پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ضرب‌الاجل 72 ساعته برای معدن‌کاران «دژاسپهبد خورشید»

یادمان

ضرب‌الاجل 72 ساعته برای معدن‌کاران «دژاسپهبد خورشید»

فرماندار سوادکوه برای توقف فعالیت معدن در محوطه غار دژ اسپهبد خورشید ضرب‌الاجل 72 ساعته تعیین کرد.

LTB - JuzsportsShops | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، «دژ اسپهبد خورشید» به دنبال ادامه برداشت‌های بی‌رویه معدنکاران در معرض تخریب کامل قرار دارد، در عملیات معدنکاران در حریم این محوطه تاریخی در شهرستان سوادکوه، حریم منظر و حرایم درجه یک و دو مخدوش شده و عرصه و بدنه اثر تاریخی رو به فرسایشِ زودهنگام است. اتفاقی که به نظر می‌رسد بیش از 10 سال پیش در این محوطه تاریخی و هر بار توسط یکی از معدن‌کاران انجام می‌شود.

عبدالجواد توحیدی، فرماندار شهرستان سواد کوه عصر روز دوشنبه (17 خرداد 1395) در جمع خبرنگاران این دژ را یکی از اصلی‌ترین، باارزش‌ترین و قابل توجه‌ترین مجموعه‌های تاریخی استان اعلام کرد و نبودِ مدیریت شایسته، قوانین صحیح و کج سلیقه‌گی‌ها را دلیل انجام اقداماتی نظیر فعالیت معادن دراطراف یک اثر منحصر به فرد تاریخی عنوان کرد.
وی ادامه داد: شاید در نحوه فعالیت این معادن به ظاهر قوانین حریم‌های قانونی هم رعایت شده باشد، ولی در برخی از موارد شاید لازم باشد که اجازه ندهیم چهره اثر هم مخدوش شود.

او فعالیت معدنکاران متخلف را به ساخت خانه بدون مجوز تشبیه کرد که اگر ساخت آن در مراحل اولیه متوقف شود آسان‌تر است و افزود: با توجه به اینکه این معادن مجوز دارند، نمی‌توانیم یک شبه فعالیت‌ها را متوقف کنیم؛ زیرا این کار باید با طی مراحل اداری و پرداخت حق و حقوق افراد طبق قانون انجام شود.

توحیدی با بیان اینکه شخصا و به صورت جدی پیگیر توقف فعالیت‌های آسیب‌رسان به دژ اسپهبد است، گفت: با توجه به شرایط موجود نمی‌توانیم چکشی عمل کنیم، اما شایسته است که کارها را تسریع کنیم، چون نمی‌خواهیم با یک حرکت شتابزده عده‌ای کارگر ساده را بیکار کنیم، به همین دلیل در چارچوب قانون این موضوع را در اولویت کاری قرار می‌دهیم.

او درباره در معرض خطر قرار گرفتن محیط زیست و کشاورزی منطقه علاوه برآثار باستانی محوطه که شامل چندین تپه و محوطه «دژاسپهبد» است، گفت: براساس تصمیمی که گرفته شده، به عنوان نخستین  گام دیگر مجوز راه‌اندازی هیچ معدن شن و ماسه‌ای در محدوده خطیر کوه صادر نمی‌شود و در مراحل بعد اطراف محوطه ساماندهی خواهد شد.

به گفته‌ وی، خاک، شن و ماسه این منطقه به دلیل کیفیت‌شان برای ساخت و سازها از جمله محور تهران –مازندران استفاده می‌شود که البته با بی‌توجهی به منظر اثر خاک‌های روبروی آن برداشته شده است.

فرماندار شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه فعالیت معدن همجوار اثر را تا 72 ساعت آینده متوقف خواهد کرد، گفت : در آینده نزدیک تمامی تهدیدها برداشته شده و در تلاش هستیم تردد گردشگران در منطقه را نیز سهولت بخشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه