در تپه «کمیشانی» مشخص کرد.

 

وی اضافه می کند:اما بر اساس بررسی‌های سطحی و مطالعه ابزارهای سنگی به دست آمده از تپه‌های «کمیشانی» و مقایسه آنها با دیگر محوطه‌های غرب ایران می‌توان احتمال داد این محوطه بیشتر از ۹۰۰۰ سال قدمت داشته باشند.

رمضان پور توضیح می دهد:جنبه‌های مهم دیگری که به واسطه پژوهش‌های باستان‌شناختی در تپه‌های کمیشانی می‌توان به آنها دست یافت شامل بازسازی شرایط آب و هوایی، پوشش‌های گیاهی و جانوری منطقه، شیوه‌های معیشتی، وضعیت معماری و بسیاری از پرسش‌های علمی دیگر است.

این باستان شناس با تأکید بر این که در ماه گذشته تپه «کمیشانی» شمالی توسط مالک شخصی و تپه «کمیشانی» جنوبی توسط اداره راه شهرستان نکا در استان مازنداران مورد تعرض شدید قرار گرفته‌اند، می افزاید:با وجود تذکر‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران به پیمانکار اداره راه شهرستان نکا، مبنی بر توقف فعالیت و جلوگیری از تخریب بیشتر محوطه، متاسفانه تا کنون فعالیت‌های عمرانی روی عرصه این محوطه بسیار پر اهمیت ادامه دارد.

او متذکر می شود: این در حالی است که اگر این دو محوطه‌ها به طور کامل تخریب شوند شاید هیچ گاه محوطه دیگری در آینده مورد شناسایی قرار نگیرد تا بتوان وضعیت زیست انسان را در دوره آغاز روستا نشینی در شمال ایران مورد بازسازی قرار داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید