پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نامه یک انجمن زیست‌محیطی به رئیس‌جمهور: «آشوراده» را برای طبیعت‌دوستان حفظ کنید

زیست بوم

نامه یک انجمن زیست‌محیطی به رئیس‌جمهور: «آشوراده» را برای طبیعت‌دوستان حفظ کنید

انجمن پاشگران محیط زیست طی نامه‌ای به رئیس جمهور درخواست کرده است که جزیره آشوراده برای طبیعت و طبیعت دوستان حفظ شود.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | 100 Release Instant - neon green and oregon nike shox shoes women sale - Peaceminusone x boys nike hyperdunks 2013 black friday deals DH2482 - SBD

متن نامه به شرح زیر است:

جزیره آشوراده بخش شرقی پناهگاه حیات وحش، ذخیره گاه زیستکره و تالاب بین المللی  میانکاله و در زمره 10 درصد مناطق با ارزش ایران است، که به دلیل ارزش های بی نظیر آن تحت سه عنوان حفاظتی ملی و جهانی حفاظت شده است. این منطقه بهشت پرندگان ایران و جهان است و در گذشته ای نه چندان دور مامن ببر مازندارن بوده و اکنون نیز زیستگاه بسیاری گونه های نادر از جمله فک خزری، ماهیان خاویاری و پرندگان و گیاهان کمیاب است. هر ساله بسیاری از پرنده شناسان، عکاسان و طبیعت دوستان از سراسر ایران و جهان به بازدید این منطقه می روند.

بعد از سال ها مقاومت در برابر توسعه های نا مناسب و زندانی شدن محیط بانان دلیری که با مقاومت در مورد واگذاری این منطقه تبعید شده و به شهادت رسیده اند، تا کنون این پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی از  تغییر کاربری، توسط مدعیان گوناگون مانند شرکت گردشگری جهان، کارخانه لبنیات سازی، تله کابین، احداث جاده میان گذر از میان خلیج گرگان، احداث پالایشگاه در مجاورت آن و بسیاری طرح های نابود کننده و ناسازگار جان سالم به در برده است. با آمدن دولت تدبیر و امید و شعار زنده کردن دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط زیست به عنوان بستر توسعه، امیدوار شدیم که میانکاله و آشوراده و سایر مناطق حفاظت شده ایران، نفسی به راحتی می کشند.

محیط زیست کشور در سال های گذشته به شدت تخریب شده است و در شرایط بحرانی به سر می برد. میراث طبیعی – فرهنگی و اجتماعی هویت یک ملت را تشکیل می دهند؛ با حذف و نابودی هر یک از آن ها بخشی از این هویت از بین می رود و بدون واسطه عامل ایجاد بی هویتی ملی می شود که اکنون دغدغه همه دل سوزان کشور است .

تشکل ها و متخصصان  محیط زیست انتظار دارند رویه های گذشته که به مناطق تحت مدیریت به عنوان زمین رایگان برای ساخت و ساز می نگریست کنار گذارده شود. سازمان محیط زیست بنابر وظایف قانونی و سازمانی خود برنامه های مدیریت مناطق چهارگانه را تدوین نموده است و در این برنامه برای آشوراده ساخت و سازهایی که اخیرا بین سازمان محیط زیست و گردشگری به توافق گذارده شده است، مجاز دانسته نشده است. هیچ طبیعت گرد ملی یا جهانی به تجهیزات پیش بینی شده در این توافق نامه نیاز نخواهد داشت. از دولت انتظار می رود که به مصوبات سازمان محیط زیست که وکیل مردم برای حفاظت از طبیعت کشور و ارایه برنامه های طبیعت گردی متناسب است، احترام گذارده و این برنامه ها را بنا به هیچ مصلحت کوتاه مدت، سیاسی یا جناحی زیر سوال نبرد. اگر دولت خود مصوبات سازمان محیط زیست را به رسمیت نشناسد و دائما این مصوبات را لغو نماید، از دولت امید، ناامید می شویم.

دولت به مردم وعده حفاظت از محیط زیست کشور و منافع عموم را داده است و انتظار می رود مصالح جناحی یا سیاسی این انتظارات را به کنار نگذارد. در حالی تمامی عرصه های طبیعی و حیات وحش کشور مورد هجمه بی رحمانه قرار گرفته است که همه جهان در پی احیای هویت طبیعی و کسب در آمد از این منبع لایزال خدادای برای مردم است.

ساخت و ساز سنگین و ایجاد امکانات گردشگری نامناسب  در جزیره آشوراده بر اساس اسناد فرادست ملی و تمام ضوابط جهانی نادرست و غیر قانونی است و انتظار تمامی جامعه و علاقمندان به حفاظت از محیط زیست، الغای موافقت نامه ای است که یگانه بخش طبیعی باقی مانده در ساحل دریای خزر را نابود کرده و به اشغال کاربری نامتناسب در می آورد.

در خواست ما از ریاست محترم جمهور اقدام عاجل برای توقف این عملیات  و شروع باز سازی و احیای محیط زیست زخم خوده کشور است .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید